Jag blir inte helt klok på vad jag läser, så nu behöver jag hjälp.
Håller på och köpa bil - otroligt dålig utbud för den modell jag vill ha här, så skulle vilja köpa en bil i Sverige. MEN är finsk medborgare bosatt i Helsingfors, så nu till den krångliga delen...
Mitt problem är att jag helst
inte vill registrera bilen i Finland, eftersom jag flyttar utomlands före årets slut och hellre registrerar bilen rakt till det landet där den kommer användas - så behöver jag inte registrera den två gånger inom en kort period, dyrt & onödigt. Läste då om tillfällig registrering som tydligen kunde vara möjlig (svensk säljare, utländsk köpare, begagnad bil, har svensk låneadress hos släkting).
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … at-fordon/Frågor:
1. Hur länge är en tillfällig registrering i kraft? Om jag köper bilen i t ex slutet av Augusti, och registrerar den i ett annat land i slutet av November när jag har bosatt mig med ny utländsk adress, kan jag köra runt med den dessa månader i Europa (inte Finland och Sverige, utan söderut)?
Användande i utlandet
Reglerna för hur ett tillfälligt registrerat fordon får användas skiljer sig från land till land. Du bör därför kontrollera vilka regler som gäller i det land eller de länder där det ska användas.
Hittade ingestans vilka regler gäller i vilka land (jag skall bl a till Tyskland, Frankrike, Italien och Spanien på denna rutt).
Giltighetstid
Den tillfälliga registreringen gäller i en månad. Under den tiden ska fordonet föras ut ur Sverige. Giltighetstiden kan inte förlängas. De särskilda registreringsskyltarna ska förstöras när giltighetstiden upphör.
Föras ut ur Sverige ja, men vad händer när man sedan är i nästa land, har man rätt och köra runt där eller måste jag även inom en månad "importera" (= registrera) den till det nya hemlandet för att få fortsätta köra?
2. Om det ovannämnda går att göra, var får jag en försäkring på bilen för "flyttresan"? Från Finland (trots att den inte är registrerad här), eller från Sverige (trots att jag inte är svensk medborgare)?
Jag är nästan övertygad om att vad jag vill är omöjligt, dvs. den enda realistiska möjligheten för mig är att a) först hämta bilen till Finland och registrera den här till finsk bil + finsk försäkring, och sedan köra iväg eller b) skriva bilen tillfälligt på släktingens namn i Sverige och sedan när jag har flyttat färdigt "köpa" den av dem - problemet här är väl försäkringarna, den andra personen tycker säkert inte det är helt kul om jag kraschar bilen och försäkringen är i deras namn + de står som ägare. Risken finns ju alltid.
Men ifall jag har fel och det finns någon vettig lösning, så tar jag tacksamt emot information från mer export-/importkunniga!