2662
Sök

Volvo 340/360 vinterbil?

327 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej. tänkte snart köpa mig nått kul att sladda med roll tänkte att en 340/360 kanske är skoj, lite udda sådär:D nu till saken, tänkte om nån har haft sån på vintern? iaf den går sladda/drifta med på snö/isen "orginal"känns lite ovärt att lägga ner pengar på en vinterbil för att få den roligare..:p

4 637 Inlägg
14 oktober 2012
#2
Allt bakhjulsdrivet är kul på snö, behövs ingen effekt för att få fina ställ och då kan du ändå åka på rätt hög växel.

1 319 Inlägg
14 oktober 2012
#3
360 över 340 alla dagar.

_----------'

4 637 Inlägg
14 oktober 2012
#4
sleepyoh skrev:
360 över 340 alla dagar.

Varför?

Fri fart för ett fritt folk!
14 165 Inlägg
14 oktober 2012
#5
nackdelen med 360/340 är att dom är extremt udda och ger inte mycket förvarning när man sladdar med dom

motor fram låda+bakaxel bak 50/50 så den blir lätt understyrd och när den väl sladdar så vänder det runt förjävla lätt

skulle nog välja en 740 före en 360 av den anledningen att dom blir så svårbalanserade

Kör fort så hinner inget hända...

847 Inlägg
14 oktober 2012
#6
Jag måste nog säga att 360 va en av dom roligaste bilarna jag haft som vinterbil. Lättkontrollerad även vid extrembreda sladdar :-)


366 Inlägg
14 oktober 2012
#7
Jag har haft en Volvo 340 som vinterbil och det va inga fel med det. Så kör på det om du vill ha en sådan, men fula jaa det är dom !

63 Inlägg
14 oktober 2012
#8
Det är en härlig vinterbil. Krävs inte mycket för att få den att sladda...

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life

4 637 Inlägg
14 oktober 2012
#9
Snygga ju!

5 700 Inlägg
14 oktober 2012
#10
340 är ju den enda sportbilen Volvo någonsin tillverkat.

Drivlina från en Corvette, dvs transaxel, lådan bak och bladfjädrar
Skaffar man en med rödblockare så behöver man inte oroa sig över om motorn kommer hålla att plågas och går lätt att byta till en b23/230 om man vill.

Kört min 345a i snart ett år och den är helt underbar att sladda med, går att ligga riktigt brett utan att snurra och driver så gott som alltid på båda hjulen. Enda gångerna min enhjular är när man sladdar på asfalt för det kränger nå jävulskt.

Men ska du bara härja sönder bilen under vintern så köp antingen en som är redo för skrot eller så köper du någon vanligare bil t.ex 740, Sierra, Scorpio.

Alla Volvos äldre än -90 är värda att rädda för det börjar bli ont om dem eftersom alla köper en och tänker "ääh det är en Volvo, finns ju miljoner kvar av dem", men det finns det faktiskt inte för det är alltför många som tänkt så :sadface:


1 319 Inlägg
14 oktober 2012
#11
Förstår inte överhuvudtaget varför man ska ''köra sönder'' bilen. Jag är ute och svinar jäkligt mycket på vintern men målsättningen är ju inte att ha sönder någonting, det är ju att bilen ska hålla tills snön är borta...

_----------'

4 637 Inlägg
15 oktober 2012
#12
Väldigt många köper inte vinterbil för att ha kul eller spara på sin andra bil utan vinterbil har blivit något som bara ska köras sönder.

Kan varvstopp in i lyktstolpar vara så kul?

Nej, tror jag har roligare med min fina 240. Skonsamt men kul på relativt hög växel en bit ifrån lyktstolpar, barnvagnar och annat som repar.

Plågar du inte en 300 allt för hårt kan du ha den som vinter bil i många, många, många, många år. Om du inte låter rosten ta över helt...

1 230 Inlägg
15 oktober 2012
#13
här ser du hur roligt man kan ha med en 360 turbo på vintern wink http://www.garaget.org/video/120116



Sök