marwin_of_sweden skrev:
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Nya stötdämpare och fjädrar och en hjul inställning så blir det bra.
Då kommer du bara ha lite camber vinkel kvar. Och det sliter inte så mycket.
Fjäderbenen bak byter du på 3 timmar på båda sidor med all annan demontering och montering. Bus enkelt:)
HELA STEREO SKA UT och sedan kommer jag åt hatthyllan osv, ( långt över 3 timmar....)
Hela stereo? Det räcker ju att ta bort allt som är i hatthyllan, det tar du bort på15minuter. är de första gången kanske de tar 4-5 timmar.
Jag bytte bak på min e39 för ett par veckor sen. Den har både solgardin, orginal sub och dom vanliga högtalarna i hatthyllan. De tog ganska exakt 3 timmar.
om du kikar på bilderna på min bil så kanske du förstår,
båda 2 av 3 batterier ska ut,
reservhjulet och alla verktyg,
sedan bassteget,
sedan andra steget,
sedan koppla loss 50mm2 kablarna
sedan skruva loss och pilla loss alla täckningspanelerna ,
sedan lossa på baslådorna,
sedan kränga ur dem 2 ur bilen ,
och BARA DÅ kan jag börja på hatthyllan......
( för så långt jag vet så är det enda sättet att lossa på hatthyllan, är ifrån bagaget.. )
men det är inte huvudpoängen i det hela..,
du rekommenderar nya allting., ( dämpare och fjädra ..)
dem dämpare jag har på nu är det inget fel på.. ( och något säger mig att köpa nytt är svårt att få tag i BRA ORIGINAL kvalite.. )
sedan nya fjädrar .., förstås dem gamla har kanske sjunkit ihop lite över åren , men hur mycket?, för dem nya sjunker också ihop efter några veckor ( inte lika mycket men nära )
och då kommer problemet att kvarstå...
bilen har ca 100-150kg extra vikt i bagaget som är stereo och det är det som orsakar problemet..,
det finns en företag (ab bildelar ) som säljer "förstärkta bakfjädrar till en e39 sedan " MEN hur mycket ska man tolka "förstärkt" ?
eller ska man satsa på dessa och sedan "sänka bilen bak på något sätt"? ( att kapa förstärkta fjädrar 1 varv ?? är det ett stor NO NO ? )
oavsett vad som kommer att göras så är målet pålitlighet i längden ( KVALITÉ !!! )