2357
Sök

Volvo 740. spridare ständigt öppna pga fel ohm

375 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#1
b230f.
lh 2,4

Jag till f***ing klantarsle köpte spridare och monterade dem UTAN att kolla ohm.
Så nu när det är försent så är dem lågohmiga och bilen ska ha hög ohmiga.

Kopplat in mina gamla spridare, men dem är ständigt öppna.
Har en BTR, så drar jag loss spridar kablar, drar ruht motor så har jag tryck.

Sätter jag dit en spridarkabel så försvinner trycket.
Så därav vet jag att dem e ständigt öppna.

Så vad har gått sönder?
Det är väl bara tändningsboxen som kan blivit påverkad?


242 Inlägg
30 augusti 2012
#2
vet inte exakt hur allting är kopplat på dom där men kan det inte bara vara spridarrelät som tagit skada?
eller står den bara för plusmatning och jordning sker genom boxen?


375 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#3
Tror den står för plusmatning
Då det sitter jordnings kablar vid fuelrail.
Tar man bort dem så klickar det


242 Inlägg
30 augusti 2012
#4
då styr alltså relät spridaröppning också, det kanske har hängt sig?


1 758 Inlägg
30 augusti 2012
#5
Låter tyvärr som att boxen har bränt, brukar vara den som stryker med om man kör med fel motstånd.

51 Inlägg
30 augusti 2012
#6
Antagligen bränt boxen, då är spridarna öppna hemma tiden smile men en box till en sur gl borde man ju få för ett par hundra smile


375 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
#7
Felet fixat.
Var boxen.
Gick på 800 spänn på skroten, enda dem hade och var från en 240,

Finns det ngt sett att anv låg ohmiga spridare på högohmigt system?
Nu när man ändå har ett par som annars inte kan användas


1 758 Inlägg
30 augusti 2012
#8
Andreas_ace skrev:
Felet fixat.
Var boxen.
Gick på 800 spänn på skroten, enda dem hade och var från en 240,

Finns det ngt sett att anv låg ohmiga spridare på högohmigt system?
Nu när man ändå har ett par som annars inte kan användas

Jadå, det enda man behöver göra är att koppla in motstånd så resistansen blir rätt.
Trevligt nog finns detta original på alla rödblockare med turbo, eftersom de har lågohmiga spridare.

Förkopplingsmotståndet sitter skruvat på vänster innerskärm på turbobilar och ser ut såhär:
http://img527.imageshack.us/img527/6238/bild140vw4.jpg
Köp ett på skroten och koppla in istället för den bygling som bör sitta på din bil, så kan du köra lågohm.

EDIT: motstånden är de fyra vita keramiska cylindrarna som sitter i aluhållaren, nere till höger på bilden.
Senast redigerat av schnauz (30 augusti 2012)

375 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#9
Vart kopplas den in? Dvs vilken bygling?


1 758 Inlägg
1 september 2012
#10
Kolla bilden så ser du hur kontakten ser ut. Bör sitta utmed vänster innerskärm.


Sök