caromania skrev:
rcy skrev:
Att en så stor skillnad skulle orsakas av enbart att oljan är kall och seg köper jag helt enkelt inte, utan jag vidhåller bestämt att en kall motor har betydligt mindre marginaler pga att kylan krymper metallen.
Nej, det handlar om dålig friktion på ytorna. Ja metallen krymper vilket gör att det är mindre motstånd, hörs tex i sk piston slap, ett knackande ljud på kall motor om kolvarna är väl små. (och blir ytterligare mindre av kylan) Det som skadas om man varvar hårt med en kall motor är lagerytorna då dessa är torra eller dåligt smorda. Delarna blir som sagt mindre av kylan och glappet då större. Inte tvärt om.
Njae, håller fortfarande inte med till hundra procent.
Visst, delarna blir mindre. Men det gäller givetvis alla delar, om än till varierande grad.
Om vevaxeln krymper, så krymper givetvis lagren runt den också. Problemet är att värmen i en motor inte sprids jämnt över alla delar, då vissa utsätts för mer värme och/eller friktion än andra.
Någonstans mellan helt kall motor och optimal arbetstemp har du alltså den mest kritiska punkten där vissa delar blivit varma och "växt" medans andra ännu inte gjort det, och där borde marginalerna vara som minst och risken för skador störst.
Att oljan inte är varm och inte smörjer optimalt vid denna tidpunkt bidrar givetvis till ytterligare ökad risk, men det är ändå inte den enda bidragande orsaken till varför man inte bör belasta en kall motor.
caromania skrev:
Är vi överens om att en motor inte mår bra av att belastas för hårt när den är kall? Om sedan någon inte vet att det beror på att oljan inte smörjer är ett problem som jag personligen inte drabbas av och heller inte bryr mig så mycket om.
Tror inte någon har motsatt sig det argumentet. Dock är det som sagt inte den enda orsaken, vilket jag fått uppfattningen att du försöker hävda.
caromania skrev:
Om sedan någon tror att toppen blir skör av kyla och kan skadas så får de tro det. Det är okej för mig.
Visst blir metall skör av kyla, men att kylan i normalt klimat skulle ha någon mätbar effekt på hållbarheten på delarna i en motor tvivlar jag starkt på. I absoluta extremfall kan det väl kanske röra sig om -40 grader, och vid sådan temperatur tvivlar jag starkt på att metallskörhet ens är ett problem värt att ta med i beräkningen.
Alla får givetvis ha en åsikt, men då jag pluggat en hel del fysik och har ett brinnande motorintresse, så vet jag att det inte bara är kall olja som är anledningen till att man inte bör belasta en kall motor.
Det är givetvis en av anledningarna, men det är inte den enda. Varje liten anledning i sig kanske inte rasar en motor varje gång man startar den kall, men lägger man ihop dom så inser man rätt snart att det är väldigt mycket av säkerhetsmarginalerna som försvinner så länge motorn är kall.
Summa summarum är väl i alla fall, oavsett anledning, att man ska inte belasta en kall motor för hårt. Det verkar vi i alla fall vara helt överens om.