2981
Sök

Hur är drivningen i BMWs IX växellådor?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#1
Ja bmws ix växellådor driver dom mer bak eller fram? eller hur fungerar dessa lådorna?


Hobby Fotograf
650 Inlägg
21 juni 2010
#2
Bakifrån och fram eller rätta mig om jag har fel?


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#3
ProXem skrev:
Bakifrån och fram eller rätta mig om jag har fel?

Du var ju en rolig jävel.tongue

om det är fler som inte fattar så menar jag ju förståss eftersom det är fyrhjulsdrivna bilar så är ju frågan om växellådan fördelar mer drivning rill bakhjulen eller mer till framhjulen.


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#4
Rooth07 skrev:
ProXem skrev:
Bakifrån och fram eller rätta mig om jag har fel?

Du var ju en rolig jävel.tongue

om det är fler som inte fattar så menar jag ju förståss eftersom det är fyrhjulsdrivna bilar så är ju frågan om växellådan fördelar mer drivning rill bakhjulen eller mer till framhjulen.

Och hur pass hållbara är dessa växellådor?


KHRacing
21 juni 2010
#5
34/66 ?
Ungefär som en Cossie väl ?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#6
KHRacing skrev:
34/66 ?
Ungefär som en Cossie väl ?

ah låter trevligt. ´kan tilläggas att vi snackar lådor från sent 80 och tidigt 90 tal som inte kostar satan.

någon som vet lite mer exakt?

och vet något om hållbarheten?


167 Inlägg
21 juni 2010
#7
fördelningslådag är väll från ferguson om jag inte miss minner mig så de är ju en traktor wink och ut av den läsningen jag hittat så är fördelningslådan inte så känslig för nån ting förutom olika stora däck. men de är väll alla 4wd iprincip. (tål lagom trimmande inga idiot 800hp utan de är framdiff och kardan till den som sätter stopp vid en 250hp om man vill trimma dom roll)

och som KHRacing sa de är 34/66 har även sett 33/67 men spela roll roll så på vintern är det en jävla rolig drivlina smile


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
#8
krakis skrev:
fördelningslådag är väll från ferguson om jag inte miss minner mig så de är ju en traktor wink och ut av den läsningen jag hittat så är fördelningslådan inte så känslig för nån ting förutom olika stora däck. men de är väll alla 4wd iprincip. (tål lagom trimmande inga idiot 800hp utan de är framdiff och kardan till den som sätter stopp vid en 250hp om man vill trimma dom roll)

och som KHRacing sa de är 34/66 har även sett 33/67 men spela roll roll så på vintern är det en jävla rolig drivlina smile

De ja. men stopp vid 250 hk var ju lite klent:(


167 Inlägg
22 juni 2010
#9
stopp o stopp, men du får räka med att en och annan fram diff säger upp sig. 250 skall väll går väll att köra med lite lagom driftsäkerhet iaf vad jag förstått. Men detta är bara vad jag läst mig till. har inga erfarenheter men de är någon på ppf som kör med rätt många pollar i en ix prova o sök i deras forum om de intreserar. sen finns de ju alltid optimister som säger att de går att köra mycket mer innan de är någon fara men de är ju rätt många som kör av främre drivaxlarna/knutar med orginal efekt så räkna inte med allt för mycket.
Senast redigerat av krakis (22 juni 2010)


12 086 Inlägg
22 juni 2010
#10
Själva växellådan på 525iX är samma som sitter i M3 (och 525, 328 för den delen)
Så den klarar mkt, fördelningslådan har jag ingen uppfattning lr kunskap om.

I 325iX sitter det en getrag 260.

..bara en parantes.

235 Inlägg
17 september 2012
#11
Är det samma utväxling på fram och bakdiff på en ix? Någon som kan förklara lite mer ingående HUR kraften fördelas, alltså hur får dom mindre eller mera kraft åt ena diffen? Handlar det om utväxling eller något i lådan eller vad?
Bara nyfiken...

Edit: Lyfte visst en gammal tråd där;)
Senast redigerat av TurboTarzan (17 september 2012)


Sök