2762
Sök

Autogauge Smoke Turbo Installations hjälp!

11 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
#1
Hej! jag har en Golf GTI Turbo 2003, och ska installera en laddtrycks mätare, allt går bra när det gäller installationen i motor rummet, men behöver hjälp med elen.

Jag har beställt en "Add A Circuit"

Länk: http://www.ebay.com/itm/2-Add-A-Circuit … 711wt_1397

I "Add A Circuit" tänkte jag sätta in två stycken 5AMP Säkringar.

Min första fråga är då, på Autogauge Smoke Turbo mätaren finns en SVART, RÖD, ORANGE, VIT kabel, och vad jag förstått så ska man koppla in den ORANGA till dimmerljuse sladden, och den VITA till Ignition 12V men min fråga är att om jag alltid vill att mätaren ska lysa upp, kan jag koppla in både ORANGE, VIT och RÖD i "Add A Circuit" för att få 12V genom dem så mätaren lyser alltid?
Den svarta vet jag givetvis att det är Ground som skall kopplas till bilens chassi.

Svar Uppskattas!
Senast redigerat av RampageXT (1 augusti 2012)

11 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#2
Bump, och hoppas på hjälp!

1 Inlägg
1 augusti 2012
#3
Var kan man köpa Honda civic baklampor

11 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#4
On topic tack...

7 277 Inlägg
1 augusti 2012
#5
Men du vill väl att mätaren ska slockna när du stänger av bilen?
Säkringarna brukar ha konstant ström.

Är det en vanlig mätare eller med motor?

Det är inte så att röd och orange ger två olika färger på mätaren och den vita kopplar man bara in om man vill ha dimmer funktionen?


11 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#6
Brains skrev:
Men du vill väl att mätaren ska slockna när du stänger av bilen?
Säkringarna brukar ha konstant ström.

Är det en vanlig mätare eller med motor?

Det är inte så att röd och orange ger två olika färger på mätaren och den vita kopplar man bara in om man vill ha dimmer funktionen?

http://imageshack.us/photo/my-images/831/img0167qy.jpg/

Såhär ser kopplings schemat ut, såhär har jag tolkat det... förmodligen fel men aja, RÖD - Konstant 12V, VIT - 12V när nyckeln är i läge 2, Orange - 12V kabeln som går till dimmern? rätta mig om jag har fel:)

7 277 Inlägg
1 augusti 2012
#7
RampageXT skrev:
Brains skrev:
Men du vill väl att mätaren ska slockna när du stänger av bilen?
Säkringarna brukar ha konstant ström.

Är det en vanlig mätare eller med motor?

Det är inte så att röd och orange ger två olika färger på mätaren och den vita kopplar man bara in om man vill ha dimmer funktionen?

http://imageshack.us/photo/my-images/831/img0167qy.jpg/

Såhär ser kopplings schemat ut, såhär har jag tolkat det... förmodligen fel men aja, RÖD - Konstant 12V, VIT - 12V när nyckeln är i läge 2, Orange - 12V kabeln som går till dimmern? rätta mig om jag har fel:)

Det stämmer! Just hur dimmern fungerar låter jag vara lite osagt då jag brukar aldrig använda denna tongue


11 Inlägg
1 augusti 2012
Trådstartare
#8
Brains skrev:
RampageXT skrev:
Brains skrev:
Men du vill väl att mätaren ska slockna när du stänger av bilen?
Säkringarna brukar ha konstant ström.

Är det en vanlig mätare eller med motor?

Det är inte så att röd och orange ger två olika färger på mätaren och den vita kopplar man bara in om man vill ha dimmer funktionen?

http://imageshack.us/photo/my-images/831/img0167qy.jpg/

Såhär ser kopplings schemat ut, såhär har jag tolkat det... förmodligen fel men aja, RÖD - Konstant 12V, VIT - 12V när nyckeln är i läge 2, Orange - 12V kabeln som går till dimmern? rätta mig om jag har fel:)

Det stämmer! Just hur dimmern fungerar låter jag vara lite osagt då jag brukar aldrig använda denna tongue

Men var hittar jag dessa ström källor? Ignition 12V känns relativt logiskt att det kommer någonstans i någon sladd bakom tändningen, och dimmern vet jag också, men var hittar jag 12V konstant ström?

7 277 Inlägg
1 augusti 2012
#9
RampageXT skrev:
Brains skrev:
RampageXT skrev:

http://imageshack.us/photo/my-images/831/img0167qy.jpg/

Såhär ser kopplings schemat ut, såhär har jag tolkat det... förmodligen fel men aja, RÖD - Konstant 12V, VIT - 12V när nyckeln är i läge 2, Orange - 12V kabeln som går till dimmern? rätta mig om jag har fel:)

Det stämmer! Just hur dimmern fungerar låter jag vara lite osagt då jag brukar aldrig använda denna tongue

Men var hittar jag dessa ström källor? Ignition 12V känns relativt logiskt att det kommer någonstans i någon sladd bakom tändningen, och dimmern vet jag också, men var hittar jag 12V konstant ström?

Stereon använder konstant och tändningsström wink


127 Inlägg
16 augusti 2012
#10
Jag har en likadan mätare i min 7a, det är väl den med opening och closing ceremoni?
Men jag kan inte minnas att där var nån dimmerfunktion. Endast röd eller vit belysning. Det du kallar dimmerfunktion är nog det som är: när du har ljuset av på bilen är det en färg, och när du slår på ljuset är det en annan färg. Tex vitt när ljuset är av och rött när ljuset är på.

Men nu har vi ju halvljus automatik i sverige så den funktionen får man mecka med..
Senast redigerat av ncc1701d (16 augusti 2012)


Avstängd
10 388 Inlägg
16 augusti 2012
#11
ncc1701d skrev:
Jag har en likadan mätare i min 7a, det är väl den med opening och closing ceremoni?
Men jag kan inte minnas att där var nån dimmerfunktion. Endast röd eller vit belysning. Det du kallar dimmerfunktion är nog det som är: när du har ljuset av på bilen är det en färg, och när du slår på ljuset är det en annan färg. Tex vitt när ljuset är av och rött när ljuset är på.

Men nu har vi ju halvljus automatik i sverige så den funktionen får man mecka med..

Nåja, halvljuslag...men de flesta bilar i landet har dock halvljusautomatik (men inte alla) wink


Tror att dimmerkabeln helt enkelt ska kopplas antingen till just instrumentljusets dimmerfunktion, eller som det varit uppe; halvljuset.

Anledningen till detta kan vara så enkelt att när ljuset slås på, så dimmrar mätaren ner, för att inte "blända" (eller störa nattseendet om man så vill) lika mycket

Väldigt vanlig funktion på ex.vis stereoapparater; när du slår på (halv)ljuset så sänks styrkan på stereon (lite som "nattläge" på en gps)
Senast redigerat av it_mutt (16 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

127 Inlägg
17 augusti 2012
#12
Ja, och halvljuslagen är sån att alla bilar ska säljas med halvljusautomatik. Det är bara egenimporterade bilar eller från sidoimporterade från andra länder som inte har halvljus-lag som saknar funktionen.

Och jag har samma mätare och det finns ingen riktig dimmerfunktion på dom. Jag har för mig jag till o med provade mata lampan från samma dimmerkrets som instrumenteringen, men det fungerade inte.


Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2012
#13
ncc1701d skrev:
Ja, och halvljuslagen är sån att alla bilar ska säljas med halvljusautomatik. Det är bara egenimporterade bilar eller från sidoimporterade från andra länder som inte har halvljus-lag som saknar funktionen.

Och jag har samma mätare och det finns ingen riktig dimmerfunktion på dom. Jag har för mig jag till o med provade mata lampan från samma dimmerkrets som instrumenteringen, men det fungerade inte.

Och sen när skulle den gälla menar du?

Tror nämligen att du rör ihop "halvljuslag" och "halvljusautomatiklag". För mig veterligt finns det ingen lag på halvljusautomatik i Sverige.

En lag skulle göra det svårt att importera en bil, då varje importbil skulle behöva söka dispens för det. Samtidigt vet jag att en drös (inte alla) TT:s från millennieskiftet ex.vis inte har det (som inte är privatimporterade då).

Och nej, halvljuslagen i sig (Trafikförordningen, 3 kap. 68 §), säger inte att halvljusuatomatik är lag
Senast redigerat av it_mutt (17 augusti 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

127 Inlägg
17 augusti 2012
#14
Jag menar inte att det är lag på halvljusautomatik, men bilar levereras med det i sverige. Antagligen för att folk inte ska glömma sätta på det.
Men nu var det inte det det handlade om här.


Avstängd
10 388 Inlägg
17 augusti 2012
#15
ncc1701d skrev:
Jag menar inte att det är lag på halvljusautomatik, men bilar levereras med det i sverige. Antagligen för att folk inte ska glömma sätta på det.
Men nu var det inte det det handlade om här.

Ah, oki, jag som missuppfattade. My bad, då skiter vi i det o tillbaka till ämnet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök