Hejsan! Har precis fått ihop min bolvo 360 turbo med b200f snurra. Problemet jag upptäckte var att efter turbokonverteringen så trycker han ur sig olja vid oljepåfyllningslocket. Detta händer endast när man ligger på. Kör man snällt så trycker han inte ur sig något.
Åker endast på 0,2-0,3 bars ladd än så länge så tycker inte det borde gör allt för mycket.
Detta problemet fanns inte innan konverteringen. Kan det vara vevhusventilationen som är igensatt? Packningen runt locket är fräsch.
Har ni några heta tips på vad detta kan bero på kära garaget?
Och framförallt...har du kopplat om vevhusventilationen? Nu kan inte jag B200F i detalj men de flest motorer har en slang mellan insug och vevhuset som skall se till att suga ur gaserna. När man turbokonverterar får helt plötsligt övertryck i insuget och slangen kommer då leda övertrycket in i vevhuset. Svagaste punkten för luft + olja att trycka sig ut brukar vara oljestickan.
Enklaste sättet att bygga om är att göra VV:n helt öppen. Skall det besiktigas med motorn är det dock ej ok och då får du bygga på annat sätt.