Hej! Jag har en Toyota Supra MKIV TT -93. Den är väldigt orginal, det trim som sitter på är FMIC, Blitz öppet filter, sportavgas, borttagen fartspärr (laddspärren är kvar). Bilen har rullat ca 134** mil.
Jag fick av någon underlig anledning anledning för mig att kolla hur kylarvätskan såg ut i fredags trots att jag bytte den för 2 månader sen då jag bytte kamrem. Jag såg att det var vit sörja runt kanalerna i vattenkylet. Vad jag minns så fanns det ingen vit sörja där vid kamremsbytet.
Misstänker att det trycks ut lite olja i vattnet. Dock ser oljan bra ut i oljesticka och påfyllnadslocket. Speckulationerna går om fall topplockspackningen har gått sönder eller om det har blivit en spricka i toppen till någon vattenkanal.
Att lyfta av toppen blir jag ju tvungen att göra. Den viktigaste frågan som snurrar runt i mitt huvud är: kan toppen ha en liten spricka? Jag har sökt som en blådåre på internet efter Supror som har fått en spricka i toppen utan resultat. :S
Detta kommer att inhandlas/göras då toppen åker av:
*ARP bultar
*Ståltopplockspackning
*Insugspackning
*Grenrörspackning(ar)
*Ventilkåpspackningar
*Planing av topp
*Slipning av ventiler
*Olja
*Filter
*Tryckprovning av toppen
*Nytt vattenkyl
Tycker att det är lika bra och köpa bättre säker när allt ändå åker av.
Det jag söker är tips som är bra att veta och kunniga själar att bolla lite med. Kommer att ha tillgång till varmgarage och billift hela vintern.
Tackar för all hjälp på förhand!
MVH Johan