3419
Sök

Demontering av fjäderben Audi Coupé - HJÄLP!!

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Hej!

Skall byta stötdämpare och fjädrar på min Audi, behöver därför demontera fjäderbenet.
En ganska enkel historia om nu inte 6-kantshålet i toppen på stötdämparen hade varit helt rundat utav tidigare ägare.

Någon som har något tips på hur detta kan gå att lösa?
Har försökt hitta en lösning men finner ingen..

Hjälp hade verkligen uppskattats!

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1767950
Senast redigerat av linkiboy (12 september 2012)

604 Inlägg
12 september 2012
Rejäl rörtång och klämm på stötdämpar kolven.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Rejäl rörtång och klämm på stötdämpar kolven.

Jag måste väl fortfarande få av muttern längst upp? Annars så släpper den väl inte?
Tror väl att fjädertallriken längs upp sitter i spänn mot fjädertornet så att så länge jag inte får av muttern så får jag väl inte väck fjäderbenet/stötdämpare.

Rätta mig om jag har fel, andra gången jag demonterar ett fjäderben och första gången va på en Volvo

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 september 2012
Rörtång som du håller fast kolvstången med, sen drar du ju bara bort muttern.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Rörtång som du håller fast kolvstången med, sen drar du ju bara bort muttern.

Mvh Tommy

Har prövat med detta, dock svårt att få kraft på två olika ställen, det stitter rätt rejält.. Får fråga Brorsan när han kommer hem!

604 Inlägg
12 september 2012
Utan muttermaskin så bör man nog vara två.

604 Inlägg
12 september 2012
Radikal variant är annars att ta fram vinkelslipen och kapa av först fjädern och sen stötdämpar benet.

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Radikal variant är annars att ta fram vinkelslipen och kapa av först fjädern och sen stötdämpar benet.

Har haft funderingar på detta, men ska pröva att fråga brodern om hjälp med att hålla rörtång först!

604 Inlägg
12 september 2012
linkiboy skrev:
bronco_z skrev:

Har haft funderingar på detta, men ska pröva att fråga brodern om hjälp med att hålla rörtång först!

Smäller till rätt bra när fjädern går av men håll längst ut i kapen så går det bra. smile

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
linkiboy skrev:
bronco_z skrev:

Smäller till rätt bra när fjädern går av men håll längst ut i kapen så går det bra. smile

Har fått ett tips utav en polare som involverade att spänna ihop den delen av fjädern man inte kapar i med ståltråd, skulle tydligen lindra rätt mycket.

Men prövar med rörtången först, men det får bli imorgon. Har inget garage och inte kul att stå ute i mörkret att greja med det nu smile

12 Inlägg
12 september 2012
Slå i en torx eller 12 kantig hylsa bara så är de inga problem, testa muttermaskin med, löser de mesta;)

36 Inlägg
12 september 2012
Trådstartare
Får se vad jag hittar på wink Muttermaskin har jag tyvärr inte tillgång till sad

486 Inlägg
12 september 2012
Jag kommer hem imon limpan, och jag har muttermaskin big_smile

36 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
KJensen skrev:
Jag kommer hem imon limpan, och jag har muttermaskin big_smile

haha bra där! Hör av dig sen big_smile

Sök