3046
Sök

För höga avgasvärden, ford sierra DOHC 92

31 Inlägg
25 juli 2012
Trådstartare
Körde igenom besiktningen idag och fick anmärkning på för höga avgasvärdet CO och HC.

Jag hade ca 15% E85 i tanken, någon som har förslag på hur jag ska göra för att få ner dom?

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 juli 2012
Börja med att tanka vanlig bensin, 95 oktan, den innehåller minst 5% "etanol". Varmkör ordentligt, 3-4 mil på låga växlar kring 3-4000 rpm konstant, kör i laglig fart! Om mitt förslag kan hjälpa eller inte beror på hur dåliga dina värden var, snackar vi CO på typ 4-5% o HC typ 500 så kommer det förmodligen inte hjälpa. Men om CO ligger kring 0.5, HC säg runt max 300 så finns det iaf en chans...
Skriv ut dina nuvarande värden (lambda, CO1,CO2,HC).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

31 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
1. HC-halt tomgång, för hög
2. CO-halt  förhöjd tomgång, för hög

Miljökontrollsvärden
CO 0,4 (0,5)           HC 251 (100)
CO 2500 0,5 (0,3)   Lambda 1,01 (0,95-1,09)

Där är alla värdena, någon som har nån idée på vad jag kan göra åt det?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2012
Inte så dåliga värden. Tanka vanlig bensin. Byt olja, oljefilter, tändstift samt luftfilter. Varmkör enligt mitt tidigare inlägg. Håll tummarna att du klarar besiktningen därefter, vilket är rätt sannolikt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

31 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
Okej, hade redan bytt allt du skrev, alltså före besiktningen. Funderar på att åka in idag och köra den riktigt varm före smile

133 Inlägg
22 augusti 2012
jag hade 840 i HC värde så du borde vara nöjd wink
har du nån annan kam?
med för högt grad-tal på kammen kan göra så att motorn "går som en rx7:a" på tomgång och orsakar att motorn inte hinner med att förbränna soppan och de hamnar då i avgasystemet!

kolla all vakum till insug osv du kan också kolla ifall du har en "puls" kabel till någon av tändkablarna om den är skadad så kan motorn också gå konstigt!
annars så kan du kolla Databoxen som styr tändning,spridare.

Sök