2793
Sök

Vart sitter ABS relät på min 850 t5 97?

593 Inlägg
23 september 2012
Ja troligtvis är det styrenheten, vilket bäst testas med att "lånbyta" med en polare för att verifiera detta utan att behöva betala en massa dyra pengar..
Skruvarna som håller enheten lossar man med en E4-torx-hylsa(eller om de var E5)
Det är lite lurigt att komma åt, men de går.

Börja med att demontera boxen som sitter på bilen och ta reda på numret som står på den.
Alla boxar passar inte hur som helst, men de finns vissa serier som man kan byta mellan..

Jag gick från en box med tracs(antispinn) till en box utan antispinn, detta funkar hur bra som helst tex.

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Jerk-R skrev:
robert, jag kan sätta min veckopeng på att den 850n du kopplade bort ABSen på var en 95a eller äldre.. 96or och senare har inte riktigt samma styrning.. hela absenheten ser annorlunda ut och där tar man också upp hastighetssignalen, istället för att använda en givare på växellådan som 92-95or gjorde..

då kan man ju säga att det är boxen som har gett sig för mig?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.

2 452 Inlägg
23 september 2012
är en torx e4.....hade själv det problemet lödningarna i boxen ger sig...löda om dom själv så sparar du tid o pengar det kan hålla allt från 3 månader till flera år om du har tur...

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
är en torx e4.....hade själv det problemet lödningarna i boxen ger sig...löda om dom själv så sparar du tid o pengar det kan hålla allt från 3 månader till flera år om du har tur...

ja jag har kollat den men den var torr och fin innuti jag kunde inte se något fel i den. men jag förstår vad du menar. men kunde som sagt inte se något fel i den.

593 Inlägg
23 september 2012
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/58511_427055610825_582007_n.jpg

Där har du en bild tagen genom en lupp på spruckna lödningar i min box......

Non stop driving
402 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Jerk-R skrev:
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-a … 2007_n.jpg

Där har du en bild tagen genom en lupp på spruckna lödningar i min box......

fint. tack. får väl plocka bort den imorgon och kolla igen. det syntes inget när jag ocg far kollade iannan idag. men annars om det nu inte är någon spricka får man väl ta med  sig boxen till någon bildemontering och se om dom har någon. hur troligt är det att den har spruckit då tro? om det nu inte har spruckit vad kan det då vara i boxen som är paj. eller är det bara det i boxen som kan gå?
Senast redigerat av Link_696 (23 september 2012)

Non stop driving
402 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
har bytt styrbox nu hittade en på bildemonteringen för en billig peng. med det funkade inte heller. vad fan är det för fel? sen när jag var ute och körde bilen slutar den ladda vid 2500 sen laddar han igen sen slutar den sen laddar den igen så han hoppar nästan fram. kan nästan säga suger. suger inte. suger. suger inte. suger. osv. och det brukar kmma när man ger full gas.

449 Inlägg
24 september 2012
låter som den klipper pga för högt laddtryck..

Full Fart Spar Tid!!!

Non stop driving
402 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
det kan inte vara så att det är magnetventilen som börjar ge sig? den slutar ju vid 2500 varv och då har en bara börjat ladda lite.

449 Inlägg
24 september 2012
jo kanske det bara att byta och se.

Full Fart Spar Tid!!!

2 452 Inlägg
24 september 2012
magnetventilerna brukar ge sig på dom bilarna...

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
magnetventilerna brukar ge sig på dom bilarna...

känns som du kan dina saker. ja jag har en känsla av att det kan vara den. det är väl bara köpa en ny? vad kostar dom på volvo?

2 452 Inlägg
24 september 2012
dom är inte gratis på volvo...är längesen jag köpte en själv men tror jag gav nått på 1400 kr...kolla om du kan låna av nån först jag hade tur o lånade en innan jag köpte...

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
dom är inte gratis på volvo...är längesen jag köpte en själv men tror jag gav nått på 1400 kr...kolla om du kan låna av nån först jag hade tur o lånade en innan jag köpte...

fy fan. tyvärr så finns det ingen här som har en 850 t5 får väl bli att beställa en och hoppas på det. då är den ju utbytt iaf. jag vågar inte sätta dit en pysventil emellan heller så man kopplar förbi magnetventilen.

har tittat runt som fan på nätet nu. folk pratar ju om varann hela tiden. tillslut vet man ju inte vilket man ska tro. men vad jag har förstått. är laddtrycksvakten på 850 t5 är elektronisk och tar hjläp av magnetventilen om det blir galet? så det är magnetventilen man ska byta. sen läste jag att det sitter laddtrycksgivare och magnetventil på nyare volvo då? vilken sörja det blir för hjärnan. kan säg att jag har jobbat på volvo men det var för 10 år sen. har glömt allt nästan. iaf. när det gäller sånt här.
Senast redigerat av Link_696 (25 september 2012)

2 452 Inlägg
25 september 2012
jag kan se om jag har kvar en extra magnetventil...är inte omöjligt som sagt o den är elektronsikt styrd ja...

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
jag kan se om jag har kvar en extra magnetventil...är inte omöjlgt o den är elektronsikt styrd ja...

Tackar. Gillar dina svar. Korta och enkla. Trodde det ja. Hoopas man kan få igång bilen sen då.
blir till at beställa en ny magnetventil imorgon från volvo. 800 någonting kostade den. men däremot funderar jag på ett chip från dig. lödde ju om mitt med sockel. så den går ju bra men magnetventilen krabbar ju nu. måste ju vara det som gör att bilen går som den gör nu. och inte min lödning?
Senast redigerat av Link_696 (25 september 2012)

2 452 Inlägg
25 september 2012
hade det varit din lödning som var kass så hade inte bilen startat alls...för får du en kallödning så hör du att bara motorfläkten går igång inget annat...chip är inga problem hör av dig i pm bara

döden kommer tillbaka

Non stop driving
402 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
hade det varit din lödning som var kass så hade inte bilen startat alls...för får du en kallödning så hör du att bara motorfläkten går igång inget annat...chip är inga problem hör av dig i pm bara

tack för ditt fina svar. det lugnar mig lite. det ska jag göra isf. ja och det kan komma när som skulle jag tro.

Sök