2612
Sök

Ang bakre hjulupphängnign bmw e39 ( få hjulen raka! )

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
hej , jag  har en bmw e39 sedan ( vanliga stötdämpare och fjädrar bak..) och delad bakaxel..

och i bagaget så ligger det en tung stereo..,
vilket medför att hjulvinklarna blir lite roliga..,
vilket medför att bakhjulen tar slut FORT ( i mitt fall 5mm till -1mm på en sommar )

och jag var idag i stan och krängde på nya(beg) däck..
samtidigt passade jag på att fråga däckverkstaden ( som även gör hjulinställningar) att ifall detta går att fixa...
och oroande nog så svarade han " det kan bli bättre , men eftersom det går inte att ändra det tillräckligt, så blir du aldrig av med problemet.."

snackar han skit??
går det att tillverka eller går det att köpa delar som har mera inställningsmöjligheter?
detta att hjulen inte står rakt beror jo på att bilen är lägre än den är menad, vilket beror på stereon..,

så här har jag 4 val.., :
1. coilovers ( DYRT SÅ NEJ )
2. nya org fjädrar ( men gör det verkligen någon skillnad?, fjädrarna som sitter på har ju några år på nacken säkert men ser skapliga ut..)
3. nya styvare fjädrar ( husvagnsfjädrar har jag faktiskt lyckats hitta till slut.., men hur mycket styvare är dessa, framänden av bilen är sänkt med sänkningsfjädrar , och bilen ska ligga plant..)
4. att pressa ihop org fjädern och lägga in en liten distans under fjädern..

bakändan är lite för låg för min smak just nu så någon av ovanstående är att föredra..
helst nr4..

en lite off topic
att tillverka eget fjäderbenstag?
det ska ju bara vara styv och någorlunda lätt, och SNYGG , det kan ju inte bli sämre i alla fall...

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

VW frälst
242 Inlägg
10 september 2012
coilovers e inte dyra.. betalade 1700 för mina

VW, om volket själv får wälja!

5 089 Inlägg
10 september 2012
Gbgarn skrev:
coilovers e inte dyra.. betalade 1700 för mina

han kanske vill ha lite kvalité också..

Men det går väll att ställa toe vinkeln på dessa? Cambern försvinner ju bara om du höjjer bilen igen men man borde ju kunna få bort det mesta om man kan få till toe vinkeln.

\Lindgren

VW frälst
242 Inlägg
10 september 2012
Inget fel på FK colisar, wink bara man underhåller dem som man ska.
men som sagt ska du ha colisar som du kan ända vinkel på i tornet så är det al 6k+?

VW, om volket själv får wälja!

595 Inlägg
10 september 2012
Trådstartare
en bild som förklarar lite..
http://n4vagn.encolo.se/sig/229_2.jpg

problemet för mig är alltså negativ camber..,
och hjulen hade mer än lagligt med mönster på utsidan alltså vid skärmkanten, men på insidan vid bagaget så var väven framme..

men ni pratar om camber ställbara coilovers

http://www.fortyone.co.nz/part_images/trust-type-s-damper-camber-plate.jpg

så gissar jag att det är detta ni pratar om., men jag menar att vad kan göras under bilen ., för att förutom att det är dyrt så är det väldigt svårt att komma åt övre fjäderbensfästen bak
( HELA ljudanläggningen ska ut och sedan hatthylla och sedan kommer man åt ( typ 1 + flitig arbetsdag bara att ta ut..))
så att ska man göra något i den där trakten så helst bara en gång och så ska det vara BRA

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 september 2012
Gör en vanlig hjulinställning så ska det bli bra!. Förutom cambervinkeln bak men camber sliter inte direkt däck.

Lägg en bild hur låg han e bak
Senast redigerat av ToTTeN (11 september 2012)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

595 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Gör en vanlig hjulinställning så ska det bli bra!. Förutom cambervinkeln bak men camber sliter inte direkt däck.

Lägg en bild hur låg han e bak

BAK:
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141879/141879-4c3de8b213c7a96fd0a1be01574751df_large.jpg
fram:https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141879/141879-001903449be77b55a2859eb754bd1346_large.jpg
bak bak:
https://www1.garaget.org/archive/142/141879/270898/large_270898-2908509.jpg

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 september 2012
Nya stötdämpare och fjädrar och en hjul inställning så blir det bra.
Då kommer du bara ha lite camber vinkel kvar. Och det sliter inte så mycket.
Fjäderbenen bak byter du på 3 timmar på båda sidor med all annan demontering och montering. Bus enkelt:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

595 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Fjäderbenen bak byter du på 3 timmar på båda sidor med all annan demontering och montering. Bus enkelt:)

HELA STEREO SKA UT och sedan kommer jag åt hatthyllan osv, ( långt över 3 timmar....)

242 Inlägg
26 september 2012
Tycker inte cambern ser så överdriven ut i bak. men gör en hjulinställning.
toe står säkert fel

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 september 2012
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:

HELA STEREO SKA UT och sedan kommer jag åt hatthyllan osv, ( långt över 3 timmar....)

Hela stereo? Det räcker ju att ta bort allt som är i hatthyllan, det tar du bort på15minuter. är de första gången kanske de tar 4-5 timmar.
Jag bytte bak på min e39 för ett par veckor sen. Den har både solgardin, orginal sub och dom vanliga högtalarna i hatthyllan. De tog ganska exakt 3 timmar.

595 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Hela stereo? Det räcker ju att ta bort allt som är i hatthyllan, det tar du bort på15minuter. är de första gången kanske de tar 4-5 timmar.
Jag bytte bak på min e39 för ett par veckor sen. Den har både solgardin, orginal sub och dom vanliga högtalarna i hatthyllan. De tog ganska exakt 3 timmar.

om du kikar på bilderna på min bil så kanske du förstår,

båda 2 av 3 batterier ska ut,
reservhjulet och alla verktyg,
sedan bassteget,
sedan andra steget,
sedan koppla loss 50mm2 kablarna
sedan skruva loss och pilla loss alla täckningspanelerna ,
sedan lossa på baslådorna,
sedan kränga ur dem 2 ur bilen  ,
och BARA DÅ kan jag börja på hatthyllan......
( för så långt jag vet så är det enda sättet att lossa på hatthyllan, är ifrån bagaget.. )

men det är inte huvudpoängen i det hela..,
du rekommenderar nya allting., ( dämpare och fjädra ..)

dem dämpare jag har på nu är det inget fel på.. ( och något säger mig att köpa nytt är svårt att få tag i BRA ORIGINAL kvalite.. )

sedan nya fjädrar .., förstås dem gamla har kanske sjunkit ihop lite över åren , men hur mycket?, för dem nya sjunker också ihop efter några veckor ( inte lika mycket men nära )

och då kommer problemet att kvarstå...
bilen har ca 100-150kg extra vikt i bagaget som  är stereo och det är det som orsakar problemet..,
det finns en företag (ab bildelar ) som säljer "förstärkta bakfjädrar till en e39 sedan " MEN hur mycket ska man tolka "förstärkt" ?
eller ska man satsa på dessa och sedan "sänka bilen bak på något sätt"? ( att kapa förstärkta fjädrar 1 varv ?? är det ett stor NO NO ? )

oavsett vad som kommer att göras så är målet pålitlighet i längden ( KVALITÉ !!! )

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 september 2012
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:
offfroad skrev:

om du kikar på bilderna på min bil så kanske du förstår,

båda 2 av 3 batterier ska ut,
reservhjulet och alla verktyg,
sedan bassteget,
sedan andra steget,
sedan koppla loss 50mm2 kablarna
sedan skruva loss och pilla loss alla täckningspanelerna ,
sedan lossa på baslådorna,
sedan kränga ur dem 2 ur bilen  ,
och BARA DÅ kan jag börja på hatthyllan......
( för så långt jag vet så är det enda sättet att lossa på hatthyllan, är ifrån bagaget.. )

men det är inte huvudpoängen i det hela..,
du rekommenderar nya allting., ( dämpare och fjädra ..)

dem dämpare jag har på nu är det inget fel på.. ( och något säger mig att köpa nytt är svårt att få tag i BRA ORIGINAL kvalite.. )

sedan nya fjädrar .., förstås dem gamla har kanske sjunkit ihop lite över åren , men hur mycket?, för dem nya sjunker också ihop efter några veckor ( inte lika mycket men nära )

och då kommer problemet att kvarstå...
bilen har ca 100-150kg extra vikt i bagaget som  är stereo och det är det som orsakar problemet..,
det finns en företag (ab bildelar ) som säljer "förstärkta bakfjädrar till en e39 sedan " MEN hur mycket ska man tolka "förstärkt" ?
eller ska man satsa på dessa och sedan "sänka bilen bak på något sätt"? ( att kapa förstärkta fjädrar 1 varv ?? är det ett stor NO NO ? )

oavsett vad som kommer att göras så är målet pålitlighet i längden ( KVALITÉ !!! )

Då förstår jag, då blev det en annan femma:p
Men om du inte har solgardin eller orginal sub i hatthyllan så är det ingenting du behöver lossa ifrån bagaget.
Klädseln på ovansidan på hatthyllan sitter bara med clip bakom ryggstödet. Sen är den bara att dra ut med ganska mycket våld, den sitter bara istucken mot bakrutan.
Sen är det bara lossa högtalarna i hatthyllan, lyfta på mattan som ligger där och sen ser du stötdämparfästet.

Jag skulle nog satsa på coilovers som du kan ställa både höjd och hårdhet på, sen en hjulinställning.
Har man en "normalhög" e39 och inte åker och leker så sliter det inte så snett.
Farsan har kört 4300 mil med sina bakdäck på sin e39 och dom är nästan helt jämn slitna.

458 Inlägg
26 september 2012
Nu vet jag att e39 och e46 inte har exakt samma bakvagn men förstå mig rätt nu då jag utgår från egen erfarenhet på e46:
Bärarmarna bak har främre bussningar, är någon glappig så dras framändan av hjulet in mot bilens mitt och slits snett väldigt fort, camber sliter inte lika snabbt om du inte har fullt hjulspinn utanför närmsta korvmojj, jag har rullat 600mil på mina nya däck med mer negativ camber än vad du verkar ha enligt bild.
Återigen vet jag ju inte hur e39ans bakvagn ser ut men kan du inte tillverka egna camberstag av lite fantasi och ledlager?
Kolla bussningarna är det bästa råd jag kan ge dig, för lite camber dödar inte däck så jäkla fort smile

Mvh John

Handledare
1 481 Inlägg
26 september 2012
Skaffa luftfjädring.. Jag har aut. nivåreglering på min E39

595 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Nu vet jag att e39 och e46 inte har exakt samma bakvagn men förstå mig rätt nu då jag utgår från egen erfarenhet på e46:
Bärarmarna bak har främre bussningar, är någon glappig så dras framändan av hjulet in mot bilens mitt och slits snett väldigt fort, camber sliter inte lika snabbt om du inte har fullt hjulspinn utanför närmsta korvmojj, jag har rullat 600mil på mina nya däck med mer negativ camber än vad du verkar ha enligt bild.
Återigen vet jag ju inte hur e39ans bakvagn ser ut men kan du inte tillverka egna camberstag av lite fantasi och ledlager?
Kolla bussningarna är det bästa råd jag kan ge dig, för lite camber dödar inte däck så jäkla fort smile

Mvh John

hmm ska kika över bussningarna , kan väldigt väl vara det,,,( då är det powerflex som gäller isf.. )

jag gissar på att du menar något åt det här hållet? :
http://www.scuderiatopolino.com/images/catalog/big1225378098a-arms.jpg

och
tillverkning = inga problem
hitta delar = går nog att lösa
vilja = ja gärna

varför inte = besiktning, osv....

saab_sonett skrev:
Skaffa luftfjädring.. Jag har aut. nivåreglering på min E39

där finns den lilla nackdelen med e39 sedan , det fanns inget luftfjädring till den ifrån fabriken, olikt touring (eller kombi)
och jag har faktiskt letat runt lite , och jag kom fram till att det är ändå en rätt så stor skillnad i bakvagnen
mellan sedan och touring så det går inte att bara "hitta lite delar och skruva dit.." och förstås så skulle jag gärna gått steget längre och hittat på något sätt att få hela det att passa ihop men då kommer man åter igen till besiktningen osv ( ja det finns eftermarknads luftfjädring att köpa men , det är dyrt och jag ar skeptisk till dem märken jag har hittills hittat)

Sök