2779
Sök

Sjunkande bromspedal, VW Passat

542 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Fick nedslag på bromsslangarna hos besiktningen. Bytte och luftade höger fram, körde så två veckor och allt funkade suveränt..
Så i helgen bytte jag vänster fram samt sista bromsröret, luftade och pedalen slog i mattan.. Gjorde ytterligare en luftning då fungerade det som det skulle, i ca 200m. Då började plötsligt bromslampan blinka och varna, piper 3ggr och blinkar i ca 10sek. Men det sker bara när man svänger åt höger!
Luftade vänster fram igår igen och det blev som det ska vara. Körde ca 5mil, landsväg och stad. Då började bromslampan varna igen, men fortfarande bara när jag svänger åt höger.
Hittade inget klart läckage igår när jag kollade efter, möjligen ett jättelitet där bromsslangen sitter i bromsröret som kommer från motorrummet.

Vad är fel?

2 763 Inlägg
13 september 2012
lmoberg skrev:
Fick nedslag på bromsslangarna hos besiktningen. Bytte och luftade höger fram, körde så två veckor och allt funkade suveränt..
Så i helgen bytte jag vänster fram samt sista bromsröret, luftade och pedalen slog i mattan.. Gjorde ytterligare en luftning då fungerade det som det skulle, i ca 200m. Då började plötsligt bromslampan blinka och varna, piper 3ggr och blinkar i ca 10sek. Men det sker bara när man svänger åt höger!
Luftade vänster fram igår igen och det blev som det ska vara. Körde ca 5mil, landsväg och stad. Då började bromslampan varna igen, men fortfarande bara när jag svänger åt höger.
Hittade inget klart läckage igår när jag kollade efter, möjligen ett jättelitet där bromsslangen sitter i bromsröret som kommer från motorrummet.

Vad är fel?

Man ska alltid lufta alla fyra när man luftar!

Volvo - For Life

542 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Har luftat alla bromsar och det blev lite bättre men inte helt bra...
Senast redigerat av lmoberg (14 september 2012)

2 763 Inlägg
14 september 2012
lmoberg skrev:
Har luftat alla bromsar och det blev lite bättre men inte helt bra...

I vilken ordning luftade du hjulen?

Volvo - For Life

542 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Vänster fram - höger bak och sen höger fram - vänster bak

604 Inlägg
14 september 2012
Generellt gäller hb, vb, hf och vf. Gäller inte alla bilar men de flesta.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

1 271 Inlägg
14 september 2012
Huvudcylindern som har gått är min gissning! om man i te kan få tryck då vissa bilar är jätte känsliga att man aldrig får trycka pedalen helt i botten då packboxarna får rispor och inte håller tätt

1 277 Inlägg
14 september 2012
Måste tillägga att man inte måste lufta alla fyra, det är tvåkrets och dom är axeldelade så grejar du fram luftar du fram, dock det får ju inte läcka nåt alls, du sa att det möjligen var ett pyttelitet läckage, kolla hur mycket det läcker när bromsservon verkar isf.

542 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Får hissa upp bilen imorrn och kolla.
Tackar för tipsen, får återkomma om hur det går.

1 271 Inlägg
15 september 2012
cykelpump skrev:
Måste tillägga att man inte måste lufta alla fyra, det är tvåkrets och dom är axeldelade så grejar du fram luftar du fram, dock det får ju inte läcka nåt alls, du sa att det möjligen var ett pyttelitet läckage, kolla hur mycket det läcker när bromsservon verkar isf.

Finns inte många bilar som har kretsar på det sättet brukar vara ett fram å ett bak hjul

1 277 Inlägg
15 september 2012
-stoffe- skrev:
cykelpump skrev:

Finns inte många bilar som har kretsar på det sättet brukar vara ett fram å ett bak hjul

Svårt å tro då jag aldrig haft problem med luft i systemet förr. jag antar ju att själva delningen i behållaren är för fram och bak plus att ledningarna till cylindern är dragna parvis och bak / fram är inte satta omlott i jämförelse mot varandra

Better than God \o/
1 883 Inlägg
15 september 2012
bronco_z skrev:
Generellt gäller hb, vb, hf och vf. Gäller inte alla bilar men de flesta.

+1
Börjar med längsta röret.

Och det får inte läcka nått överhuvudtaget någonstans när man är klar.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Sök