3366
Sök

BMW 523i E39 slö/orkeslös och hackig på låga varv

14 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Tjenare!

Som rubriken lyder så är min E39a väldigt slö och orkeslös på låga varv, men även lite hackig. Har varit så ända sedan jag köpte bilen, men märkte det inte just då. Idag hände även att motorn dog när jag körde i runt 50 km/h och sen startades den upp igen efter nån sekund. Antispinn lampan lös och systemet fungerade inte heller. Åkte hem och stängde av bilen och slängde i lite K-sprit och funkade normalt sen.
Men det jag verkligen vill ha förslag på är varför den är så trött och orkeslös på låga varv? Man klarar att köra över fartgupp i 15km/h i 3an utan problem, men just det här när man ska upp i fart. Det är värst mellan 1500 till runt 3500 varv och sen börjar det gå något bättre, men man känner verkligen det.

Har testat en polares 323i E46 och den går som en klocka!

Så, det jag vill ha ett konkret svar på är varför den är slö och hackig på lägre varv? Har ni nått svar på det andra så släng gärna med det också!

Tack på förhand,
MVH
Senast redigerat av dborg (10 april 2012)

888 Inlägg
10 april 2012
Kamaxelgivaren är ett vanligt fel på dessa.

70 Inlägg
15 september 2012
tjena, jag har liknande problem typ.

Det är så att när jag köpte min bmw 523i V6 på 200hk , den gick väldigt bra när jag köpte den men sen efter ett par dagar så blev den orkeslös och det tog väldigt lång tid att accelera och när man körde ca 80km/h och hade 5an i då gick den inte fortare utan jag va tvungen att växla ner för att den skulle orka lite lite mer...
så vad kan vara fel tror ni??

tack!

Den som inte kommer ihåg det förflutna är dömd att återuppleva det.

Sök