2 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!
För drygt en vecka sedan var jag och inhandlade en Volvo 945 LTT -95 för en ganska hygglig summa som är helt renoverad i motorn och väldigt fint skick rent mekaniskt. Dock är det så att jag är helt nybörjare på turbomotorer och har lite frågor och funderingar gällande vad och hur det sitter för delar i den.
Motorspecifikationer:
B230FK
Tb58 turbo med ställbar wastegate (0,4 ladd)
3" avgassystem utan katalysator
Matchportat org grenrör
531 topplock
Vx3 kamm
850 t5r koppling med original tryckplatta
Öppet luftfilter
Original spridare
Original LMM
M90
Detta är vad som sitter i motorn. Han jag köpte bilen av sade att det var en guldbox i den, vilket så som jag förstått är en tändningsbox med löstagbara chip? Dock är det originalmjukvara fortfarande både i tändning och bränsle.
Jag undrar helt sonika hur farligt det är att köra på original mjukvara med dessa delar i motorn så länge man kör på lågt laddtryck och inte kör som en biltjuv?
Vidare undrar jag hur pass stor effekt det är i motorn ungefär nu med dessa delarna?
Senare har jag tänkt att bygga vidare på bilen, men jag vill lära mig teoretiskt först. I alla fall är det jag har planerat att inhandla eller bygga 3" LMM, -968 gröna spridare, ställbar bränsletrycksregulator, nya chip, 712 tryckplatta och en hybrid eller återcirkulerande dumpventil då jag kör på öppen dumpventil för tillfället och bilen fungerar som känt inte riktigt ihop med dessa. Är ovanstående saker helt ute och cyklar eller är jag på rätt väg? Vad kan tilläggas/bör göras?
Uppskattar svar och är som sagt helt nybörjare, så förklara gärna hellre än att dumförklara mig.
Mvh.
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.