2897
Sök

Kopplingen tar inte VOLVO 744 från M47 till M46 OD

4 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena garaget!

Jag har en Volvo 744 -89 B23F satt en m47 låda.

Har inte hittat någon tråd med liknande fel. m47an var det hål i och jag såg ingen annan utväg än att byta.
Jag fick tag på en m46 OD med hardyskiva och kardan.

Växellådsbytet gick smärtfritt förutom att vi fick tvinga in sista biten. (vi mätte i flera timmar inte de skulle inte vara något som tog i)

Vid uppstarten gick de inte att få i en växel ifrån "N" (det hackade och fräste som när man försöker få i en växel utan koppling). Jag provade att starta med växel i, när jag släpper upp kopplingen så händer ingenting varken dör eller rör sig. så jag kan stå still med både växel och kopplingen uppe.

Vad är felet? kardan snurrar inte. låter som någonting med kopplingen, eller har jag fel?

Pim_Pim
6 oktober 2012
#2
Inte slavcylindern som har ploppat ur och låst ?

4 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
#3
Slavcylindern sitter som den ska, var och kollade nyss. Provade även att släppa lite på vajern vilket gjorde att pedalen vart slöare och biljäveln bara hacka sig fram och dog om man gav gas och släppte kopplingen.

Kändes som att de gick skit tungt.

Kan någonting ha hamnat snett som ligger emot?

342 Inlägg
6 oktober 2012
#4
kan ju vara så att det va rost på splinsen i växellådan vilket gjör att lamellen ligger å trycker mot svänghjulet.
har ni haft isär kopplingen?? vänt lamellen fel??


Tvivlare
2 266 Inlägg
6 oktober 2012
#5
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
7 oktober 2012
#6
TireSlayer skrev:
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

vart har du fått det ifrån?

det är samma dom som skiljer är m45 finns 2 olika grova och fina splines
och sen är det m90 som har helt annan splines

mellan m46 och m47 skiljer det ej något


hade orginal koppling på min 740turbo och på den satt det m47 när jag köpte den

har fortfarande kvar kopplingen och det är en orginal turbo kopplingssats med lamell

Kör fort så hinner inget hända...

766 Inlägg
7 oktober 2012
#7
TireSlayer skrev:
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

ge inte tips när du inte vet vad du pratar om

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 oktober 2012
#8
Growe skrev:
TireSlayer skrev:
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

vart har du fått det ifrån?

det är samma dom som skiljer är m45 finns 2 olika grova och fina splines
och sen är det m90 som har helt annan splines

mellan m46 och m47 skiljer det ej något


hade orginal koppling på min 740turbo och på den satt det m47 när jag köpte den

har fortfarande kvar kopplingen och det är en orginal turbo kopplingssats med lamell

Finns väl M46 med två olika splines också? har bestämt för mig jag sett de iallafall

Lite snabbt sökande resulterade i denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221127
Senast redigerat av TireSlayer (8 oktober 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 oktober 2012
#9
cpu1337 skrev:
TireSlayer skrev:
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

ge inte tips när du inte vet vad du pratar om

Men riva-ner tipset står jag kvar vid, enda sättet att hitta felet skulle jag vilja påstå.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
8 oktober 2012
#10
TireSlayer skrev:
Growe skrev:
TireSlayer skrev:
M46 och M47  har olika splines på lamellerna så det är bara att riva ner igen.

vart har du fått det ifrån?

det är samma dom som skiljer är m45 finns 2 olika grova och fina splines
och sen är det m90 som har helt annan splines

mellan m46 och m47 skiljer det ej något


hade orginal koppling på min 740turbo och på den satt det m47 när jag köpte den

har fortfarande kvar kopplingen och det är en orginal turbo kopplingssats med lamell

Finns väl M46 med två olika splines också? har bestämt för mig jag sett de iallafall

Lite snabbt sökande resulterade i denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221127

möjligen kanske väldigt tidiga m46 typ 80:ans men är väldigt säker på att dom är fin splinesade.
men kan så klart ha fel.
men nu snackar vi endå 740 så då kvittar det smile en 240 låda kommer endå fungera rätt dåligt utan attbyta spakställ och sånt om man nu monterar en sån gammal låda

men det ser man direkt ett snabbt getöga på ingånde axeln och det går inte att missa att den är fel för är det grova splinens så är det GROVA spilnes och är det som det ska vara så är dom fina och skillnaden är så stor att man inte behöver fundera ens om det är fina eller grova splines eftersom det är så stor skillnad

Kör fort så hinner inget hända...

766 Inlägg
8 oktober 2012
#11
Growe skrev:
TireSlayer skrev:
Growe skrev:

vart har du fått det ifrån?

det är samma dom som skiljer är m45 finns 2 olika grova och fina splines
och sen är det m90 som har helt annan splines

mellan m46 och m47 skiljer det ej något


hade orginal koppling på min 740turbo och på den satt det m47 när jag köpte den

har fortfarande kvar kopplingen och det är en orginal turbo kopplingssats med lamell

Finns väl M46 med två olika splines också? har bestämt för mig jag sett de iallafall

Lite snabbt sökande resulterade i denna tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=221127

möjligen kanske väldigt tidiga m46 typ 80:ans men är väldigt säker på att dom är fin splinesade.
men kan så klart ha fel.
men nu snackar vi endå 740 så då kvittar det smile en 240 låda kommer endå fungera rätt dåligt utan attbyta spakställ och sånt om man nu monterar en sån gammal låda

men det ser man direkt ett snabbt getöga på ingånde axeln och det går inte att missa att den är fel för är det grova splinens så är det GROVA spilnes och är det som det ska vara så är dom fina och skillnaden är så stor att man inte behöver fundera ens om det är fina eller grova splines eftersom det är så stor skillnad

diesel lådan kanske har andra splines men då är väll sprängkåpan fel oxå?smile

4 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#12
Tack för alla tips! Fick ihop allt igår, berodde på rostiga splines, dåligt infettad och allmänt obalanserat för att gå in.
Gjorde värmde rent allt och putsa bort med stålborste samt fetta in allt ordentligt, och gjorde ett centreringsdon och centrera riktigt smile

766 Inlägg
9 oktober 2012
#13
Olle-Larsson skrev:
Tack för alla tips! Fick ihop allt igår, berodde på rostiga splines, dåligt infettad och allmänt obalanserat för att gå in.
Gjorde värmde rent allt och putsa bort med stålborste samt fetta in allt ordentligt, och gjorde ett centreringsdon och centrera riktigt smile

titta va bra det blir när man gör ordentligt:)


Sök