3496
Sök

855 T5-R -94 motorras eller nått?

4 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
Hej hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig!

Jag köpte en Volvo 855 T5-R -94 tyskimport för ca 2 veckor sedan och nu tror jag att motorn rasat eller nått.Det började som så att jag var på väg till biltema för att köpa olja. Då bilen börja låta konstigt så jag stannade för att titta och då rök det utav helvete i från motorn. Jag fick inte igång den mer så jag fick ringa efter olja. När oljan väl var framme så kolla vi stickan innan vi fyllde den och den var snustorr men bilen startade efter det men lät som om alla bulltar i motorn låg löst och det tjuter någe fruktansvärt. Sen var vattnet slut och det fyllde jag på nästan 10 liter och den bara försvann. det luktar avgaser i vattenbehållaren. En kompis tror att det bara är topppackning eller toppen själv har gått. jag har kollat efter ny topp men vet inte vad jag kan köpa för jag har en 2.3 och hört att det är mycket jobb för att sätta i en 2.0 om det nu går överhuvudtaget.
Snälla hjälp mig någon som kan. 

Med vänliga hälsningar Sebastian

Forummoderator
26 364 Inlägg
4 september 2012
Annars borde du ju kunna använda toppen du har, bara du skickar den på riktplaning och kontroll för att den inte spruckit, i samma veva?
Dock låter det ju som nåt mer har hänt och då hjälper kanske inte en tillsnyggad topp så mycket..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
vad skulle kunna hjälpa då? vad kan det vara??

5 710 Inlägg
5 september 2012
Innan du "bara" köper ny topp skulle jag be någon kunnig kika över din spis.
Torr motor och att den efter stoppet låter illa bådar inte gott.....kan ju behövar mer än en topp för att få ordning på den....

MVH Jonas
..............

219 Inlägg
5 september 2012
har du kollat hur det ser ut runt motorn? inga oljeläckage?

4 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
jo det var ett oljeläckage från kylaren till turbon tror jag men det var bara att byta två små O ringar. men sen har det inte  vart någe mer läckage så förutom att det kommer ut en del olja från avgasröret när man startar den nu. och det luktar avgaser i expanstionkärlet?

219 Inlägg
5 september 2012
låter som topppackning, oljan har kommit in i cylindrarna eftersom det är olja i avgaset hmm men hur låter ljudet som du beskrev? klonkar det eller låter det som metall mot metall?

4 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
det låter mer som det rasslar med ett klonkande inslag och lite tjut också? det är svårt att beskriva hur det låter men ungefär så:P

Sök