3156
Sök

Hjälp! Volvo 850 2,3T (T-5) -94

17 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej

Jag har just köpt en Volvo 850 2,3T (T-5) -94.
Den har gått 20000 mil har automatlåda, turbon genomgicks av volvo 2011.
Jag har i planer att göra om den lite.
Det som ska göras är:
-Chippa bilen (320hk 450Nm)
-Dumpventil
-Sportavgasstystem
-S70:n dörar, bak- & framkofångare, huv (passar dem direkt på eller måste jag modifier)?
-Volvo 850 R fälgar
-Angel eyes strålkastare
-Dimljus farm
-Stylade bakljus
-Xenonkit

Det jag funderar mest över är:
Vad kommer jag behva byta motormässigt samt drivlinmässigt för att få detta stabillt?
Sen gällande dem andra punkterna var kan jag få tag i dem och vad är det jag ska ha?

Väldigt tacksam för hjälpsamma scar smile
Mvh/Johnny
Senast redigerat av johnnybeBMW (20 oktober 2012)

17 Inlägg
21 oktober 2012
Trådstartare
#2
ingen som vet något?

Forummoderator
26 344 Inlägg
21 oktober 2012
#3
volvo854turbo skrev:
Hej

Jag har just köpt en Volvo 850 2,3T (T-5) -94.
Den har gått 20000 mil har automatlåda, turbon genomgicks av volvo 2011.
Jag har i planer att göra om den lite.
Det som ska göras är:
-Chippa bilen (320hk 450Nm)
-Dumpventil
-Sportavgasstystem
-S70:n dörar, bak- & framkofångare, huv (passar dem direkt på eller måste jag modifier)?
-Volvo 850 R fälgar
-Angel eyes strålkastare
-Dimljus farm
-Stylade bakljus
-Xenonkit

Det jag funderar mest över är:
Vad kommer jag behva byta motormässigt samt drivlinmässigt för att få detta stabillt?
Sen gällande dem andra punkterna var kan jag få tag i dem och vad är det jag ska ha?

Väldigt tacksam för hjälpsamma scar smile
Mvh/Johnny

1. Byta koppling blir ju lite svårt i och med att det är automat, men ny växellådsolja skadar ju förstås inte. Frågan är dock vad du ska med en dumpventil då turbon har detta original.

2. Vart du får tag i sakerna;

Chip; Autotech eller BSR verkar vara poppulära företag.
Dumpventil; finns exempelvis hos ovannämnda, men ska du ha någon kinaversion så finns dom överallt, exempelvis stylingbutiken.
Sportavgassystem; JT-tuning eller Simons, finns bara som exempel.
Dörrar och dylikt; skroten.
Fälgar; Blocket.
Strålkastare; Vparts
Dimljus; Vparts
Baklyktor; Vparts
Xenon; Merljus.se, Humanhabit.se, Oljebaren.se..och så vidare och så vidare..

3. Vad du sen ska ha, är eget tycke och smak, och inget någon kan säga åt dig att köpa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

8 250 Inlägg
21 oktober 2012
#4
volvo854turbo skrev:
-Chippa bilen (320hk 450Nm)

Vill du vara på den säkra sidan så att det håller så lär du riva isär motorn och byta vevstakar. Lådan lär dels förses med en extra kylare och framförallt bytas ut mot en förstärkt. Nackdelen är att en sådan kostar 20-25.000:- Allt över steg 3 är en chansning med original motor och automatlåda. Att skölja lådan och montera en extra kylare bättrar på oddsen för att lådan håller. Men tycker man om att utnyttja effekten så lär man räkna med att lådan inte kommer hålla i alla evighet. Sen är ju vevstakarna klena och orkar inte med allt för mycket. Och med chip så kommer man ju upp i effekter där det börjar bli risk att dem kröks.

volvo854turbo skrev:
-Dumpventil

Mest bara bortkastade pengar. Dels så finns det en redan, och är det som så att du vill ha en öppen för ljudets skull så tänk på 2 saker: på en automat så blir det inget pys vid varje växling som på en manuell och framförallt om man vill åka runt på stan och pysa så är det ett väldigt effektivt sätt att ta död på lådan i förtid. Varje gång man gasar och släpper av så får lådan ta emot en väldig kraft och det gör att lådan blir mer och mer glapp till en dag när den ger upp helt.

volvo854turbo skrev:
-S70:n dörar, bak- & framkofångare, huv (passar dem direkt på eller måste jag modifier)?

Dörrarna som sådana är ju lika. Däremot så skiljer handtag, dörrsidor och listerna på utsidan. Dem sakerna går att flytta över. Dörrsidorna fram måste dock modifieras om man inte samtidigt byter till S/V/C70 instrumentpanel.

Stötfångaren bak passar rent fysiskt. Men 850 och S70 har olika form på bakstammen, så på 850 får man en halvmåneformad glipa mellan stötfångaren och bagageluckan. Vill ha S70 huv och stötfångar lär du bygga om resten av fronten för att det ska passa. Stötfångaren passar inte rakt på pga helt olika form vid grill och lysen. Samma sak gäller huven. Så vill du ha stötfångaren fram och huven så lär du även byta: skärmar, strålkastare, blinkers, frontkorg, krockbalk, frigolit, hållarna till balken och huvlåsen.


2 452 Inlägg
21 oktober 2012
#5
enligt vissa så är det elen som skiljer på s70 dörrar att dom passar rakt på det är inga problem..vet ej själv än då jag bara ska testa en dörr på våran bil då den ändå har en skada där...

döden kommer tillbaka


Sök