3712
Sök

Audi a4 1.8T går på 3 burkar -96

22 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#1
tjenare, somsagt nu går min audi på 3 burkar, bytte tänd stiften ingen skillnad, sen kollade jag om det var nå fel på tänd spolen som heller inte var något fel på.
vad f*n ska jag göra ? blir ganska trött på bilen.
tacksam för svar !
mvh lite smått irriterade mig ..

Lowlife
809 Inlägg
22 augusti 2012
#2
Komptesta ?

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog

22 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#3
har nog inte grejer för det, jag mekar med en grej i taget önskar jag hade större koll men det har jag ju inte. så  nej det har jag inte gjort

2 403 Inlägg
22 augusti 2012
#4
ohlsander skrev:
tjenare, somsagt nu går min audi på 3 burkar, bytte tänd stiften ingen skillnad, sen kollade jag om det var nå fel på tänd spolen som heller inte var något fel på.
vad f*n ska jag göra ? blir ganska trött på bilen.
tacksam för svar !
mvh lite smått irriterade mig ..

I regel brukar det vara spolen som gått sönder om skiten går på 3 burkar. Men köp en komp mätare på biltema och har du liknande komp på alla burkar så kan jag nästan lova dig att en spole är trasig ändå


4 586 Inlägg
22 augusti 2012
#5
Lättast är att kolla felkoder du får du svar direkt. Tror även jag på tändspolarna


Truckreparatör
221 Inlägg
23 augusti 2012
#6
Tändspolen är ju ett väldigt vanligt fel på din motor så jag tror på den men! hur har du testat att den fungerar?


543 Inlägg
23 augusti 2012
#7
VAG-bilarna med 1.8T har lite strul med spolen, testa och byt eller hör med en verkstad hur du ska mäta för att se om den är hel.
Brukar ju gå att mäta mellan olika stift på dem, men tyvärr känner inte jag till hur man gör på dessa.

Trött och bitter?? javisst!

5 127 Inlägg
23 augusti 2012
#8
tobbeh78 skrev:
VAG-bilarna med 1.8T har lite strul med spolen, testa och byt eller hör med en verkstad hur du ska mäta för att se om den är hel.
Brukar ju gå att mäta mellan olika stift på dem, men tyvärr känner inte jag till hur man gör på dessa.

brukar räcka med att lukta på spolarna. bränd spole luktar vidrigt. dock läser vi felminnet innan och där får man veta vilken cylinder som ej tänder och hos oss mäter vi inte spolarna utan har vi felkåd på 3an så byter man den för i 99 fall av hundra är det spolen

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

22 Inlägg
23 augusti 2012
Trådstartare
#9
Okey, nej spolen är hel det är cylinder 2 dom är paj och jag bytte spolen från cylinder 1 till 2 och satte 2 på 1, och det är fortfarande nr 2 som inte fungerar, kan det vara nå skit i spridarna ?

Olika
907 Inlägg
23 augusti 2012
#10
Om felet kvarstår när man skiftat spolar är det förmodligen tändmodulen som det gått sönder en utgång på, den sitter på luftfilterboxen.
Väldigt vanligt fel på första generationen 1,8T.
Nästa generation har tändspolar med inbyggd tändmodul.

edit: Man får ingen felkod eftersom motorstyrdonet bara "ser" fram till tändmodulen, vad som händer efter den har den ingen aning om.
Senast redigerat av fredriq (23 augusti 2012)

Mvh
Fredrik

2 403 Inlägg
23 augusti 2012
#11
ohlsander skrev:
Okey, nej spolen är hel det är cylinder 2 dom är paj och jag bytte spolen från cylinder 1 till 2 och satte 2 på 1, och det är fortfarande nr 2 som inte fungerar, kan det vara nå skit i spridarna ?

Har du gjort komptest än? Får du fram soppa till cylindern?



Sök