3347
Sök

Audi a4 b5 tickande ljud (video finns)

48 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan garaget.

Har ett tickande ljud från motorn, provade att byta kamaxeljusteraren och kedjan som driver båda kamaxlarna för att jag trodde att det var problemet efter att ha läst i andra forum.

Någon som har haft erfarenhet av det här och åtgärdat det?

Tacksam för alla svar.

http://www.youtube.com/watch?v=3FsrVQax … e=youtu.be

Liten video på hur det låter.

646 Inlägg
25 augusti 2012
#2
Vad kör du med för olja, å när var den senast bytt?

646 Inlägg
25 augusti 2012
#3
Camitz skrev:
Vad kör du med för olja, å när var den senast bytt?
Inga probem med oljetrycket?

48 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#4
Hade problem med oljetrycket förut och då bytte jag oljepumpen och gjorde rent oljetråget byte även olja och filter och detta gjordes i juli, oljan jag har är mobil 1 5w-30.

646 Inlägg
26 augusti 2012
#5
Rekommenderar starkt att du byter ut 5w-30 oljan mot minst 5w-50 som är betydligt tjockare vid högre arbetstemp.

Hade exakt dina symtom på brors bil för några veckor sedan. Både oljetryck samt tickande. Jag bytte oljepumpen, oljetrycksgivare, filter, och olja till 5w-50 å därefter försvann problemen.

Du har inga problem med kylning eller liknande? Typ att motorn blir svinvarm fast motortemp visar normalt?

Avstängd
71 Inlägg
26 augusti 2012
#6
Du den oljan är inte att rekommendera att du kör runt på 5w - 50 är bättre för dig kör gärna mineralolja då det retar trädkramarna. Annars är råtallolja att rekommendera då det har en bättre kylande effekt.

48 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#7
Ok, nej jag har inga problem med att motorn blir varm så vitt jag vet. enda problemet som jag har är ju att det låter som fan, en mek som kollade på bilen idag sa att jag borde byta ut alla hydral lyftare, men det blir så jävla dyrt.

Tänka prova att köra en engine flush först för att se om det finns massa skit som kanske har satt igen nån olje kanal och sedan prova att köra med 5w50 olja då, men enligt boken så ska man ju köra på 5w-30, så varför är inte det tillräckligt egentligen?

Tacksam för alla svar!

646 Inlägg
28 augusti 2012
#8
Ok det e ju bra det iallfall. Tror verkligen inte att du behöver byta alla dina lyftare.

varför jag frågade om bilen var varm är för att är oljekylet igensatt så brukar nämligen motorn blir snorvarm, då det sitter ihop med dina kylkanaler. Ett enkel tecken för å se om ditt system är igensatt eller ej.

Angående oljan så skall du sträva efter en olja som har hög Viskositet då oljan är betydligt tjockare vid arbetstemp, vilket i sin tur betyder bättre smörjning. Och i ditt fall så är 5w-30 oljan inte tillräckligt bra då den bara har Viskositet på (minns ej nu bara för det) i vilket fall ej tillräckligt.

Testa å köra 5w-50 olja eller 15-60 så kommer du märka skillnad.

1.8T är ökända för sitt knack och det är regel för att oljan inte håller den Viskositet som krävs.

48 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#9
Ok, Tack för tipset och ska prova att köra med 5w-50 då, har du någon 5w-50 märke att rekommendera som passar just motorn jag har eller är det bara att köpa mekonomens 5w-50?


Sök