3407
Sök

Köpråd mazda rx8

21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#1
hejsan har fått ett sweet erbjudande om att byta min bmw mot en rx8 e rätt sugen på det bytet men nu till den stora frågan ägaren säger att stiften behöver bytas för han som han själv skriver I enlighet med Hedbergs återförsäljare i Malmö på Mazda,skall anledning till att den går ojämnt
Oc när den blir varm pendlar på tumgången att stiften har bränt kan detta stämma? bilen e engelskreggad så ja får ju regga in den något man ska tänka på med det? tacksam för alla svar .. mvh simon


21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#2
glömde säga att det är en 04 som gått 7200mil


2 400 Inlägg
3 september 2012
#3
crazydude88 skrev:
hejsan har fått ett sweet erbjudande om att byta min bmw mot en rx8 e rätt sugen på det bytet men nu till den stora frågan ägaren säger att stiften behöver bytas för han som han själv skriver I enlighet med Hedbergs återförsäljare i Malmö på Mazda,skall anledning till att den går ojämnt
Oc när den blir varm pendlar på tumgången att stiften har bränt kan detta stämma? bilen e engelskreggad så ja får ju regga in den något man ska tänka på med det? tacksam för alla svar .. mvh simon

Nu är inte jag någon bilmekaniker men jag har köpt/sålt en del bilar och det luktar lite väl skumt tycker jag! Om det är  ett så pass enkelt fel som stiften så skulle ägaren byta dessa själv och kräva en jävla massa pengar i mellanhand om ni ska byta. En rx8 är ändå jävligt dyr i inköp och det är inget som man kastar bort direkt.

Vad du kan göra ifall du verkligen är sugen så köp en tändstiftssats och byt skiten på plats. Slutar motorn att missa så är det bara att byta smile

Någon annan får svara på frågan ang registrering smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2012
#4
Dålig gång? Så började det för denna Rx-8 ägare och tändstift, spolar och lite till byttes men det slutade med en helt ny motor efter att felet blev värre och värre: http://www.youtube.com/watch?v=1n0V0MOfZ2o

Kom även ihåg att bara för att man är återförsäljare för Mazda betyder inte det att man begriper sig på en wankelmotor, det verkar vara en vanlig upplevelse bland wankel-ägare. Personligen hade jag aldrig köpt den bilen för ens den fungerar till 100%, är det endast tändstiften är det enkelt ordnat då kan nuvarande ägare göra jobbet själv och så får det i värsta fall påverka priset sedan. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#5
ja det låter vettigt e han nu så säker på att det är stiften så kan han byta dom och så kan ja hellre pröjsa dom om allt e som det ska :-)


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
3 september 2012
#6
hade inte bytt

visst byter han stiften och fixar fram lampor så man kan regga hade de väl varit ok med ett byte... men nu, när den inte funkar och är engelskreggad... nej nej nej aldrig livet

sen ligger de högerstyrda inte så högt i pris http://www.blocket.se/lund/Mazda_rx8_23 … _8&w=3
Senast redigerat av CHEEVA (3 september 2012)


7 120 Inlägg
3 september 2012
#7
Den är inte värd något och du har allt att förlora.. Behåll BMWn.

21 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
#8
roligt med lite goda råd och ja har bestämt mig för att inte byta .. mvh


Brap Brap Brap
149 Inlägg
5 september 2012
#9
Jag skulle snarare gissa på att tändspolarna eller en tändspole som har kastat in handduken, ganska enkel sak att byta själv. Men, vad står din BMW i för marknadsvärde? Import råttorna har sjunkt rejält i pris de senaste två åren..

Kanske kan vara värt det om DOM reggar bilen och felsöker den så att man vet vad felet är!

För mer info om Wankelmotorer och fordon kan jag tipsa om www.wankelregistret.se


21 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#10
ja tänker såhär att de måste finnas någon anledning till att dom vill göra av med den innan den e inreggad så ja hoppa den affären .. mvh


1 534 Inlägg
5 september 2012
#11
CHEEVA skrev:
...visst byter han stiften och fixar fram lampor så man kan regga hade de väl varit ok med ett byte...

Nu är det något OT men det känns som om TS redan fått svar och bestämt sig..

Måste man byta framlamporna vid registrering om det är en engelsk-importerad?

Nu vet jag att det är spegelvänd ljusbild och bländar, men jag menar, kommer inte registreringen bli godkänd alls om man inte bytt lamporna(innan registrering)??
Sen att den inte går igenom efterföljande besiktning är en annan femma..

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
5 september 2012
#12
jetta16v skrev:
CHEEVA skrev:
...visst byter han stiften och fixar fram lampor så man kan regga hade de väl varit ok med ett byte...

Nu är det något OT men det känns som om TS redan fått svar och bestämt sig..

Måste man byta framlamporna vid registrering om det är en engelsk-importerad?

Nu vet jag att det är spegelvänd ljusbild och bländar, men jag menar, kommer inte registreringen bli godkänd alls om man inte bytt lamporna(innan registrering)??
Sen att den inte går igenom efterföljande besiktning är en annan femma..

nepp vid reg så måste man konverterat lamporna eller bytt till godkända


1 948 Inlägg
6 september 2012
#13
Är det inte wankel motorer som brukar behöva total-renoveras minst lika ofta som vanliga motrer brukar behöva byta kamrem? big_smile

1 534 Inlägg
6 september 2012
#14
baltis skrev:
Är det inte wankel motorer som brukar behöva total-renoveras minst lika ofta som vanliga motrer brukar behöva byta kamrem? big_smile

Måste bara fråga, är du seriös eller spydig?
Kan inte riktigt avgöra... roll

1 948 Inlägg
6 september 2012
#15
seriös smile visserligen kanske mazda har löst detta i deras senaste wankel-motorer?

Anledningen till att fordonsindustrin aldrig satsat ordentligt på wankel är ju just hållbarheten vs högre soppa-förbrukning.
Men som du ser så har jag satt ett frågetecken efter mitt påstånde, så har jag fel så rätta mig gärna smile

Brap Brap Brap
149 Inlägg
6 september 2012
#16
baltis skrev:
seriös smile visserligen kanske mazda har löst detta i deras senaste wankel-motorer?

Anledningen till att fordonsindustrin aldrig satsat ordentligt på wankel är ju just hållbarheten vs högre soppa-förbrukning.
Men som du ser så har jag satt ett frågetecken efter mitt påstånde, så har jag fel så rätta mig gärna smile

Det är tyvärr en gammal skröna som lever kvar från de tidiga Wankelmotorerna som Mazda och NSU tillverkade på slutet av 60-talet, det har knappast varit en problem de senaste 20-30 åren.

Vad som däremot är sant är att motorerna behöver lite extra omvårdnad, det är knappast en gammal b20 som nästan tuffar och går utan någon olja som smörjer smile Regelbundna oljebyten och att aldrig pressa en kall motor är otroligt nog långt ifrån självklart för många och två utav de sakerna som påverkar livslängden på wankelsnurran..

Angående soppaförbrukningen ligger den på 1,2-1,3 l/milen blandad körning (precis som Mazda skriver) och även enligt SWRs forskningsinstitut wink http://wankelregistret.se/forum/viewthr … ad_id=4015. Nästan vad min S70 drar för betydligt mindre körglädje...


Väldigt OT men kändes som det behövdes lite fakta i tråden smile Som sagts i tidigare inlägg, för mer info besök www.wankelregistret.se
Senast redigerat av Levinsson (6 september 2012)


1 948 Inlägg
6 september 2012
#17
Levinsson skrev:
baltis skrev:
seriös smile visserligen kanske mazda har löst detta i deras senaste wankel-motorer?

Anledningen till att fordonsindustrin aldrig satsat ordentligt på wankel är ju just hållbarheten vs högre soppa-förbrukning.
Men som du ser så har jag satt ett frågetecken efter mitt påstånde, så har jag fel så rätta mig gärna smile

Det är tyvärr en gammal skröna som lever kvar från de tidiga Wankelmotorerna som Mazda och NSU tillverkade på slutet av 60-talet, det har knappast varit en problem de senaste 20-30 åren.

Vad som däremot är sant är att motorerna behöver lite extra omvårdnad, det är knappast en gammal b20 som nästan tuffar och går utan någon olja som smörjer smile Regelbundna oljebyten och att aldrig pressa en kall motor är otroligt nog långt ifrån självklart för många och två utav de sakerna som påverkar livslängden på wankelsnurran..

Angående soppaförbrukningen ligger den på 1,2-1,3 l/milen blandad körning (precis som Mazda skriver) och även enligt SWRs forskningsinstitut wink http://wankelregistret.se/forum/viewthr … ad_id=4015. Nästan vad min S70 drar för betydligt mindre körglädje...


Väldigt OT men kändes som det behövdes lite fakta i tråden smile Som sagts i tidigare inlägg, för mer info besök www.wankelregistret.se

Får tacka för infon. Är precis som du säger, merparten av alla bilförare har inte förståt att det tar en ganska lång stund för oljan att komma upp till arbetstemp och att man därför ska ta det väldigt lugnt första minuterna.

Hur ofta behöver man göra oljebyte på en modern wankel? Om vi jämnför med en vanlig otto som behöver oljebyte säg var 2000e mil, är det var 1000 eller 500e mil på wankeln då?

Om du kör din tunga s70 på 1,2-1,3 så har jag väldigt svårt att tro att du kan köra rx8an på samma förbrukning med lika mycket fullgas...

Brap Brap Brap
149 Inlägg
6 september 2012
#18
baltis skrev:
Levinsson skrev:
baltis skrev:
seriös smile visserligen kanske mazda har löst detta i deras senaste wankel-motorer?

Anledningen till att fordonsindustrin aldrig satsat ordentligt på wankel är ju just hållbarheten vs högre soppa-förbrukning.
Men som du ser så har jag satt ett frågetecken efter mitt påstånde, så har jag fel så rätta mig gärna smile

Det är tyvärr en gammal skröna som lever kvar från de tidiga Wankelmotorerna som Mazda och NSU tillverkade på slutet av 60-talet, det har knappast varit en problem de senaste 20-30 åren.

Vad som däremot är sant är att motorerna behöver lite extra omvårdnad, det är knappast en gammal b20 som nästan tuffar och går utan någon olja som smörjer smile Regelbundna oljebyten och att aldrig pressa en kall motor är otroligt nog långt ifrån självklart för många och två utav de sakerna som påverkar livslängden på wankelsnurran..

Angående soppaförbrukningen ligger den på 1,2-1,3 l/milen blandad körning (precis som Mazda skriver) och även enligt SWRs forskningsinstitut wink http://wankelregistret.se/forum/viewthr … ad_id=4015. Nästan vad min S70 drar för betydligt mindre körglädje...


Väldigt OT men kändes som det behövdes lite fakta i tråden smile Som sagts i tidigare inlägg, för mer info besök www.wankelregistret.se

Får tacka för infon. Är precis som du säger, merparten av alla bilförare har inte förståt att det tar en ganska lång stund för oljan att komma upp till arbetstemp och att man därför ska ta det väldigt lugnt första minuterna.

Hur ofta behöver man göra oljebyte på en modern wankel? Om vi jämnför med en vanlig otto som behöver oljebyte säg var 2000e mil, är det var 1000 eller 500e mil på wankeln då?

Om du kör din tunga s70 på 1,2-1,3 så har jag väldigt svårt att tro att du kan köra rx8an på samma förbrukning med lika mycket fullgas...

Dom som använder bilen till det den är byggd för - köra hårt på motorbanan - brukar byta runt runt 500 ( är det extremt hårt är det givetvis ännu tätare) men som för min egen del brukade jag byta en gång per säsong dvs c:a 750-1000mil beroende på hur mycket man hinner med cool

Jag hängde inte riktigt med på det sista smile


1 948 Inlägg
6 september 2012
#19
Levinsson skrev:
baltis skrev:
Levinsson skrev:

Det är tyvärr en gammal skröna som lever kvar från de tidiga Wankelmotorerna som Mazda och NSU tillverkade på slutet av 60-talet, det har knappast varit en problem de senaste 20-30 åren.

Vad som däremot är sant är att motorerna behöver lite extra omvårdnad, det är knappast en gammal b20 som nästan tuffar och går utan någon olja som smörjer smile Regelbundna oljebyten och att aldrig pressa en kall motor är otroligt nog långt ifrån självklart för många och två utav de sakerna som påverkar livslängden på wankelsnurran..

Angående soppaförbrukningen ligger den på 1,2-1,3 l/milen blandad körning (precis som Mazda skriver) och även enligt SWRs forskningsinstitut wink http://wankelregistret.se/forum/viewthr … ad_id=4015. Nästan vad min S70 drar för betydligt mindre körglädje...


Väldigt OT men kändes som det behövdes lite fakta i tråden smile Som sagts i tidigare inlägg, för mer info besök www.wankelregistret.se

Får tacka för infon. Är precis som du säger, merparten av alla bilförare har inte förståt att det tar en ganska lång stund för oljan att komma upp till arbetstemp och att man därför ska ta det väldigt lugnt första minuterna.

Hur ofta behöver man göra oljebyte på en modern wankel? Om vi jämnför med en vanlig otto som behöver oljebyte säg var 2000e mil, är det var 1000 eller 500e mil på wankeln då?

Om du kör din tunga s70 på 1,2-1,3 så har jag väldigt svårt att tro att du kan köra rx8an på samma förbrukning med lika mycket fullgas...

Dom som använder bilen till det den är byggd för - köra hårt på motorbanan - brukar byta runt runt 500 ( är det extremt hårt är det givetvis ännu tätare) men som för min egen del brukade jag byta en gång per säsong dvs c:a 750-1000mil beroende på hur mycket man hinner med cool

Jag hängde inte riktigt med på det sista smile

Låter ju mycket lovande... inte mer än en annan hårtrimmad motor då, om din nu är hårt trimmad? att köpa en wankel som har gått 12k+ mil ska inte behöva vara några problem?

För faktum är ju det att med t.ex rx7 är ju en extremt potent banbil, samt att den känns ju faktiskt riktigt billig.


Sök