2249
Sök

Volvo V40 vvt- problem

88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Hej, har en Volvo V40 -00 1,8 l motorn, som tickade, knackade vid kamremskåpan. Bytte det sk. justerbara kamdrevet ( vvt ) fick allting nollat och riktigt, bytte ej remmen för den byttes för ett år sedan.
Startade bilen gick klockrent en stund sen dog. Kollade felkoder och då satte den på vvt-enheten. Raderade dom eftersom den är bytt sen innan ( lär ha varit gamla felkoder på den ) Startade bilen igen gick bra. Stängde av och startade igen då började den misstända lite smått och gå ojämnt. Undrar om någon råkat ut för detta?
Tacksam för svar.


Smålänning
7 883 Inlägg
16 september 2012
#2
Det sitter ingen kamaxelgivare på dom som kan ha fått stryk?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#3
twin_cam skrev:
Det sitter ingen kamaxelgivare på dom som kan ha fått stryk?

Jo det gör det men den sitter i andra änden av kammen så den har nog inte fått stryk, oftast brukar den ju sätta felkod på det ju. Idag körde vi den gick klockrent ett tag sen börjar den gå ojämnt och misstända.


Smålänning
7 883 Inlägg
16 september 2012
#4
VVT-maskinen, är den Volvos eller är det GDI-maskinen?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#5
twin_cam skrev:
VVT-maskinen, är den Volvos eller är det GDI-maskinen?

De är inte gdi: in de är den vanliga 1.8 l motorn


242 Inlägg
16 september 2012
#6
det är inte styrningen till VVTn då? sitter väl en magetventil på toppen vid kamdrevet. har vart med om att kablarna till den klämts av av plastkåpan som sitter över spolarna


mekare
45 Inlägg
16 september 2012
#7
Kolla så inte det sitter skit på givaren. Gjorde det på min brors bil efter att vi hade bytt just vvt-hjulet, då vi provstartade så gick den fint och inga felkoder men dagen efter så vägrade den starta men inte någon felkod på givaren.


88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#8
Tjulin skrev:
det är inte styrningen till VVTn då? sitter väl en magetventil på toppen vid kamdrevet. har vart med om att kablarna till den klämts av av plastkåpan som sitter över spolarna

Kompisen bytte vvt-enheten pga av tickandet som inte hjälpte, då bytte vi de "justerbara" kamdrevet, ljudet försvann men problemet uppstod efter bytet. Du menar givaren i andra änden om kamdrevet om man säger så? Det är ju möjligt, trodde de var kamaxelgivaren.
Den gav ju felkod på någonting om styrningen att den var för typ kort och för lång alltså 2 felkoder, men raderade dom och sen kom dom inte tillbaka men får väl koppla upp den igen när vi kört den lite mer.


88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#9
Mattfolk skrev:
Kolla så inte det sitter skit på givaren. Gjorde det på min brors bil efter att vi hade bytt just vvt-hjulet, då vi provstartade så gick den fint och inga felkoder men dagen efter så vägrade den starta men inte någon felkod på givaren.

Okej kan också vara värt att kolla, denna gick ju klockrent i typ 5 minuter sen dog. Felkoderna kan ju kommit innan vi bytte med. Men får kolla det


mekare
45 Inlägg
16 september 2012
#10
Ja det är kamaxellägesgivaren som jag menade. (man måste ha loss den för att byta hjulet, och bra ett litet skräp där så ger den fel tändning)


88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#11
NilssoN-89 skrev:
Tjulin skrev:
det är inte styrningen till VVTn då? sitter väl en magetventil på toppen vid kamdrevet. har vart med om att kablarna till den klämts av av plastkåpan som sitter över spolarna

Kompisen bytte vvt-enheten pga av tickandet som inte hjälpte, då bytte vi de "justerbara" kamdrevet, ljudet försvann men problemet uppstod efter bytet. Du menar givaren i andra änden om kamdrevet om man säger så? Det är ju möjligt, trodde de var kamaxelgivaren.
Den gav ju felkod på någonting om styrningen att den var för typ kort och för lång alltså 2 felkoder, men raderade dom och sen kom dom inte tillbaka men får väl koppla upp den igen när vi kört den lite mer.

Nu förstår jag vad du menar, den magnetventilen "vvt - enheten är precis nybytt. men kan ju vara något med kablarna, den gav ju felkoder på den.


88 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#12
Mattfolk skrev:
Ja det är kamaxellägesgivaren som jag menade. (man måste ha loss den för att byta hjulet, och bra ett litet skräp där så ger den fel tändning)

Okej jo vi hade ju loss den "kåpan" som den sitter i för att markera upp nolläget. Ska kolla detta imorgon. tack för svaret



Sök