3055
Sök

Blev fotad utav en plåtpolis

1 893 Inlägg
9 januari 2007
#41
StiFf skrev:
Kristian_V skrev:
Det finns ett bätre alternativ! big_smile
Jag kör sten hårt med Active-GPS. Skall kombinera den med film framför skylten till våren.

1500:- för en Active-GPS. Det betyder att om den besparar mig EN bot, så har den tjänat inn sig själv, plus att jag slipper hamna i statistiken.

det kan jag hålla med om, jobbarkompisen använder en sån och dom är skitbra..
annars funkar ju laservarnare för det mesta också

Jepp! Laservarnare är till och med bätre. De varnar för en aktiv kamera, men inte för en som inte är igång. Men den är också OLAGLIG, ser polisen den åker du på böter och blir av med den. Och vad händer ifall du åker nära en kamera och den precis går igång? Varnaren börjar varna, men kameran har redan tagit din hastighet =BUSTED!

Jag föredrar Active-GPS. Den är laglig. Den varnar för ALLA kamera skåp, aktiva som passiva, så brådis har jag inte!
Det är inte det att jag ligger i 200 dagarna i ända, men ibland hamnar man på fel sida strecket oavsiktligt och där är Active-GPS oövervinlig. Även om man inte brukar köra för fort så gör väl lite extra hjälp ingenting?
Om man kör lagligt så piper Active-GPS bara till en gång. Ifall man kör över hastighets gränsen på sträckan, så piper den tills man kör lagligt igen. I god tid innan kamerans mätområde.

Skulle jag medvetet vilja rejsa på allmän väg, så skulle jag ta bort skylten fram. Men då drar jag å andra sidan ner till Nurenburg och kör av mig där det är lagligt.
Senast redigerat av Kristian_V (9 januari 2007)


Medlem 34530
908 Inlägg
9 januari 2007
#42
Kristian_V skrev:
StiFf skrev:
Kristian_V skrev:
Det finns ett bätre alternativ! big_smile
Jag kör sten hårt med Active-GPS. Skall kombinera den med film framför skylten till våren.

1500:- för en Active-GPS. Det betyder att om den besparar mig EN bot, så har den tjänat inn sig själv, plus att jag slipper hamna i statistiken.

det kan jag hålla med om, jobbarkompisen använder en sån och dom är skitbra..
annars funkar ju laservarnare för det mesta också

Jepp! Laservarnare är till och med bätre. De varnar för en aktiv kamera, men inte för en som inte är igång. Men den är också OLAGLIG, ser polisen den åker du på böter och blir av med den. Och vad händer ifall du åker nära en kamera och den precis går igång? Varnaren börjar varna, men kameran har redan tagit din hastighet =BUSTED!

Jag föredrar Active-GPS. Den är laglig. Den varnar för ALLA kamera skåp, aktiva som passiva, så brådis har jag inte!
Det är inte det att jag ligger i 200 dagarna i ända, men ibland hamnar man på fel sida strecket oavsiktligt och där är Active-GPS oövervinlig. Även om man inte brukar köra för fort så gör väl lite extra hjälp ingenting?
Om man kör lagligt så piper Active-GPS bara till en gång. Ifall man kör över hastighets gränsen på sträckan, så piper den tills man kör lagligt igen. I god tid innan kamerans mätområde.

Skulle jag medvetet vilja rejsa på allmän väg, så skulle jag ta bort skylten fram. Men då drar jag å andra sidan ner till Nurenburg och kör av mig där det är lagligt.

Det finns ju blinder oxå, den stör lasern så att det inte blir någon mätning smile

Självklart så är den oxå olaglig, men den funkar...vet att det sitter i en M5 som rullar i sverige någonstans. Han har klarat sig några gånger tack vare den smile

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

1 893 Inlägg
9 januari 2007
#43
Det finns massor med sådanna på marknaden. Men det gemensamma för de flesta är att de är olagliga. Man måste mao försöka gömma dem för farbror blå, när han misstänker fuffens. (De river hela bilen! Hittar de nått, så får du montera ihop den själv.) Man måste vara både uppfinningsrik och händig. Jag har vänner som kör med alla möjliga apparater för att slippa böter, allihopa är olagliga. De flesta har gömt dem så väl att farbror blå inte hittat dem, men det ör struligt och tar mycket tid i anspråk.

Active-GPS kommer med en liten fyrkantig kardborr bit som jag fäste på instrument panelen. Bara att lägga den på karborren och ansluta till 12V (Cigg-tändare). Kan mao inte bli mycket enklare... Den är dessutom laglig. Jag har blivit stoppad i flygande bessiktningar, i alko-kontroller m.m. Jag behöver inte gömma den, poliserna frågar ibland "hur fungerar den", "är du nöjd?"
Jag har min inställd på att visa hastighet när det inte finns kameror i närheten. GPS har en nogranhet bätre än +/-0.5kmh.
Till våran Cheva-transport som har någon reflekterande yta på vindrutan köpte jag en extern anten. För varken Active-GPS eller vanliga navigatorn vi har fungerar genom rutan, den blockar GPS signalerna.


638 Inlägg
10 januari 2007
#44
loudness skrev:
Sharky skrev:
Då måste det ha varit en nära släkting. Dom har inte resurser att söka igenom alla körkortsbilder på alla förare i hela Sverige. (Dom gör manuell granskning).

/Göran

loudness skrev:
kompisen fick räkningen hem till sig efter att ha blivit plåtad och de va inte hans bil.. så dom går på ansiktet i bilen och de va ingen eftersänding


ja jo de va de ju men dom kan ju inte bara gå på skylten.. de va min poäng:P

Nä men har dom ingen skylt från första början så kan dom inte gå på något!

Kommer väl nånting här snart!

33 Inlägg
10 januari 2007
#45
ursäkta om jag kommer och är lite tråkig men både Ny_BMW323 & Lordi-motala som skryter om dom här skyltarna är registrerade på garaget ut av en händelse på samma dag.. dom kanske funkar jätte bra & är lagliga isf prisa osynlig.org. ett litet tips bara!

22 Inlägg
11 januari 2007
#46
Hej!

Tyvärr måste jag göra Er besvikna! Jag hade prismalinser framför reg.skyltarna både fram och bak från http://www.nicepriceeurope.com/Shop/Ind … ge=LangSwe
Jag blev stoppad i juli 2006 av en polisbil som anmälde mig för "framförande av oläslig reg.skylt". Jag nekade och blev kallad till tingsrätten i Göteborg i december. Jag framförde att eftersom skyltarna är fullt läsbara framifrån och bakifrån och bara osynliga från sidan och uppifrån så ansåg jag inte att jag hade begått något brott.

Helt enkelt hade nog inte juristerna för de funderade i 20 min. Tyvärr för mig när jag kom in i rättssalen igen så berättade de att de ansåg att lagparagrafen räckte för att få mig dömd. Eftersom jag blev stoppad i juli så klarade jag mig med 300 kr i böter.

Självfallet kunde en annan tingsrätt ha kommit fram till ett annat resultat och jag skulle kunna ha överklagat till hovrätten men det orkade jag inte. Så nu finns det ett prejudikat i Sverige att det är olagligt.

Thomas Alexanderson
Senast redigerat av b10tax (11 januari 2007)

9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.

1 893 Inlägg
11 januari 2007
#47
Lite kul (Fast igentligen mest skrämmande!) att tingsrätten inte dömmer efter lagboken, det är inte vare sig första eller enda gången jag hört om. I fallet med reggskylt står det i vägtraffikkungörelsen att: skylt skall vara läsbar för en polisman 10m framför bilen.
Kan polisman läsa skylten frammifrån på 10m så är den mao laglig.


Amatör
453 Inlägg
11 januari 2007
#48
skumt

1 893 Inlägg
11 januari 2007
#49
Blev lite osäker själv, så jag började Googla lite.Hittade detta...
Trafikförordning (1998:1276) trädde ikraft den 1 oktober 1999, vilket upphävde Vägtrafikkungörelsen.
Här har ni en skrämmande rad!
1 §, 2 kap. innebär att en trafikant kan dömas för i princip vad som helst:

Här hittade jag hela luntan, varsågod någon som orkar läsa. --> http://lagen.nu/1998:1276

Här är en paragraf som aldeles för många bilister ignorerar nu för tiden.
67§ Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Där står dock ingenting om skyltar, annat än en kortis om skyltbelysning. Någon annan som kan hitta..?


1 893 Inlägg
11 januari 2007
#50
Jag tog mina tunga behörigheter 97, (CE, DE.) då gälde fortfarande den gamla "Vägtrafikkungörelsen".
Jag tyckte den var lite tunggrodd. wink (<-- Veckans underdrift! big_smile ) Nu har de lyckats göra den ännu krångligare.
Senast redigerat av Kristian_V (11 januari 2007)


6 Inlägg
18 mars 2007
#51
Kristian_V skrev:
Jag tog mina tunga behörigheter 97, (CE, DE.) då gälde fortfarande den gamla "Vägtrafikkungörelsen".
Jag tyckte den var lite tunggrodd. wink (<-- Veckans underdrift! big_smile ) Nu har de lyckats göra den ännu krångligare.


Sök