2411
Sök

Kamremsbyte caddy 05

Maskinförare
13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tjena, har en caddy 1.9 tdi -05 och det ska bytas kamrem på den. Jag undrar om det är "lätt" att göra själv eller är det värt att lämna in den för 8600? smile


876 Inlägg
20 oktober 2012
#2
Allt beror väl på hur duktig du är på att skruva samt tillgång till verktyg ?lokal?


Maskinförare
13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#3
Verktyg och lokal har jag tillgång till, undrar mest om det är omständigt, skruva kan jag väll hyfsat iallafall. Jag tror själv att det är värt att göra det själv eftersom det kostar 8600 att lämna in smile


876 Inlägg
20 oktober 2012
#4
8600kr är mycket pengar men kan bli dyrare om man inte lyckas och det blir skit av det,kan du skruva är det väl bara köra i lungn och ro och med stor noggranhet?


Maskinförare
13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#5
Jo det har du ju faktiskt rätt i, kan ta hjälp av en polare som är mekaniker smile tack för svaret!


5 117 Inlägg
20 oktober 2012
#6
ganska enkelt och göra det på den motorn. fast å andra sidan gör ja säkert en eller 2 i månaden:-P kommer inte i håg men det kan behövas ett vertyg till att låsa veven och en lagomt stor pinne att sticka igenom ett hål i kammaxeldrevet men är inte säker:-P ser ja motorn framför mig kan ja de utantill:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Maskinförare
13 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#7
Okej, vore ju bra om det inte behövs några special verktyg! smile


5 117 Inlägg
20 oktober 2012
#8
sånt brukar gå å lösa ändå:-) viktigaste är å låsa kammen då man släpper kamdrevet. sitter med 3 skruv i ovala hål sen. kammen låses med en pinne som sticks igenom en fläns på kammen in i toppen. tror en bra beskrivning och jobba efter kan vara en bra ide:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

360 Inlägg
20 oktober 2012
#9
Du måste bort med motorfäste osv, är en del skruvande för att komma åt remmen men när du väl är där så är det inte så jättesvårt, lite trångt men.
Du kan märka på dreven och inga verktyg att låsa vevaxel eller kamaxel behövs. Dock är det en ganska tjock rem och är lite bökig att få dit så det underlättar ju! smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 oktober 2012
#10
personligen hade ju jag velat låsa pumpen då...

Bildemonterare samt egen verkstad. !

360 Inlägg
20 oktober 2012
#11
Mercedesturbodiesel skrev:
personligen hade ju jag velat låsa pumpen då...

vattenpumpen?? varför?

antar att du menar dieselpumpen men det är väl en nyare caddy 1.9tdi han pratar om.
Senast redigerat av Selleen (20 oktober 2012)


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 oktober 2012
#12
ja en 1.9 tdi dom vill man låsa pumpen på..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

360 Inlägg
20 oktober 2012
#13
Mercedesturbodiesel skrev:
ja en 1.9 tdi dom vill man låsa pumpen på..

Den motorn ser ut såhär

http://88.191.108.165/images/JPG033/5569XS.JPG


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 oktober 2012
#14
separat pumprem?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

360 Inlägg
20 oktober 2012
#15
Mercedesturbodiesel skrev:
separat pumprem?

Pumpe diesel eller Pumpe-duse som det heter smile


Sothora <3
1 201 Inlägg
20 oktober 2012
#16
Usha då, utgick från vanliga 1.9 tdi med rotorpump ja

Bildemonterare samt egen verkstad. !


Sök