3426
Sök

HJÄLP! Saab 95 2.0t knack ljud från motor

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan!
JAg har köpt mig en saab 95 2.0t och idag hörde jag ett ljud som kommer från motorn. det lixom knackar lite vid den sidan kamkedjan sitter typ vid ytterkanten av ventilkåpan. hade en hobby mekaniker som lyssna på det han trodde det va kedjan som lät. men det låter inte super högt men lägger man örat till så hör man. HUr låter det när kamkedjan är kass?låter det högt? Räcker det med att byta spännare?vad kostar det på verkstad isåfall?

Tacksam för svar

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 oktober 2012
har längesen är oljan bytt om kjedjan är okej räcker det kanske me att byta enbart oljan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
nybytt olija i den.!

342 Inlägg
1 oktober 2012
Är kedjan kass brukar det rassla lite. Kostsamt att byta, låt dig inte luras av billiga mekaniker som bara trär på en ny kedja, det är mycket mer än bara själva kedjan som ska bytas.

Vilken årsmodell är det? Hur långt har den gått?

Sir
935 Inlägg
1 oktober 2012
Kan nästan med säkerhet säga att det är kedjan. Har bytt rätt många nu och vissa rasslar inte utan knackar. Sitter en spännare på baksidan av kåpan vid motorfästet. Skruva ur den lilla skruven ur den större och montera ut spännaren och mät hur långt ute den är. Allt över 17 är det dags att byta kedja mm.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
olof102 skrev:
Är kedjan kass brukar det rassla lite. Kostsamt att byta, låt dig inte luras av billiga mekaniker som bara trär på en ny kedja, det är mycket mer än bara själva kedjan som ska bytas.

Vilken årsmodell är det? Hur långt har den gått?

1997 19600mil

342 Inlägg
1 oktober 2012
Du har alltså den "kassa" T7 motorn, har oljebytena inte sköts med helst 1000 mils intervall sätter jag min peng på att det är dags för kedjebyte!

Lägg upp en film vettja!
Senast redigerat av olof102 (1 oktober 2012)

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
men hur kan saab försäljarna sitta och säga. ohh det e kamkedja behöver du aldrig byta.! blabla sånt skitsnack,!

Bilen är servad efter bok med för ca 200mil sen blev det turboras och turbo byttes samtidigt som sil och olja bytes.! kan det ha med det att göra?

342 Inlägg
1 oktober 2012
Enkelt, dom vill sälja. Ingenting är outslitligt.

Turboraset har med all säkerhet berott på s.k. oil sludge, det är alltså oljekoks som byggs upp i motorn p.g.a. T7:ans dåliga kolvar, som släpper förbi avgaser ner i vevhuset.

Vanligt är att turbo och kedja ger upp i samma veva där, eftersom båda påverkas enormt av oil sludge...

Men som sagt, innan vi drar några slutsatser tycker jag du ska ladda upp en film på hur motor låter!
Senast redigerat av olof102 (1 oktober 2012)

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 oktober 2012
jag trodde en gång att morsans 9-5 -00 hade kamkedjerassel....det visade sig att det var vatten pumpen

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
NU var jag nere och filma men ljudet är helt overkligt.! NU tyckte jag knapp jag hörde något men filmen låter det som en dålig pv skulle stå och knacka men jag tror jag stog för nära? för på videon låter det 100grr högre än verkligheten

45 Inlägg
1 oktober 2012
Det kan ju också vara någon ventiltryckare som är dålig, har det varit oilsludge så har väl inte pumpen orkat pumpa upp oljan hela vägen och därav lämnat ett konstant fel men annars kan du ju ha samma problem som jag, kom över en saab 9-5 (den jag använder för tillfället ) med ett riktigt illa missljud från motorn dock inte som ditt utan ett värre knack som att man skulle stå och knacka på veven med en kopparslägga. det visade sig vara en sprucken kolv eller dylikt, då 1ans kolv glappade nått förbannat mycket men jag bytte motor till en motor med t5 grejer i smile går som en klocka nu men nog om mig, ditt problem verkar med stor sannolikhet vara sliten kamkedja då det låter som ett rassel. Gör som marcus80 säger och skruva ut lilla bulten ur sträckaren och mät hur många hack den har hoppat ur smile hoppas att dina problem löser sig !

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
så jag inte är så haj på detta så svänger jag in till saab imorgon och kollar!Jag köpte bilen då en saab 95 19600mil med full servicebok och ny turbo med full utr så som farthållare ac mm det som inte funmkar är ac. jag köpte denna för 12.000kr är det värt att lämna in den till kamkedjebyte då tycker ni?eller ska jag sälja?

liten extra fråga vad är det vanligaste ac felet på 95:an?

Sir
935 Inlägg
1 oktober 2012
jag hade bytt kedja. satsen kostar bara 1900:- på saab och gjort det själv. nu har jag iof bytt på ett par så jag vet hur man gör wink

342 Inlägg
1 oktober 2012
Utav filmen dömma så låter det som en mycket sliten kam/balansaxel kedja.

Säg att byte av kam/balansaxeltransmissionen går på ca. 10,000 gissningsvis, sen får du ju själv avgöra om du vill lägga dom pengarna på bilen.

Hur som helst, kör inte mer med bilen förän du fått den åtgärdad, skulle det nu visa sig vara en av kedjorna och den smäller av står du inför topplocksrenovering/motorbyte.

Sir
935 Inlägg
1 oktober 2012
Oftast går balansaxelkjedjan först och den sitter dumt till så den går inte att mäta. på min 95:a jag hade kunde jag nästan ta av den utan att ta loss spännaren. Känns det för avancerat att göra själv och du bor i närheten så hojta till så hjälper jag dig. Mvh Marcus

55 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
fan.! Varför ska man ha sån oflyt.! asch jag bor i ystad tråkigt nog.!!!detta lär ju bli dyrt.!!!varför blev man inte mekaniker på saab?

Sir
935 Inlägg
1 oktober 2012
Inte så långt bort när jag hälsar på päronen i eslöv wink

Det är inte sjukt avancerat att göra det själv, bara bökigt då saab inte byggt bilen för att byta den.
Jag kan skriva en utförlig instruktion om du vill. mvh

45 Inlägg
6 oktober 2012
Min ac funkar inte heller men när jag skulle fylla så kopplade jag på acmaskinen glatt i hopp om att ha en fungerande ac men nej, hål i kondensorn så det får bli en ny inom kort då de endast kostar runt tusingen smile

Sök