3464
Sök

Saab 9000 CDE 2.3T, laddar inte som han ska på lite högre varv.

27 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hej alla goda och glada.

Har ett stort bekymmer med min turbo på Saaben...
Turbon ska ladda ca 1 Bar vilket turbon gör tills att jag når ca 3-4000 varv.
Då tappar jag laddet så att den går ner till 0.5 Bar och försöker att ladda upp men när turbon når 0.7 Bar så går den tillbaks till 0.5 Bar.
Problemet slutar när jag nått ca 5000 varv.
Har frågat allt i från bilmekaniker till hobbymekare men dem sa bara att det var någon vakuum slang som var dålig och behövdes byta.

Har bytt alla vakuum slangar.
Kollat över tryckrör och kopplingar från turbon.
Har även bytt till en annan begagnad IC.

Har funderingar över om det kan vara magnetventilen?

Skulle behöva hjälp och funderingar över varför detta uppstår.


5 710 Inlägg
15 augusti 2012
#2
Tappar den plötsligt ned till 0.5?
Sjunker det långsamt skulle man ju gissa luftläck men är det plötsligt kan man misstänka ett reglerfel.
Prio 1 på sådana här bilar är nya stift och att prova en annan DI-kasett som man vet fungerar.

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#3
jonTe skrev:
Tappar den plötsligt ned till 0.5?
Sjunker det långsamt skulle man ju gissa luftläck men är det plötsligt kan man misstänka ett reglerfel.
Prio 1 på sådana här bilar är nya stift och att prova en annan DI-kasett som man vet fungerar.

Den laddar ju upp som han ska och sen vid 0.7 är det nästan som att den släpper ut tryck så sjunker den direkt ner till 0.5 och sen upp och ner.
Stiften bytte jag för en vecka sen, har dock inte råd att köpa en bättre begagnad T5-kassett, men har en kompis med T7-kassett men har hört att dem inte är så jättebra på turbo motorer :-/

Tack för svaret smile


214 Inlägg
16 augusti 2012
#4
t7 kassett på t5 motor då uteblir knackdetekteringen och är man sugen på smälta kolvar så är det ju en bra ide. Blir samma sak om man gör tvärsom. Rätt kassett på rätt tändsystem.

Är magnetventilen paj så skenar laddet till oanade höjder.
Kollat den vita backventilen som ligger ovanpå insuget?
kollat om dumpventilen läcker?
Kollat grundladdtryck? http://www.saab9000.com/procedures/exha … ostadj.php
Nollställ adaptionsdata genom att koppla bort batteriet nån minut.

Truckreparatör
221 Inlägg
16 augusti 2012
#5
Så har gjorde min Saab när magnetventilen va trasig. Men det är ju en 9-3ss. så det kanske är annorlunda.


5 710 Inlägg
16 augusti 2012
#6
cyberk2 skrev:
Är magnetventilen paj så skenar laddet till oanade höjder.

Kan den göra men vanligaste felsymtomen vid kass ventil är tvärt om, att det laddar dåligt.
>>jenderborn, vad för stift köptes det? DI-kasett är fortfarande ett hett spår....måste väl finns någon i stan som kan vara behjälplig med att låna ut en fungerande?

MVH Jonas
..............

27 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
#7
jonTe skrev:
cyberk2 skrev:
Är magnetventilen paj så skenar laddet till oanade höjder.

Kan den göra men vanligaste felsymtomen vid kass ventil är tvärt om, att det laddar dåligt.
>>jenderborn, vad för stift köptes det? DI-kasett är fortfarande ett hett spår....måste väl finns någon i stan som kan vara behjälplig med att låna ut en fungerande?

BCPR7ES-II har jag bytt till.
Ska troligtvis byta toppen i veckan som kommer, för bilen har börjat ticka när den är kall (+ en svag nyans av blått i avgaserna).
Plus att det läcker olja någonstans antingen i blockpackningen eller i ventilkåpspackningen. 

P.S Morfar fixade en kasett (T5) från en av hans polare, men det blev ingen skillnad. D.S



Sök