3408
Sök

Hjälp! de läckage från växellådan, men vet inte vars!! HJÄLP!

5 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Det läcker en röd/rosa acktig olja från växellådan, någonstans vars kardanaxeln går ihop med växellådan, vars ifrån kan de läka och vad är de som läcker, hittar inge läckage någonstans bara att de blir små rosa fläckar på marken, de läcker inte mycket.
snälla hjälp om de är någon som vet och har haft samma problem,

You go fast, but you cant follow me!

5 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Har en bmw 320 -92 förövrigt

Gödseldräng
4 529 Inlägg
13 mars 2007
hade en polare som hade likadant fast på en e30 han hittade det inte tongue
så vi pallade upp bilen och jag tog ficklampa och papper å torkade rent all olja som läckt ut på lådan sen var det bara att ligga där under och kolla efter läckan och så vart det läcka vid fästet till motorn och där kardan gick in i lådan finns ju även pluggar som kan bli slitna och det kan börja läcka

men röd/rosa olja vet jag inte hmm denna var ljus brun aktig tongue

5 Inlägg
13 mars 2007
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
hade en polare som hade likadant fast på en e30 han hittade det inte tongue
så vi pallade upp bilen och jag tog ficklampa och papper å torkade rent all olja som läckt ut på lådan sen var det bara att ligga där under och kolla efter läckan och så vart det läcka vid fästet till motorn och där kardan gick in i lådan finns ju även pluggar som kan bli slitna och det kan börja läcka

men röd/rosa olja vet jag inte hmm denna var ljus brun aktig tongue

okej jag får ta och kolla, men har hört att de finns många om har en röd/rosa olja i sina växellådor, sen har jag nu även hört att de kan finnas en packbox där som kan läcka, vad vet jag

5 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
om de är någon annan som vet något så är det bara och skriva

blacken
14 mars 2007
Kolla packboxen på utgående axeln. (där kardan går in i lådan)

2 117 Inlägg
14 mars 2007
Ja, det är absolut packboxen som är sliten. Åk till BMW och köp en ny packbox som ska sitta vid växellådans utgående axel (mot kardanaxeln). Köp även ny växellådsolja, lika bra att byta den i samma veva. Det kan ju ha läckt ut en hel del utan att du ser det. Åk hem, hissa upp bilen och palla upp. Tappa ur oljan från lådan. Lossa kardanaxeln och dra ut den splinsade delen ur lådan. Nu ser du tydligt var packboxen sitter. Ta en skruvmelsel och bryt ut den gamla packboxen...ungefär som om du tar bort en kapsyl från en flaska. Torka rent och pressa in den nya packboxen med en stor hylsa eller med hjälp av den gamla packboxen om den inte är för trasig. Montera tillbaka kardanaxeln och fyll på ny olja tills det rinner ut ur påfyllningshålet. Kör och njut av att det slutat läcka

263 Inlägg
14 mars 2007
Tjena! Kolla om det är packboxen som börjat läcka.. Min far hade en bmw, fast 318i och då va det packboxen...

Mvh thony

Volvo-Real-Power!

5 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
shogun skrev:
Ja, det är absolut packboxen som är sliten. Åk till BMW och köp en ny packbox som ska sitta vid växellådans utgående axel (mot kardanaxeln). Köp även ny växellådsolja, lika bra att byta den i samma veva. Det kan ju ha läckt ut en hel del utan att du ser det. Åk hem, hissa upp bilen och palla upp. Tappa ur oljan från lådan. Lossa kardanaxeln och dra ut den splinsade delen ur lådan. Nu ser du tydligt var packboxen sitter. Ta en skruvmelsel och bryt ut den gamla packboxen...ungefär som om du tar bort en kapsyl från en flaska. Torka rent och pressa in den nya packboxen med en stor hylsa eller med hjälp av den gamla packboxen om den inte är för trasig. Montera tillbaka kardanaxeln och fyll på ny olja tills det rinner ut ur påfyllningshålet. Kör och njut av att det slutat läcka

så du menar att jag ska typ proppfylla med olja i växellådan? ¨

tack för svaret du är guld, är det jobbigt å byta ut den? hur länge tar de uingefär? och vad kan den packboxen kosta?
Senast redigerat av Not (14 mars 2007)

2 117 Inlägg
15 mars 2007
Vet inte vad den kostar men tippar på max en hundring. Det kostade den jag köpte för min Nissan.
Hur lång tid det tar beror på hur knöligt det är att lossa på kardan och dra ut yoken från lådan (Yoken är den del av kardan som går in i lådan). Säg att det kanske tar 1-2 timmar ungefär.

Det är inte jobbigt, bara smutsigt och kletigt.

Observera att du tappar ur oljan genom att skruva ur en plugg på undersidan av lådan och fyller i olja via en nivåplugg som sitter på sidan av lådan. Lådan ska absolut inte sprängfyllas utan oljenivån ska upp till ca 1/3-1/2.

Sök