2787
Sök

Trimma 740 16 ventilare

Bilälskare
283 Inlägg
14 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej

skulle vilja ha tips och vad som ska bytas vid timning av en 16 ventilare från en 740.
det ska bli turbobygge..

har inte så superbra ekonomi så vad råder ni att man ska byta???..


MVH Linus

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

10 Inlägg
16 oktober 2012
#2
Vid turbo bygge så måste du nog sänka kompet i motorn för den inte ska spika och förtända.


675 Inlägg
16 oktober 2012
#3
ragga_runt skrev:
Vid turbo bygge så måste du nog sänka kompet i motorn för den inte ska spika och förtända.

Eller så skiter man i det och kör etanol? wink


10 Inlägg
16 oktober 2012
#4
kan man ju göra, men jag trodde du skulle TRIMMA motorn etanol har sämre verkningsgrad än bensin, + att den dricker mer soppa.
annars filar du lite i förbränningsrummet i toppen eller på kolven, kostar jue inte mycket pengar


88 Inlägg
16 oktober 2012
#5
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

Bilälskare
283 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#6
ragga_runt skrev:
Vid turbo bygge så måste du nog sänka kompet i motorn för den inte ska spika och förtända.

ska sätta tjockare toppapackning åt det

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bilälskare
283 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#7
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

200-250 har hört av andra att insuget klarar en 250-300

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 oktober 2012
#8
vad skulle hända med insuget om man trimmar? jag fattar inte.. smälter det eller vad syftar ni på?


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 oktober 2012
#9
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

det där med balansaxlarna kan du glömma.
ger inga hk, däremot kan den kanske kännas piggare att varva


88 Inlägg
16 oktober 2012
#10
klawd22 skrev:
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

200-250 har hört av andra att insuget klarar en 250-300

Det flödar inte tillräckligt för mer sugeffekt, det är alldeles för trångt. Uttryckte mig dumt.

88 Inlägg
16 oktober 2012
#11
Alex-s skrev:
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

det där med balansaxlarna kan du glömma.
ger inga hk, däremot kan den kanske kännas piggare att varva

Att ta bort dom ger en ökning på 7 hästar, har varit med och testat det i bänk.

Bilälskare
283 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#12
V234 skrev:
klawd22 skrev:
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

200-250 har hört av andra att insuget klarar en 250-300

Det flödar inte tillräckligt för mer sugeffekt, det är alldeles för trångt. Uttryckte mig dumt.

bara att porta upp större då ju??tongue

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bilälskare
283 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#13
V234 skrev:
Alex-s skrev:
V234 skrev:
Den drar just mer soppa för att etanol har lägre energiinnehåll. Verkningsgraden kan vara densamma men det är i vilket fall som helst lägre energiinnehåll i etanol. Insuget hänger med till 200 hästar och det får du lätt med bra portning med standard kammar och ventiler. Att ta bort balansaxlarna ger 7 hästar och det tycker jag att du ska göra. Hur mycket effekt siktar du på?

det där med balansaxlarna kan du glömma.
ger inga hk, däremot kan den kanske kännas piggare att varva

Att ta bort dom ger en ökning på 7 hästar, har varit med och testat det i bänk.

tror inte alls på att de hjälper om man tar bort nbalansaxlarna... kan hålla emd om att den går piggare.. inte att den får föer hk...

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

88 Inlägg
16 oktober 2012
#14
Det ger 7 hästar i bänken i vilket fall som helst, men det är ert val om ni vill tro på det eller inte.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
16 oktober 2012
#15
V234 skrev:
Det ger 7 hästar i bänken i vilket fall som helst, men det är ert val om ni vill tro på det eller inte.

nej det ger inga hästar. mindre effektförluster däremot och det är en annan sak.

been there done that, men nu ville han sätta i stressfläkt så insug och balansaxelremmar är obetydliga


Avstängd
195 Inlägg
16 oktober 2012
#16
Men mindre effekförluster innebär väl fler drivhjulshästar även om motorn inte ger mer effekt?

88 Inlägg
16 oktober 2012
#17
När jag säger ökad motoreffekt menar jag effekt på veven, inte teoretisk effekt. Effekt på veven är med alla förluster borträknade. Balansaxlarna är en förlust på 7 hästar.

Bilälskare
283 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#18
V234 skrev:
När jag säger ökad motoreffekt menar jag effekt på veven, inte teoretisk effekt. Effekt på veven är med alla förluster borträknade. Balansaxlarna är en förlust på 7 hästar.

men plockar jag inte bort balansaxel remmen å vevaxelremmen skulle rasa så kommer balansremmen åsså gå åt helvete å då e de bara att slänga blocket ist..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
#19
klawd22 skrev:
V234 skrev:
När jag säger ökad motoreffekt menar jag effekt på veven, inte teoretisk effekt. Effekt på veven är med alla förluster borträknade. Balansaxlarna är en förlust på 7 hästar.

men plockar jag inte bort balansaxel remmen å vevaxelremmen skulle rasa så kommer balansremmen åsså gå åt helvete å då e de bara att slänga blocket ist..

nja, balansaxelremmen kan åka in i kamremmen så den hoppar av. därför tar man bort den.
blocket tar inte stryk, däremot ventilerna. ventiler är lätta att byta så det är inte så farligt om det skulle hända.

vad är en vevaxelrem? du får nog ringa en dag så jag kan berätta exakt hur du ska göra och hur den motorn funkar.


Bilälskare
283 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#20
Alex-s skrev:
klawd22 skrev:
V234 skrev:
När jag säger ökad motoreffekt menar jag effekt på veven, inte teoretisk effekt. Effekt på veven är med alla förluster borträknade. Balansaxlarna är en förlust på 7 hästar.

men plockar jag inte bort balansaxel remmen å vevaxelremmen skulle rasa så kommer balansremmen åsså gå åt helvete å då e de bara att slänga blocket ist..

nja, balansaxelremmen kan åka in i kamremmen så den hoppar av. därför tar man bort den.
blocket tar inte stryk, däremot ventilerna. ventiler är lätta att byta så det är inte så farligt om det skulle hända.

vad är en vevaxelrem? du får nog ringa en dag så jag kan berätta exakt hur du ska göra och hur den motorn funkar.

blev fel..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D


Sök