3024
Sök

lacka lister

212 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
om man ska lacka listerna på bilen, vad ska man va för primer eller liknande under då?

det räcker inte om man slipar dem innan å sen på med färg?

57 Inlägg
16 oktober 2005
använd plastprimer, men våtslipa efter du haft på primern också.. annars har de lätt för att bli "apelsinskal" i lacken..

© Christer

Billackerare
737 Inlägg
16 oktober 2005
Slipa listerna med typ 320 papper. Sedan så lägger du på ett tunt lager plastprimer och sedan så slip grundar du listerna så att du dränker strukturen på listerna. Låt det torka i ett dygn och sedan så slipar du ytan jämn. Därefter målar du listerna i färgen du vill ha.

Du behöver inte våtslipa efter att du har lagt plastprimern för "apelsinskal" har ingenting med hur du har slipat att göra utan hur duktig du är på att måla.

Vid frågor maila mig gärna på awsom10@hotmail.com

Jimmy
Senast redigerat av Youngblood (16 oktober 2005)

Corrado VR6R 3.0 Turbo

212 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
tack så mycket, verkligen bra svar..

men vad gör man när man slipgrundar?
Senast redigerat av MysdressLarry (16 oktober 2005)

Ibörjan på sin billackskariär.
3 Inlägg
16 oktober 2005
MysdressLarry skrev:
tack så mycket, verkligen bra svar..

men vad gör man när man slipgrundar?

man lägga ca tre lager med slipgrund. Vet inte om det finns att köpa sådär på konsum. Men de kanske man kan få tag i någon affär.
Eftersom det är plast, och plast drar till sig färg så är det bra om man slipgrundar eller så försöker man få listerna att tappa glansen. så dom är matta, ta bort med tinner eller något starkt. och sen lägger en bas och klarlack. Sen mellanslipar du med 500 papper och lägger 2 varv med klarlack till. då får du en bra yta utan att behöva grunda.

409 Inlägg
16 oktober 2005
näj slipa inte säger jag bara gjorde det och du kommer bli missnöjd efter åt alltså när den torkat såg man knapt att den var lackad såg förjävlig ut!!

GÖr Som Ford KÖp Volvo!

Billackerare
737 Inlägg
16 oktober 2005
Besök närmaste lackerar firma och berätta vad du ska göra så förser dem dig med saker som du behöver. Väldigt enkelt. Har du några frågor så frågar du där du köper grejerna.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

212 Inlägg
16 oktober 2005
Trådstartare
meningen är att det ska bli så billigt som möjligt.

får bli så att jag slipar först sen tar jag plastprimer å sen färg..

Billackerare
737 Inlägg
18 oktober 2005
Jag förstår om du vill ha det så billigt som möjligt men när man strävar efter det så kan man ibland komma till en punkt där det blir att se ut som skit. Antingen så väljer man den lite dyrare varianten och låter det svida i plånboken samtidigt som man får snygga lister eller så snålar man och får lister som ser ut som.. ja.. jag vet inte, skit..?

Man brukar säga att man får vad man betalar för.. tänk på det.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

Sök