2257
Sök

Saab 9-5 -99 växellådsproblem!!

589 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
Hej detta är läget.
sprängde kopplingen:cool: på min 2.0t så bytte koppling och växellåda, både växellådan och kopplingen är från en 9-5 Viggen. nu till det extremt irriterande problemet som får en att vilja sälja bort skiten..
1-2-3-4-R går i som en dröm men 5an är helt obefintlig, helt stum, går inte att få i så min första tanke var att det kanske skulle gå till sig när man körde bilen en sväng så att lådan skulle få snurra lite, men ingen skillnad. dock så har jag bara kört ungefär 2 km. min andra tanke är att det är justering på växelgivaren(om det inte kallas växelgivare så hoppas jag att ni förstår iaf!) men har hört att detta ska vara ett rent H-vete att få bra eftersom att det ska vara så känsligt. min sista tanke är att lådan inte är bra, men eftersom att det var min granne som sålde den till mig så vore det konstigt att han sålde den till mig.

Tacksam för alla svar, idéer, funderingar! Mvh Stojf! cool

saab turbo!

9 Inlägg
3 september 2012
Prova smörja axeln på lådan, där växelådsvarjrarna sitter. En polare hade lite svårt att få i växlarna. Hoppas du förstår vad jag menar

589 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
tack för tipset! ska kolla upp det!

saab turbo!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
4 september 2012
joo, om den är från en 9-5 viggen så ska den inte funka....eftersom det inte gjorts någon 9-5 viggen wink

Det är nog inpassning av växellänkaget som gäller till en början.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

84 Inlägg
4 september 2012
Justering av växellänkaget är det som gäller, antagligen så har femman hamnat för långt till höger. Testa lyfta på backspärren så får du nog i femman smile

589 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
tack för tipsen!
Jo tack jag vet att de inte finns några fabriks 9-5 viggen, men plockade växellådan och kopplingen som tillhörde en viggen från en 9-5a smile

saab turbo!

Sök