2881
Sök

Farligt för motorn med högre varv långa stunder?

115 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Jag har en Volvo 740 med b230f och undrar hur mycket mer det sliter på motorn med högre varv?
På större vägar vill jag köra lite fortare och brukar ligga på runt 3000-3500 rpm i kanske 10 mil i sträck.
Hur mycket mer slitage blir det mot att ligga på 2000-2500?

Har läst att högre varvtal inte ska vara skadligt utan om den istället får gå för lågt och det går tungt så är det mer skadligt, stämmer detta?

1 926 Inlägg
17 oktober 2012
Min volvo tuggar varvstopp för det mesta och den funkar finfint big_smile

Det är värre när man segdrar 5an från 30 typ..

366 Inlägg
17 oktober 2012
Varva på du för det är ju en Volvo och dom tål ju det mesta:)
Senast redigerat av mejmotorsport (17 oktober 2012)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 oktober 2012
I instruktionsboken till min opel så står det att max tillåtna konstanta varvtal är 6800 rpm... Precis under rödmarkeringen ska den alltså tåla att ligga längre perioder.

Egentligen kan man väl säga att det som dödar en motor vid höga varvtal är bristfällig smörjning och för hög temperatur, så länge man håller kylvätsketemp och oljetemp (en bra olja är oxå att föredra) i schack ska det inte vara några problem att varva länge.

SÅ jag jag vill hävda är att så länge man håller sig inom motorns "lämpliga" varvtalsområde så är slitage inget att fundera över. Hellre lite för högt varvtal än lite för lågt om man bara ser till motorns slitage.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 635 Inlägg
17 oktober 2012
Kör med tjockare olja så är det inga problem.

De/Dem

195 Inlägg
17 oktober 2012
Brukar också ligga och plåga min 740 på varvstopp för det mesta. Den funkar finfint för det och har gjort det ett bra tag! smile

Sök