2374
Sök

Går säkringen först eller vad kan hända?!

6 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Tjena! har suttit och "meckat" lite med ett gammalt slutsteg jag hade liggandes. Är ett gammalt pioneer gm-2000a.
Det ska gå ut 4 sladdar och den ena (B3) ska vara remoten, jag hade ej sladdarna så jag öppnade slutsteget och drog en egen sladd inifrån slutsteget där remoten går ifrån och ut. OCH NU TILL FRÅGAN: vad kan hända om jag kopplat fel? går säkringen i steget/stereon eller strömkabeln bara? eller bör jag skippa att testa? Vill ju inte ha kortis i bilen eller riskera att skada mig wink

451 Inlägg
2 oktober 2012
Du behöver inte koppla in det i bilen. Testa på ett "löst" batteri och använd klämmor eller något liknande för att fästa plus och minus kablarna på polerna. Ta sen den kabel du tror är remote och håll den mot på plus polen, startar steget så är det rätt. Om inte så är något fel eller så fungerar det inte.
Senast redigerat av Landstrom (2 oktober 2012)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 oktober 2012
Marcus933 skrev:
Tjena! har suttit och "meckat" lite med ett gammalt slutsteg jag hade liggandes. Är ett gammalt pioneer gm-2000a.
Det ska gå ut 4 sladdar och den ena (B3) ska vara remoten, jag hade ej sladdarna så jag öppnade slutsteget och drog en egen sladd inifrån slutsteget där remoten går ifrån och ut. OCH NU TILL FRÅGAN: vad kan hända om jag kopplat fel? går säkringen i steget/stereon eller strömkabeln bara? eller bör jag skippa att testa? Vill ju inte ha kortis i bilen eller riskera att skada mig wink

Om du kopplat remotesladden från stereon till nåt som är jordat, så går stereon, och det kostar typ 700-1000kr att laga...

Gör som Landström föreslog.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

6 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
jonash skrev:
Marcus933 skrev:

Om du kopplat remotesladden från stereon till nåt som är jordat, så går stereon, och det kostar typ 700-1000kr att laga...

Gör som Landström föreslog.

Tack! ska testa det! Men det är lugnt om jag bara kopplar ut + och - och testar när batteriet sitter i bilen va?
ingen expert på el som ni kanske märker wink

451 Inlägg
2 oktober 2012
Jo det går bra.

6 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Landstrom skrev:
Jo det går bra.

Tackar Tackar!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
2 oktober 2012
Alltså, om du kopplar 12V matningen till steget på jorden, så brinner steget.

Så, du MÅSTE ju veta vad som är vad där. Sen för att steget skall hoppa igång krävs även +12V på en remoteingång. Annars händer ingenting. Men om du nu är rädd om stereon och osäker, så tag inte den remoten från stereon, utan sno det från +12V matningen till steget.

//Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök