3058
Sök

Hållbarhet M46?

58 Inlägg
28 februari 2008
#21
twin_cam skrev:
En polare rasade sin låda med 190 hk på en grusväg... Spann ner i en grop så small det bara till... Skitlådor...
Lägg ut det lilla extra på M90... Det betalar sig troligen i längden...

de där känner ja igen tongue... m46an håller för rätt mö misshandel.. och dom e inte så dyra på skroten heller wink


74 Inlägg
28 februari 2008
#22
bluelight skrev:
Hm okej, lutar åt att jag köper en bil med M46an och kör tills det rasar, tycker jag inte kör/växlar allt för våldsamt. Organisk lamell, original tryckplatta (om den är fräsh..) och M46 till en början, sen kan man ju pröva på ZF-lådor och M90-modellen.

Vad behövs för att få dit en ZF-låda då?
Gäller en B21E.

gå in på www.bakaxeldelar.se eller www.klracing.se de har adapters så de passar..


turboabstinens
442 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#23
kolvas skrev:
bluelight skrev:
Hm okej, lutar åt att jag köper en bil med M46an och kör tills det rasar, tycker jag inte kör/växlar allt för våldsamt. Organisk lamell, original tryckplatta (om den är fräsh..) och M46 till en början, sen kan man ju pröva på ZF-lådor och M90-modellen.

Vad behövs för att få dit en ZF-låda då?
Gäller en B21E.

En M46 ska behandlas riktigt dåligt ifall den ska rasa med en B21E, ifall du rasar flera M46:or med en B21E så borde du kolla över din körstil innan du tittar på att byta till bättre låda

Tjaa.. om jag kanske ska byta till ZF eller M90 så kan man ju nästan anta att motorn inte är original.

ocertifierad klåpmekare

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#24
bluelight skrev:
kolvas skrev:
bluelight skrev:
Hm okej, lutar åt att jag köper en bil med M46an och kör tills det rasar, tycker jag inte kör/växlar allt för våldsamt. Organisk lamell, original tryckplatta (om den är fräsh..) och M46 till en början, sen kan man ju pröva på ZF-lådor och M90-modellen.

Vad behövs för att få dit en ZF-låda då?
Gäller en B21E.

En M46 ska behandlas riktigt dåligt ifall den ska rasa med en B21E, ifall du rasar flera M46:or med en B21E så borde du kolla över din körstil innan du tittar på att byta till bättre låda

Tjaa.. om jag kanske ska byta till ZF eller M90 så kan man ju nästan anta att motorn inte är original.

jo, iofs men det är ju en begränsing på hur mycket effekt du kan plocka ur en B21E med standardsprutet och den effekten klarar en M46...

Mitt block är turbo -95 men med weber & lite annat och den kallar inte jag för varken B230 turbo eller B230A

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 118 Inlägg
28 februari 2008
#25
kolvas skrev:
Phaetoon skrev:
Menar du att det inte går att lägga i R(acing)-växeln när man kör på 5:an? roll

Har du provat?
Jag har försökt att få backen på Mazda 626 i 70 km/h, det var helt omöjligt! Det knackade och lät & jag tog i med bägge händerna tills spakstället brast men jag fick inte i backen! lol

Absolut lättaste sättet att rasa en M46 är att antingen sidsteppa kopplingen på 1:ans växel eller skicka i 3:an vid en fullgasväxling utan att ha en tendens till att släppa gasen.

har smeta i backen i 40-50km/h på en 245a smile skårrade fint smile (M46a i den)

jag har bara haft M46or i både 240in och 740in och dom har då hållt so far.. även vid hård körning med burnouts osv.. dock for bakaxeln på 240in tongue

D.i.l.l.i.g.a.f

turboabstinens
442 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#26
kolvas skrev:
bluelight skrev:
kolvas skrev:

En M46 ska behandlas riktigt dåligt ifall den ska rasa med en B21E, ifall du rasar flera M46:or med en B21E så borde du kolla över din körstil innan du tittar på att byta till bättre låda

Tjaa.. om jag kanske ska byta till ZF eller M90 så kan man ju nästan anta att motorn inte är original.

jo, iofs men det är ju en begränsing på hur mycket effekt du kan plocka ur en B21E med standardsprutet och den effekten klarar en M46...

Mitt block är turbo -95 men med weber & lite annat och den kallar inte jag för varken B230 turbo eller B230A

Kommer bli en med m-stakar, shyssta kolvar, 531-topp, F-insug, någon tillräckligt stor turbo och megasquirt så lite effekt kommer den nog få. Räknar på 200+ iallafall.

ocertifierad klåpmekare

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#27
Kommer bli en med m-stakar, shyssta kolvar, 531-topp, F-insug, någon tillräckligt stor turbo och megasquirt så lite effekt kommer den nog få. Räknar på 200+ iallafall.

och helt plötsligt så är det ingen B21E längre tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

turboabstinens
442 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
#28
kolvas skrev:
Kommer bli en med m-stakar, shyssta kolvar, 531-topp, F-insug, någon tillräckligt stor turbo och megasquirt så lite effekt kommer den nog få. Räknar på 200+ iallafall.

och helt plötsligt så är det ingen B21E längre tongue

fast fästet mot växellådan ser ju likadant ut hur mycket jag än trimmar, det var ju det som var tanken med varför jag skrev modellbeteckning på motorn.

ocertifierad klåpmekare

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#29
fast fästet mot växellådan ser ju likadant ut hur mycket jag än trimmar, det var ju det som var tanken med varför jag skrev modellbeteckning på motorn.

jo, visst är infästningen densamma men ifall någon kör med standardmotor och rasar lådan så är det inte för lådan är kass i sig.

Ifall någon lägger 50k eller mer på en motor så är det också lättare att rekommendera en lämplig låda för då vet man ungefär var budget och effekt kommer att hamna.

Att stoppa i en dogbox-låda med rakskurna drev på en standardmotor är ju helt onödigt eftersom en sån låda tar mer effekt än en standard

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Diktator
433 Inlägg
28 februari 2008
#30
Jag kör M46 på min 400hk bil.. Växlar man försiktigt så håller det.. men jag ska byta låda så snart som möjligt till antingen M90 och förstärka synkringarna på 3an. (Svetsa dem) Eller skaffa en Bmw getrag låda och modifiera sprängkåpan så den passar.. Men det stämmer bra att M46 håller bättre än M47 iaf..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

4 001 Inlägg
28 februari 2008
#31
Micke754 skrev:
Jag kör M46 på min 400hk bil.. Växlar man försiktigt så håller det.. men jag ska byta låda så snart som möjligt till antingen M90 och förstärka synkringarna på 3an. (Svetsa dem) Eller skaffa en Bmw getrag låda och modifiera sprängkåpan så den passar.. Men det stämmer bra att M46 håller bättre än M47 iaf..

jepp, det är för att M47 har ett hus i aluminium (finns i stål men är svåra att hitta) + att dom har en längre bottenstock som kan svikta vid belastning, många plockar bort 5:e växeln på M47 för att få den mera hållbar, jag provade det på en vinterbil men jag märkte ingen förbättring.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
28 februari 2008
#32
hade m46 i 745ticen ja hade, chippad, 19t turbo, uppställt ladd, körde 1300mil jävligt hårt me den ja, gjorde slut på 2par nya däck, och den höll fint den smile

273 Inlägg
16 oktober 2008
#33
jag kör med M46 i min 220hk 940 turbo och än så länge håller den^^ nån som vet hur mycket effekt/vrid en m46 går i god för? Funderar på att slänga i en M90 istället. Visserligen bekvämt att krama en knapp, men det är roligare att slita i växelspaken big_smile

6 Inlägg
10 oktober 2012
#34
Delar med mej av mina erfarenheter av Volvo lådor.
Jag har rasat två m46 lådor o en m47 i min 945turbo,,, verkar precis som dom inte vill vara med längre när det börja bli lite NM i bilen! Kan oxå påpeka att jag INTE slår i växlarna när jag kör den,, nu ska jag skicka iväg zf lådan för Omsvetsning.
Rasat
3 M46
1 M47
1 M90
= Nu blir det ZF för hela slanten smile


490 Inlägg
11 oktober 2012
#35
Personligen tycker jag m46 lådan är underskattad tycker den håller skapligt så länge man inte sparkar i växlarna min höll i 800 mil i min 940 turbo med ca 220 hk och 4:10 axel + stum sinter det som gav sig först var svänghjulet! kör m90 nu och tycker inte alls om den lådan när man ska härja lite dock så funkar den bättre än m46 vid vardagskörning.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.


Sök