3081
Sök

Onyttigt för kall motor med bra gas?

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#21
rcy skrev:
Att en så stor skillnad skulle orsakas av enbart att oljan är kall och seg köper jag helt enkelt inte, utan jag vidhåller bestämt att en kall motor har betydligt mindre marginaler pga att kylan krymper metallen.

Nej, det handlar om dålig friktion på ytorna. Ja metallen krymper vilket gör att det är mindre motstånd, hörs tex i sk piston slap, ett knackande ljud på kall motor om kolvarna är väl små. (och blir ytterligare mindre av kylan) Det som skadas om man varvar hårt med en kall motor är lagerytorna då dessa är torra eller dåligt smorda. Delarna blir som sagt mindre av kylan och glappet då större. Inte tvärt om.

Är vi överens om att en motor inte mår bra av att belastas för hårt när den är kall? Om sedan någon inte vet att det beror på att oljan inte smörjer är ett problem som jag personligen inte drabbas av och heller inte bryr mig så mycket om.

Om sedan någon tror att toppen blir skör av kyla och kan skadas så får de tro det. Det är okej för mig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 september 2012
#22
caromania skrev:
Om sedan någon tror att toppen blir skör av kyla och kan skadas så får de tro det. Det är okej för mig.

Det jag syftade på är inte att motorn kan haverera av att den är kall, utan att den kan haverera av att den inte blir jämt uppvärmd om den värms för hårt/snabbt. Spänningarna i det delvis uppvärmda och utvidgade materialet kan då bli så stora att det bildas sprickor i den delen som inte hunnit bli varm. Det är väl ett problem som är mindre på små motorer, dom har väl helt enkelt så klent material att det inte kan bli såna effekter vid uppvärmning.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 705 Inlägg
13 september 2012
#23
caromania skrev:
rcy skrev:
Att en så stor skillnad skulle orsakas av enbart att oljan är kall och seg köper jag helt enkelt inte, utan jag vidhåller bestämt att en kall motor har betydligt mindre marginaler pga att kylan krymper metallen.

Nej, det handlar om dålig friktion på ytorna. Ja metallen krymper vilket gör att det är mindre motstånd, hörs tex i sk piston slap, ett knackande ljud på kall motor om kolvarna är väl små. (och blir ytterligare mindre av kylan) Det som skadas om man varvar hårt med en kall motor är lagerytorna då dessa är torra eller dåligt smorda. Delarna blir som sagt mindre av kylan och glappet då större. Inte tvärt om.

Njae, håller fortfarande inte med till hundra procent.
Visst, delarna blir mindre. Men det gäller givetvis alla delar, om än till varierande grad.
Om vevaxeln krymper, så krymper givetvis lagren runt den också. Problemet är att värmen i en motor inte sprids jämnt över alla delar, då vissa utsätts för mer värme och/eller friktion än andra.
Någonstans mellan helt kall motor och optimal arbetstemp har du alltså den mest kritiska punkten där vissa delar blivit varma och "växt" medans andra ännu inte gjort det, och där borde marginalerna vara som minst och risken för skador störst.
Att oljan inte är varm och inte smörjer optimalt vid denna tidpunkt bidrar givetvis till ytterligare ökad risk, men det är ändå inte den enda bidragande orsaken till varför man inte bör belasta en kall motor.

caromania skrev:
Är vi överens om att en motor inte mår bra av att belastas för hårt när den är kall? Om sedan någon inte vet att det beror på att oljan inte smörjer är ett problem som jag personligen inte drabbas av och heller inte bryr mig så mycket om.

Tror inte någon har motsatt sig det argumentet. Dock är det som sagt inte den enda orsaken, vilket jag fått uppfattningen att du försöker hävda.

caromania skrev:
Om sedan någon tror att toppen blir skör av kyla och kan skadas så får de tro det. Det är okej för mig.

Visst blir metall skör av kyla, men att kylan i normalt klimat skulle ha någon mätbar effekt på hållbarheten på delarna i en motor tvivlar jag starkt på. I absoluta extremfall kan det väl kanske röra sig om -40 grader, och vid sådan temperatur tvivlar jag starkt på att metallskörhet ens är ett problem värt att ta med i beräkningen.


Alla får givetvis ha en åsikt, men då jag pluggat en hel del fysik och har ett brinnande motorintresse, så vet jag att det inte bara är kall olja som är anledningen till att man inte bör belasta en kall motor.
Det är givetvis en av anledningarna, men det är inte den enda. Varje liten anledning i sig kanske inte rasar en motor varje gång man startar den kall, men lägger man ihop dom så inser man rätt snart att det är väldigt mycket av säkerhetsmarginalerna som försvinner så länge motorn är kall.

Summa summarum är väl i alla fall, oavsett anledning, att man ska inte belasta en kall motor för hårt. Det verkar vi i alla fall vara helt överens om. smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#24
Du menar att lagret krymper lite som ett gummiband så det nyper åt? Ju kallare desto hårdare nyper det runt tappen eller axeln? Lite som en pubisring som blir mindre och mindre ju kallare det blir? Intressant teori. Konstigt att det inte lossnar från lagerbanan och bara snurrar med.

Ja, alla har rätt till en åsikt men jag har pluggat en hel del filosofi, poesi och teater så jag vet att det till slut är bättre att acceptera andras åsikter då det ger fler lyckliga medmänniskor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

766 Inlägg
13 september 2012
#25
caromania skrev:
Du menar att lagret krymper lite som ett gummiband så det nyper åt? Ju kallare desto hårdare nyper det runt tappen eller axeln? Lite som en pubisring som blir mindre och mindre ju kallare det blir? Intressant teori. Konstigt att det inte lossnar från lagerbanan och bara snurrar med.

Ja, alla har rätt till en åsikt men jag har pluggat en hel del filosofi, poesi och teater så jag vet att det till slut är bättre att acceptera andras åsikter då det ger fler lyckliga medmänniskor.

han har nog missat att inte bara lagret krymper utan även axeln krymper av kyla:)
just veven tror ja inte sväller snabbare än lagren av värmen men kolvarna gör som sagt det då dom är mest utsatta av förbränningen:)
och sen handlar det inte om millimeters skillnad kallt eller varmt utan 1000/100 delar.
vore tråkit om motor "kylnyper" när den står still och det går ner mot 0an så här på höstkanten och man ska till jobbet på morgonen:P

1 705 Inlägg
13 september 2012
#26
caromania skrev:
Du menar att lagret krymper lite som ett gummiband så det nyper åt? Ju kallare desto hårdare nyper det runt tappen eller axeln? Lite som en pubisring som blir mindre och mindre ju kallare det blir? Intressant teori. Konstigt att det inte lossnar från lagerbanan och bara snurrar med.

Ja, alla har rätt till en åsikt men jag har pluggat en hel del filosofi, poesi och teater så jag vet att det till slut är bättre att acceptera andras åsikter då det ger fler lyckliga medmänniskor.

Nu gör du dig medvetet dum, eller hur?
Så mycket kan jag utläsa enbart av dina inlägg i den här tråden att jag är helt säker på att du inte är så korkad att du inte förstår vad jag menar. Att försöka likna det vid en pubisring för att få det att låta löjligt är bara barnsligt.

Prova att stoppa in en axel i ett lager med absolut exakt passform. Värm sedan axeln men inte lagret och försök sedan dra ut den.
Fundera sedan på hur många ställen det finns i en motor där en liknande situation skulle kunna uppstå. Givetvis inte lika extrem, men ändå i liten skala.

Om nu lagren sitter så fantastiskt löst i lagerbanorna, varför lossnar dom inte när oljan är kall och friktionen är högre? Det har du ju medgivit att det kan vara ett problem så det måste ju hända vid varannan kallstart typ.


766 Inlägg
13 september 2012
#27
rcy skrev:
caromania skrev:
Du menar att lagret krymper lite som ett gummiband så det nyper åt? Ju kallare desto hårdare nyper det runt tappen eller axeln? Lite som en pubisring som blir mindre och mindre ju kallare det blir? Intressant teori. Konstigt att det inte lossnar från lagerbanan och bara snurrar med.

Ja, alla har rätt till en åsikt men jag har pluggat en hel del filosofi, poesi och teater så jag vet att det till slut är bättre att acceptera andras åsikter då det ger fler lyckliga medmänniskor.

Nu gör du dig medvetet dum, eller hur?
Så mycket kan jag utläsa enbart av dina inlägg i den här tråden att jag är helt säker på att du inte är så korkad att du inte förstår vad jag menar. Att försöka likna det vid en pubisring för att få det att låta löjligt är bara barnsligt.

Prova att stoppa in en axel i ett lager med absolut exakt passform. Värm sedan axeln men inte lagret och försök sedan dra ut den.
Fundera sedan på hur många ställen det finns i en motor där en liknande situation skulle kunna uppstå. Givetvis inte lika extrem, men ändå i liten skala.

Om nu lagren sitter så fantastiskt löst i lagerbanorna, varför lossnar dom inte när oljan är kall och friktionen är högre? Det har du ju medgivit att det kan vara ett problem så det måste ju hända vid varannan kallstart typ.

du tror inte motor tillverkarna tänkt och provat ut det där redan för minsta slitage och bästa funktion?
saabarna kanske inte är det men dom flesta andra bilmärken är testade innan dom börjar säljas...

1 319 Inlägg
13 september 2012
#28
cpu1337 skrev:
rcy skrev:
caromania skrev:
Du menar att lagret krymper lite som ett gummiband så det nyper åt? Ju kallare desto hårdare nyper det runt tappen eller axeln? Lite som en pubisring som blir mindre och mindre ju kallare det blir? Intressant teori. Konstigt att det inte lossnar från lagerbanan och bara snurrar med.

Ja, alla har rätt till en åsikt men jag har pluggat en hel del filosofi, poesi och teater så jag vet att det till slut är bättre att acceptera andras åsikter då det ger fler lyckliga medmänniskor.

Nu gör du dig medvetet dum, eller hur?
Så mycket kan jag utläsa enbart av dina inlägg i den här tråden att jag är helt säker på att du inte är så korkad att du inte förstår vad jag menar. Att försöka likna det vid en pubisring för att få det att låta löjligt är bara barnsligt.

Prova att stoppa in en axel i ett lager med absolut exakt passform. Värm sedan axeln men inte lagret och försök sedan dra ut den.
Fundera sedan på hur många ställen det finns i en motor där en liknande situation skulle kunna uppstå. Givetvis inte lika extrem, men ändå i liten skala.

Om nu lagren sitter så fantastiskt löst i lagerbanorna, varför lossnar dom inte när oljan är kall och friktionen är högre? Det har du ju medgivit att det kan vara ett problem så det måste ju hända vid varannan kallstart typ.

du tror inte motor tillverkarna tänkt och provat ut det där redan för minsta slitage och bästa funktion?
saabarna kanske inte är det men dom flesta andra bilmärken är testade innan dom börjar säljas...

Inte för att jag har något vettigt att tillägga till eran diskussion men att börja med pajkastning på olika bilmärken gör ju bara diskussionen löjlig. Tar ner den på en väldigt låg nivå liksom...

_----------'

1 705 Inlägg
13 september 2012
#29
cpu1337 skrev:
du tror inte motor tillverkarna tänkt och provat ut det där redan för minsta slitage och bästa funktion?
saabarna kanske inte är det men dom flesta andra bilmärken är testade innan dom börjar säljas...

Tyvärr är det inte möjligt att designa en motor för optimal funktion både vid kallstart och vid normal arbetstemperatur, då förhållanden inte är domsamma.
Visst kan man designa en motor för minimalt slitage vid kallstart, men då funkar den skit när den är varm istället.
Som alltid när man bygger motorer så handlar det om kompromisser. Man kompromissar prestanda mot hållfasthet, effekt mot förbrukning, hållfasthet mot vikt osv osv.

Tror inte Saab'ar är sämre testade än många andra bilmärken, och vad gäller just kallstarter har väl Saab rykte om sig att fungera rätt bra.


1 705 Inlägg
13 september 2012
#30
sleepyoh skrev:
Inte för att jag har något vettigt att tillägga till eran diskussion men att börja med pajkastning på olika bilmärken gör ju bara diskussionen löjlig. Tar ner den på en väldigt låg nivå liksom...

Välkommen till garaget.org!
Går inte diskussionen som man vill kastar man skit på motståndarens favoritmärke. Det är så man vinner. wink


Forummoderator
9 299 Inlägg
13 september 2012
#31
rcy skrev:
Nu gör du dig medvetet dum, eller hur?

Prova att stoppa in en axel i ett lager med absolut exakt passform. Värm sedan axeln men inte lagret och försök sedan dra ut den.

Nu gör du dig omedvetet dum, eller hur? Menar du att axeln snabbare blir varm än lagret på grund av att den snurrar?

Och till den andre tomten: Kolvarna har en ganska redig tolerans mot fodren. Kolvar är gjorda i aluminium i 9999 fall av 10000 och foder är inte gjorda av aluminium om vi säger så. Kolvarna krymper betydligt mycket mer än fodren när de är kalla och då rasslar de runt i loppet ett par vändor, kanske 30 sekunder med en väldig marginal. Det är bla därför man har kolvringar. Spelet mellan kolv och foder blir alltså större ju kallare det är.

Nej nu har jag skrivit nog i tråden. Om någon tror att en kall motor nyper i lagerbanorna pga att den är kall så får den personen tro det. Om någon annan tror att kolvarna nyper i loppet när de börjar bli varma, so be my guest.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

smurfidunder
327 Inlägg
13 september 2012
#32
Är intresserad av är varför oljan inte smörjer när den är kall? Om vi bortser från problemet att det kan ta en liten stund för oljan att komma till smörjstället då den är seg.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

____________________________________
1 340 Inlägg
13 september 2012
#33
dundersmurfen skrev:
Är intresserad av är varför oljan inte smörjer när den är kall? Om vi bortser från problemet att det kan ta en liten stund för oljan att komma till smörjstället då den är seg.

Har väl lite med blandningen att göra, oljan är blandad så den smörjer optimalt vid arbetstemperatur men det får som konsekvens att den inte är perfekt när den är kall, dock ingen större fara smile Man kan inte både ha och äta kakan liksom

Vill någon rätta mig så gör det, är ingen oljeshejk
Senast redigerat av RightFront (13 september 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

1 319 Inlägg
14 september 2012
#34
Testa och ställ en olja i frysen över natten och häll ut lite olja så får ni se.. smile

_----------'

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 september 2012
#35
jag skulle säga att inget och bry sig om så vida man inte hade tänkt varva ur var enda växel till rött.

står ju fortfarande i instruktions böckerna att motorn ska upp i temp så fort de går.
sen att stå på tomgång med en kall motor är mer skadligt än varva en kall motor på normala varv.

lösning på problemet använd motorvärmare och kör som folk.


766 Inlägg
14 september 2012
#36
MrEricsson skrev:
jag skulle säga att inget och bry sig om så vida man inte hade tänkt varva ur var enda växel till rött.

står ju fortfarande i instruktions böckerna att motorn ska upp i temp så fort de går.
sen att stå på tomgång med en kall motor är mer skadligt än varva en kall motor på normala varv.

lösning på problemet använd motorvärmare och kör som folk.

nej man måste ha varvstopp från start och stila för grannflickan vet du väll:)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 september 2012
#37
cpu1337 skrev:
MrEricsson skrev:
jag skulle säga att inget och bry sig om så vida man inte hade tänkt varva ur var enda växel till rött.

står ju fortfarande i instruktions böckerna att motorn ska upp i temp så fort de går.
sen att stå på tomgång med en kall motor är mer skadligt än varva en kall motor på normala varv.

lösning på problemet använd motorvärmare och kör som folk.

nej man måste ha varvstopp från start och stila för grannflickan vet du väll:)

just ja va på gorg vi va glömmde sorry haha


1 938 Inlägg
15 september 2012
#38
sleepyoh skrev:
Glesmark skrev:
Till saken hör att många saker har ett större spel när det är kallt, och större spel ger större slitage.
Som några innan nämnt, det dödar inte din motor pronto, men på lång sikt kanske den drar mer sås per mil när den rullat 30 000 mil jämfört mot en likadan bil som inte kört med full spetta vid kallstart, detta pga slitage.

Att toppen skulle slå sig är en skröna för det mesta, många hävdar att bmws sexor ä skrot redan från fabrik, att toppen kommer slå sig bara man varva ut på växlarna vid rödljuskörning.
Nej, händer inte vid kallstart ens på dom bmw jag ägt, och det är från den olycks-beryktade m30b35 sexan, till m62 v8 till fyran som sitter i 318 e36 1995, till dieselsexan i 525 tds 94 som också sägs vara en av dom bräckligaste topparna bmw tagit fram.

Som kuriosa behöver vissa topplockspackningar, (läs stålpackningar) komma upp i driftstemp för att täta som det är tänkt, väl varm så är den som vilken annan topplockspackning som helst mer än att den håller för vad som helst ungefär.

En kompis hade en gammal e28 med m20b20 som var rätt sliten, gått 35k mil någonting. Den bilen startades kall hela vintern och kördes på varvstopp direkt. Den bilen går fortfarande roll

Mm m20b2x funkar väl bra dom med även om många idag börjar bli sletna å läcka olja i kolvringar osv, men snurrar gör dom!
Aldrig haft nån m20b20, dock hade vi en 520 87-88-89 någonstans när jag var yngre och den fick bekänna färg av min gasglade styvfar.

73 Inlägg
15 september 2012
#39
rcy skrev:
Oljan är inte varm och en kall motor har mindre marginaler, så det är verkligen inte bra att belasta en kall motor för hårt. Risken att den rasar är väl inte direkt överhängande (såvida man inte är totalt blåst och står och tokvarvar den) men det är definitivt inte bra och innebär bara onödigt slitage.

Japp, mindremerginaler pga större spel.

Materialet expanderar när det blir varmt och når rätt dimensioner då.

Bästa exemplet på detta är SR-71 Blackbird som läcker som ett såll när man tankar det, sen gör värmen som blir av friktionen med luften att planet tätar.
A big complication for the designers was the creation of fuel tanks (fuel cells). Since there were no materials at that time that would make it possible to withstand the extreme temperature differences of a normal flight of the aircraft, Lockheed ended up designing the cells in such a way that once the airplane surface was hot enough they would expand, sealing the leaking fuel.

http://iliketowastemytime.com/sites/default/files/sr71_blackbird_leaking_fuel_cell18.jpg
Senast redigerat av Sleeper (15 september 2012)



Sök