3540
Sök

Läckande bromsrörskopplingar! VW Golf -98

Elektrotekniker
37 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Ja för att göra en lång historia kort är det så att jag har sänkt ner bakvagnen för att byta gummibussningarna i bakvagnen, och då får man ju koppla isär bromsrören från slangarna. Såg då att både slangarna och rören från slang och bak till trummorna var dåliga och införskaffade då nya färdiga rör och slang. DOCK, satt vänster slangkoppling mot röret som går hela vägen fram till huvudcylindern så in i bomben hårt att det helt enkelt inte gick att få isär trots värmning och 5-56 så jag fick helt enkelt kapa röret en bit och kona upp på nytt med Biltemas billigaste koningsverktyg.

Vid återmontage verkade det som det inte blev tätt trots att jag drog åt ganska hårt! Den som jag fick kona om var stålrör och fick ju göra det under bilen så var ju lite halvkrångligt så kan förstå att det gick snett. Var ute och körde en sväng och bromsade hårt och det var fuktigt med en droppe bromsvätska runt nippeln på bägge nipplarna vid bromstrummorna samt den vänstra omkonade kopplingen. Men när jag hade kört hem från jobbet idag och kollat var det torrt??? Kan det helt enkelt vara så att det var bromsvätska som låg kvar i gängorna och mellan nippeln och röret som vibrerade ut när jag var ute och körde och som har avlägsnats nu? För bromsar jag hårt nu kommer det inget verkar det som.
Synpunkter från er erfarna mottages tacksamt!

17 september 2012
Ett tips är att sätta en kompis i bilen å låta han trampa på brrosen så du får tryck i bromsystemt. Då kan man kolla om det läcker någonstans. kan ju alltid rinna lite efter nipplarna, med tanke på att dom är som ett rör i pipen.

Elektrotekniker
37 Inlägg
18 september 2012
Trådstartare
Ja det är ju ett bra tips, tänkte inte på det. Jag startade motorn och tryckte ner pedalen riktigt hårt efter luftningen och kollade sedan om det var några droppar . Det var väl därför jag blev orolig när det faktiskt var droppar efter första provturen, men det kunde ju som sagt ha varit bromsvätska som legat mellan röret och nippeln. Har kört ett par mil och bromsat en del och det är fortfarande verkar vara tätt och inga droppar på alla nipplar, även det gamla stålröret som jag låg under bilen och konade om med Biltemas billigaste verktyg.
Senast redigerat av Fritzell (18 september 2012)

22 september 2012
Ett annat bra tipps är å använda bara kopparör till bromsarna! stål är svår konat och hårt. jag använder bara kopparrör

Sök