3400
Sök

Fiat Ducato 02 Avdragen Styrpinne/Skivbromsbult TIPS tack!

Mackan
111 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Hej skulle va snäll och byta skivor och belägg på farfars gamle skåpbil(Fiat Ducato) oket va nemas att få loss och allt rullar på. ska slänga loss skivan såklart har någon nisse runddragit skallarna till bulten till skivan så ja tar Mr.Jättepollygrip och börjar vrida fram och tillbaka för att just inte bryta av bulten. såklart så gör jag detta ändå och nu är den avbruten cirkus 3mm~ in i skivan, dock borde jag kunna få av skivan men icke, om jag isåfall får av skivan skulle jag kunna komma åt att dra med möjligen en svetstång eller liknande. Frågan är bara hur?
jag har bankat och slått som en idiot runt om på skivan ( Jag vet att man inte får, men den ska bytas)

Någon som har tips?

1. Jag har prövat borra med den är avdragen på så sätt att de är näst intill omöjligt att borra rakt
2. det går ej att komma åt med svetsen
3. Värma? till vilken nytta?

Alla förslag är välkomna Mvh Marcus

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 oktober 2012
En bild hjälper mkt. Men tycker du ska kunna borra med en stor borr, såpass så du kommer igenom skivan iaf och för lös den till att börja med. För att förtydliga lite, du förstorar alltså hålet i skivan där skruvskallen trycker emot.

Har du släppt på handbromsens justering förresten, det måste du göra för att kunna få loss skivan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Mackan
111 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
En bild hjälper mkt. Men tycker du ska kunna borra med en stor borr, såpass så du kommer igenom skivan iaf och för lös den till att börja med. För att förtydliga lite, du förstorar alltså hålet i skivan där skruvskallen trycker emot.

Har du släppt på handbromsens justering förresten, det måste du göra för att kunna få loss skivan.

Mvh Tommy

Tack för tipset. den avdragna bulten spelar inte in på skivan längre. men dock har ja inte lossat handbromsjusteringen lär ju vara där problemet sitter. ska ut och testa. är ack en simpel plåtslagare.

vet dock inte hur man lossar. men ska kolla .förklara snabbt om du har tid och lust!
mvh
Senast redigerat av Qaxo (2 oktober 2012)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 oktober 2012
Hmm jag vet inte riktigt hur det ser ut på en sådan, men vissa har ett kugghjul man kommer åt med en mejsel genom ett av bulthålen , inne i trumman alltså. Vissa har en kil som man kommer åt på samma sätt.

Andra har bara justering på vajjern.. Så det är lite svårt att säga.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Mackan
111 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Förlåt att ja förvirrar dig (och mig) de är ju fram ja håller på så ingen handbroms inblandad . har nu slått får kung och fosterland och då slått sönder båda skivorna.Kan inte se något annat som håller skivan, får panik. tagit loss centrumbulten till drivningen och där inne finns inget som har med skivan att göra.

Får la palla mig med svansen mellan bena till FIAT.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 oktober 2012
Qaxo skrev:
Förlåt att ja förvirrar dig (och mig) de är ju fram ja håller på så ingen handbroms inblandad . har nu slått får kung och fosterland och då slått sönder båda skivorna.Kan inte se något annat som håller skivan, får panik. tagit loss centrumbulten till drivningen och där inne finns inget som har med skivan att göra.

Får la palla mig med svansen mellan bena till FIAT.

Jaha oj ursäkta, nej då har du ju ingen handbroms som kan strula till det.
Nej då är det nog bara så att skivan rostat fast mot navet, våld brukar lösa det mesta.

Mvh Tommy

604 Inlägg
2 oktober 2012
Om du kollar på den nya skivan så ser du om centrumskruven behövs ta bort. Om den inte håller skivan är det inte bra att gå loss med släggan på skivan. Har du otur slår du loss navcentrumet ur hjullagret.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Mackan
111 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
bronco_z skrev:
Om du kollar på den nya skivan så ser du om centrumskruven behövs ta bort. Om den inte håller skivan är det inte bra att gå loss med släggan på skivan. Har du otur slår du loss navcentrumet ur hjullagret.

satte dit centrumskruven direkt när jag insåg att den inte spelade in. om inte våld vadå? för värme går ju inte. smile

604 Inlägg
3 oktober 2012
Med skruven på plats så är det bara att vålda på. Kolla den nya skivan först bara så du vet var du skall slå bara.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Mackan
111 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
jag kapade skivan från ett hjulbultshål och uppåt sen tog jag en huggmejsel och spräckte den. sen var de bara att lyfta loss. tack för all hjälp smile

Sök