2659
Sök

Konstigt ljud vid gaspådrag - bmw e46 328 -98

45 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Hejsan, jag har ett väldigt konstigt ljud vid gaspådrag från tomgång, det är endast ibörjan det hörs lite när man gasar till.
Det låter mycket märkligt, tjut typ, kan det vara nå på insugssidan som orsakar ljudet?

Video kommer upp

bmw 328 e46 -98
19000mil

// alsing
Senast redigerat av AlsingT5 (14 augusti 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2012
Har du kollat att insugsbälgen är hel på din bil? Annars brukar de ha spruckit kring din bils ålder, den sitter mellan luftmassemätaren och gasspjället med hjälp av två slangklämmor som enkelt lossas med hjälp av en spårskruvmejsel.

Ta loss den för säkerhets skull, det kan vara svårt att upptäcka sprickor när den är på plats.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

45 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Har du kollat att insugsbälgen är hel på din bil? Annars brukar de ha spruckit kring din bils ålder, den sitter mellan luftmassemätaren och gasspjället med hjälp av två slangklämmor som enkelt lossas med hjälp av en spårskruvmejsel.

Ta loss den för säkerhets skull, det kan vara svårt att upptäcka sprickor när den är på plats.

Tack för svaret! Nej det har jag inte kollat alls, inte haft bilen så länge, och min första bmw så är lite lost,
Kommer kolla det imorgon, skriver om jag ser någon konstigt

/mvh alsing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 augusti 2012
AlsingT5 skrev:
Rquired skrev:

Tack för svaret! Nej det har jag inte kollat alls, inte haft bilen så länge, och min första bmw så är lite lost,

/mvh alsing

Ta en titt, är den trasig kostar en ny bälg några kronor över hundralappen. smile

1 364 Inlägg
14 augusti 2012
Min bil låter så med ljudet uppkom efter montering av öppet filter, har även vart med om det på andra bilar;)

45 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
AlsingT5 skrev:
Rquired skrev:

/mvh alsing

Ta en titt, är den trasig kostar en ny bälg några kronor över hundralappen. smile

Kollar bälgen, den ser fin ut, laddar upp ett nytt klipp nu, Låter som en badanka när man gasar..

514 Inlägg
15 augusti 2012
Rquired skrev:
AlsingT5 skrev:
Rquired skrev:

/mvh alsing

När bälgen spricker och bilen får tjuvluft så påverkas tomgången.
Det hände min bil så tror inte det är den ifal.

BMW = Bil Med Wasakredit

Truckreparatör
221 Inlägg
15 augusti 2012
Hej! Låter som om du behöver byta oljeseparatorn i vevhus ventilationen. sitter ett membran där som kan gå sönder då får du detta ljudet.

http://www.youtube.com/watch?v=Nbp5GkGA … re=related

här är en film på en kille som samma ljud på sin. finns även guider på Youtube hur man byter denna.
Senast redigerat av freddy_82 (15 augusti 2012)

11 Inlägg
15 augusti 2012
Såg nu att du hadde tråd här så jag svarar här också.
Det är tryckregelventilen på vevhusventilationen art nr 11617533400 min lät likadant. Det sitter en gummi klocka i den som är paj/igenkoksad. Du bör nog se över ditt vevhusvent.
Här hittar du alla delar till det och art nr. smile

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=15

Tryckregelventilen måste du köpa ny dom andra kan du försöka rengöra, men risken finns att dom går sönder när man tar loss dom, dom brukar bli som knäckebröd med tiden.
Kör du på vintern med bilen så passa på att uppdatera till kallklimats vevhusvent, det gjorde jag, precis samma delar bara isolerade art nr hittar du på länken.

Mvh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 augusti 2012
DeFlo skrev:
Rquired skrev:
AlsingT5 skrev:

/mvh alsing

Det beror lite på hur den spricker, mindre oljud kan finnas även om hålet inte är värre än att motorelektroniken klarar av att kompensera för det i de flesta lägen. Bälgen är enkel att kontrollera och jag tänkte att han kunde börja där, det kanske var felet och även om den visade sig sprucken men oskyldig är det en bra punkt att se över!

514 Inlägg
16 augusti 2012
Rquired skrev:
DeFlo skrev:
Rquired skrev:

Det beror lite på hur den spricker, mindre oljud kan finnas även om hålet inte är värre än att motorelektroniken klarar av att kompensera för det i de flesta lägen. Bälgen är enkel att kontrollera och jag tänkte att han kunde börja där, det kanske var felet och även om den visade sig sprucken men oskyldig är det en bra punkt att se över!

True story

BMW = Bil Med Wasakredit

huh?
10 427 Inlägg
16 augusti 2012
AlsingT5 videoklipp:

Bättre:

Sämre:

..och så här låter min gamle 323Ci som fick åtminstone fick insugsbälg och någon del av vevhusventilationen bytt förra året:

45 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
steifan skrev:
AlsingT5 videoklipp:

Bättre:

Sämre:

..och så här låter min gamle 323Ci som fick åtminstone fick insugsbälg och någon del av vevhusventilationen bytt förra året:

Tack för filmen! det är så en bmw ska låta, inte som min ankbil smile

Sök