4350
Sök

Undran om rätt däcktryck. instruktionsbok eller däckfirman?

Forummoderator
18 004 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Bytte till vinterdäck på Hyndan idag. I boken står det 2.2 och 2.1 eller nåt sånt. En kompis har en däckfirma och han tycker att man "gott kan dynga i +0.4 på det som står i boken" Ehh?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 024 Inlägg
11 oktober 2012
#2
Är väl i enlighet med de tipsen man får vid eco-driving. Har de senaste åren kört i extra luft och har inte haft några problem med mittenslitage på däcken eller så. Huruvida jag sparat nån soppa på det eller inte har jag dock inte gjort några mätningar på.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

5 119 Inlägg
11 oktober 2012
#3
jag pumpar våra bilar på jobbet efter instruktionsboken då vi inte får göra nått annat men i mina privata åker jag ca en bar över rek. lufttryck på sommardäcken. men vinterdäcken håller jag lägre tryck i då jag föredrar att ha dom mjukare för tycker att det greppar bättre:-) men du bör inte få ökat slitage pga högre lufttryck i ett mordärnt däck.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 oktober 2012
#4
Jag har klurat på det här och många däck har olika tryck angivet vid maxlast. På min ranger t.ex så är bakdäckens maxlast angivet vid 260kpa medans framdäcken har 320kpa. Det betyder ju enligt mig att det som står i boken blir helt felaktigt eftersom det gäller de orginalmonterade däcken.
Det rätta bör rimligtvis vara att läsa på däcket, göra ett överslag på den ungerfärliga vikten per däck & fylla dem efter det.
t.ex bil 1300kg+ rimlig last = 1500kg/4 däck = 325kg/däck. Däck 185/70-14 maxlast 540kg@280kpa. Bör ge 168kpa....
Just det exemplet blev ju lite i underkant men det kan mycket väl fungera som fingervisning. Att fylla däck över maxlasttrycket är ju däremot självklart korkat. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 196 Inlägg
11 oktober 2012
#5
Skadar ju inte att köra med högre lufttryck, dock blir bilen "stötigare" vid ojämnheter, tex potthål, broskarvar etc. Tycker mig även kunna höra ett högre däcksljud i kupen.

Jag har testat att köra enligt tillverkarens rekomendationer (2,2)på min fabia i 1000mil, och därefter med ca 0,8 bar (3) mer i däcken i ca 1200 mil med de nya däcken. Kontentan har varit att bilen dragit ca 0,01 liter mindre bensin / mil.
Detta är mätt via mobiltelefonappen "tankomat", en app som alla med iphone borde skaffa!!

För och nackdelar får ju tas gentemot varandra, har dock inte fått något onormalt slitage, utan däcken har slitits jämnt och fint.

Att fylla en 0,3-0,5 mer i däcken skadar inte däcken, utan ger däcken något längre livslängd (enligt utsago) samt sänker förbrukningen.


Forummoderator
18 004 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#6
Nokian Hakkaplietta 7 (eller nåt) och det är 2.8 bar fram och 2.6 bar bak. Helt nya. Så jag kör väl med de så får vi se? Färddatorn och dess förbrukning gillar dessa dock (nu kör jag ju vackert med nya däck förvisso...).

Tack för alla svar!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

huh?
10 427 Inlägg
11 oktober 2012
#7
Vi Bilägare testade att höja trycket i ett sommardäck som man körde med två uppsättningar av i ett test.
Typ +0,3Bar och däcket presterade bättre i allt (än däcket med "rekommenderat" tryck) utom komfort och ljudnivå (Continental PremiumContact 2). För några år sen. Något bättre våtegenskaper osv inget dramatiskt.


1 938 Inlägg
11 oktober 2012
#8
Vad har du för dimensioner på däcken?
En sådan faktor kan göra att allt angående däcktryck i din instruktionsbok blir fel.

1 436 Inlägg
11 oktober 2012
#9
Hur mycket plus vågar man gå innan det blir trafikfarligt? Jag ska ha 2.2-2.4 enligt etiketten på bildörren för 235/75r15 men bilen blir mycket trevligare att köra med 3.1 bar i. (Rappare/Lättare styrning, man känner vägen, svampar ej så förbanna.) Men hur högt vågar man gå innan anläggningsytan blir så liten att det blir farligt? Tjänstevikten är knappt två ton så man vill ju inte göra om sina 235or till 165or och blåsa runt på småvägarna...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 oktober 2012
#10
Caffe skrev:
Hur mycket plus vågar man gå innan det blir trafikfarligt? Jag ska ha 2.2-2.4 enligt etiketten på bildörren för 235/75r15 men bilen blir mycket trevligare att köra med 3.1 bar i. (Rappare/Lättare styrning, man känner vägen, svampar ej så förbanna.) Men hur högt vågar man gå innan anläggningsytan blir så liten att det blir farligt? Tjänstevikten är knappt två ton så man vill ju inte göra om sina 235or till 165or och blåsa runt på småvägarna...

Som jag sa, det står ju ett maxtryck på däcket, att gå över det är bara korkat.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
18 004 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#11
Glesmark skrev:
Vad har du för dimensioner på däcken?
En sådan faktor kan göra att allt angående däcktryck i din instruktionsbok blir fel.

185/70/14 tror jag. Sommar är ju hisnande 15-tummare men lägre. omkretsen på v-däck är identisk med vinter när man la dessa ovanpå varann.

Den vanligtvis rätt bra styrresponsen är borta. Helt borta. Ratten är död i mitläget och bilen svampar sig omkring på vägen. Löjligt lättrattad. Fast nu vart det isgata hemma imorse så de bettade alldeles utmärkt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 436 Inlägg
14 oktober 2012
#12
RD_87 skrev:
Caffe skrev:
Hur mycket plus vågar man gå innan det blir trafikfarligt? Jag ska ha 2.2-2.4 enligt etiketten på bildörren för 235/75r15 men bilen blir mycket trevligare att köra med 3.1 bar i. (Rappare/Lättare styrning, man känner vägen, svampar ej så förbanna.) Men hur högt vågar man gå innan anläggningsytan blir så liten att det blir farligt? Tjänstevikten är knappt två ton så man vill ju inte göra om sina 235or till 165or och blåsa runt på småvägarna...

Som jag sa, det står ju ett maxtryck på däcket, att gå över det är bara korkat.

Så du menar att 3.5bar i däcken (angivet maxtryck på däcken) är lika trafiksäkert som biltillverkarens angivna 2.4?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

145 Inlägg
14 oktober 2012
#14
och enligt mig så är ju rekommenderat däcktryck 2.5 upp till 16" då man gärna kan lägga i 0.1 mer per tum man går uppåt. själv kör jag aldrig under 2.8 oavsett dimension och årstid.

och gärna mellan 4.0 och 4.5 i c-däck


1 327 Inlägg
14 oktober 2012
#15
Vid för högt lufttryck kan vissa däck nötas i mitten, så blev det för mig på en bil i sommar. Körde med 2.7 - 2.8 bar i 16 tumsdäck med pirellidäck. Mycket mönster kvar på sidorna däremot.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 oktober 2012
#16
master_lars skrev:
Skadar ju inte att köra med högre lufttryck, dock blir bilen "stötigare" vid ojämnheter, tex potthål, broskarvar etc. Tycker mig även kunna höra ett högre däcksljud i kupen.

Jag har testat att köra enligt tillverkarens rekomendationer (2,2)på min fabia i 1000mil, och därefter med ca 0,8 bar (3) mer i däcken i ca 1200 mil med de nya däcken. Kontentan har varit att bilen dragit ca 0,01 liter mindre bensin / mil.
Detta är mätt via mobiltelefonappen "tankomat", en app som alla med iphone borde skaffa!!

För och nackdelar får ju tas gentemot varandra, har dock inte fått något onormalt slitage, utan däcken har slitits jämnt och fint.

Att fylla en 0,3-0,5 mer i däcken skadar inte däcken, utan ger däcken något längre livslängd (enligt utsago) samt sänker förbrukningen.

Helt off-topic men VARFÖR ta hem en app när det blir väldigt exakt med kvittot?
Antal tankade liter delat på antal körda mil......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
15 oktober 2012
#17
Caffe skrev:
RD_87 skrev:
Caffe skrev:
Hur mycket plus vågar man gå innan det blir trafikfarligt? Jag ska ha 2.2-2.4 enligt etiketten på bildörren för 235/75r15 men bilen blir mycket trevligare att köra med 3.1 bar i. (Rappare/Lättare styrning, man känner vägen, svampar ej så förbanna.) Men hur högt vågar man gå innan anläggningsytan blir så liten att det blir farligt? Tjänstevikten är knappt två ton så man vill ju inte göra om sina 235or till 165or och blåsa runt på småvägarna...

Som jag sa, det står ju ett maxtryck på däcket, att gå över det är bara korkat.

Så du menar att 3.5bar i däcken (angivet maxtryck på däcken) är lika trafiksäkert som biltillverkarens angivna 2.4?

Nja 3,5 på en för lätt bil blir ju löjligt, finns en risk att du försämrar greppet. Där får du helt enkelt använda huvudet, prova dig fram och som sagt inte gå över maxtrycket. Men att gå över 3,0 lär det knappas finnas nytta med på en "normal" bil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök