3363
Sök

Volvo 855 t5 automat [växlarna hamnar i skyddsläge]

20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#1
Hej som rubriken lyder så har jag en volvo 855 t5a som är en 96 automat som jag köpte för ett tag sen och nu har växlarna börjat dampa sig att dom kommer i skyddsläge och vägrar växla och pilen i instrumentpanelen blinkar,  det kan funka ibland att man startar om bilen eller drar batteri polerna men vad kan vara felet?? Det börja hända efter att jag smällde med bilen och att batteriet tömde sig helt.

Mwh Nisse


449 Inlägg
16 september 2012
#2
det kanske är för lite olja i den??? läckte de ut nån olja när du krocka kanske

Full Fart Spar Tid!!!

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
16 september 2012
#3
Skulle nog rekommendera en sk spolning av lådan. Få i ny olja helt enkelt.

"My drinkingteam has a racingproblem"

20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#4
robert___j skrev:
det kanske är för lite olja i den??? läckte de ut nån olja när du krocka kanske

olje stickan är på rätt nivå det ända som läckte ur var motor oljan och allt kylarvatten hmm


20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#5
REG-SKYLTEN skrev:
Skulle nog rekommendera en sk spolning av lådan. Få i ny olja helt enkelt.

Aa kanske det men kostar ju 3k på volvo sist jag kollade om att spola den men bara oljan som är i lådan går på 1400kr


20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#6
Men är det någon som vet om det är någon magnet ventil som är dålig att det gör att den hamnar i skyddsläge?  Och bilen har gått ca 23400km


449 Inlägg
16 september 2012
#7
nej ingen magnetventil vad ja vet sitter de inget oljekyl till automaten kanske nån slang som kläms så det blir fel tryck i lådan,, har du kollat på rätt sätt när du kollat nivån i lådan??

Full Fart Spar Tid!!!

20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#8
robert___j skrev:
nej ingen magnetventil vad ja vet sitter de inget oljekyl till automaten kanske nån slang som kläms så det blir fel tryck i lådan,, har du kollat på rätt sätt när du kollat nivån i lådan??

Har kollat alla slangar också men kan det komma in luft i lådan på något sätt för ja fick ju byta kylarn å det är ju 3-1 på den vatten,automatlåde,motorolje kylare då fick jag lossa alla slangar om det har med saken att göra?


449 Inlägg
16 september 2012
#9
nej de blir ingen luft men prova att häll på några deceliter olja för de ryms ju i kylet och slangar ifall de är för lite

Full Fart Spar Tid!!!

914 Inlägg
16 september 2012
#10
Börja med att läsa av felkoderna som lagras i automatens styrenhet,kan räcka med att det är fel på växellägesgivarn .Inte alls ovanligt,har du otur  så är det fel på en magnetventi/solenoidl i lådan.Gör detta innan du börjar byta olja,men kolla givetvis så det är rätt mängd i den.

20 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
#11
Aronson skrev:
Börja med att läsa av felkoderna som lagras i automatens styrenhet,kan räcka med att det är fel på växellägesgivarn .Inte alls ovanligt,har du otur  så är det fel på en magnetventi/solenoidl i lådan.Gör detta innan du börjar byta olja,men kolla givetvis så det är rätt mängd i den.

Okej har kollat oljan både när den vart varm och kall och det är bra nivå och bra färg på oljan men får kolla koderna på den sen när jag kommer hem om 2 veckor


Tack för alla svar:D


Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
17 september 2012
#12
vanligaste felet är att den lägger felkod på växellägesgivaren
bara att riva och göra rent den lite pilligt men inte svårt direkt

då är det vanligt att den ibland lägger felkod ibland är det inga problem oftast relaterat till vädret

om nivån är fel så är det betydligt mer konstant fel

att den inte växlar när den går i felsäkert läge är inget konstigt

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#13
Growe skrev:
vanligaste felet är att den lägger felkod på växellägesgivaren
bara att riva och göra rent den lite pilligt men inte svårt direkt

då är det vanligt att den ibland lägger felkod ibland är det inga problem oftast relaterat till vädret

om nivån är fel så är det betydligt mer konstant fel

att den inte växlar när den går i felsäkert läge är inget konstigt

Att den inte växlar i skyddsläget vet jag men har aldrig haft en automat själv så är inte så haj på den biten:P. Och vart sitter den givaren? roll


Fri fart för ett fritt folk!
14 262 Inlägg
17 september 2012
#14
NI33E6 skrev:
Growe skrev:
vanligaste felet är att den lägger felkod på växellägesgivaren
bara att riva och göra rent den lite pilligt men inte svårt direkt

då är det vanligt att den ibland lägger felkod ibland är det inga problem oftast relaterat till vädret

om nivån är fel så är det betydligt mer konstant fel

att den inte växlar när den går i felsäkert läge är inget konstigt

Att den inte växlar i skyddsläget vet jag men har aldrig haft en automat själv så är inte så haj på den biten:P. Och vart sitter den givaren? roll

den sitter där växelvajern sitter monterad lite bök att meka isär då sladdarna ej går att ta bort osv

men det går att dela den med lite vilja men börja med felkoderna först
för då ser du direkt vad som är knas men felsök dom när lådan strular

ett tips för att slippa ta av batteriet är att slå av och på tändningen istället   ett par gånger så brukar den förvinna endå...det kan så klart vara massor av olika fel på lådan mer än att lägesgivaren jävlas

när man tar isär givaren så går det lite metalbanor och sitter lite fjädrar och annat bös bara göra rent och slipa och fetta in allt så blir det fin fint sen
gjorde ordning på min för över 1år sen och felet har varit som bortblåst efter det smile

Kör fort så hinner inget hända...

20 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#15
Growe skrev:
NI33E6 skrev:
Growe skrev:
vanligaste felet är att den lägger felkod på växellägesgivaren
bara att riva och göra rent den lite pilligt men inte svårt direkt

då är det vanligt att den ibland lägger felkod ibland är det inga problem oftast relaterat till vädret

om nivån är fel så är det betydligt mer konstant fel

att den inte växlar när den går i felsäkert läge är inget konstigt

Att den inte växlar i skyddsläget vet jag men har aldrig haft en automat själv så är inte så haj på den biten:P. Och vart sitter den givaren? roll

den sitter där växelvajern sitter monterad lite bök att meka isär då sladdarna ej går att ta bort osv

men det går att dela den med lite vilja men börja med felkoderna först
för då ser du direkt vad som är knas men felsök dom när lådan strular

ett tips för att slippa ta av batteriet är att slå av och på tändningen istället   ett par gånger så brukar den förvinna endå...det kan så klart vara massor av olika fel på lådan mer än att lägesgivaren jävlas

när man tar isär givaren så går det lite metalbanor och sitter lite fjädrar och annat bös bara göra rent och slipa och fetta in allt så blir det fin fint sen
gjorde ordning på min för över 1år sen och felet har varit som bortblåst efter det smile

Tackar för ett bra svar smile men jag vet inte hur jag ska kunna läsa koden om set finns någon när det räcker att starta om bilen eller att den får stå en stund för då släcks den.


20 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#16
När vi ändå är inne på växlarna vad kan vara problemet med att den växlar mjuk sen helt plötsligt så kan den kasta i växlarna så det rycker till speciellt om man gör kickdown eller har (sportläget) i? Det är olika från dag till dag och jag blir tokig på bilen:/


914 Inlägg
18 september 2012
#17
Som sagt börja med felkoderna,även om felet inte är framme jämnt så finns de lagrade i styrenhetens minne.De hör garanterat ihop med de tokiga växlingarna.


Sök