3424
Sök

Hur tänkte de här, om hastighet på vägen.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#1
Ibland undrar man om folket som sätter hastighetsbegränsningar, vad de tänker med, om de ens tänker.
Antar att de bara är "sänka hastigheten-kåta". Titta på dessa två bilder från Hitta.

Innan ni löser vidare, vad hade ni tyckt är en lämplig hastighet på vägarna?

Här var det 50 innan, utan problem kan man köra här snabbare. Inga faror eller liknande som du ser.
Nu har de sänkt till 40, varför? Ska  man vara rädd för busken? Busken är på en kulle och bakom ca 15m från vägen är en GC-väg. På vänster är en GC-väg som är avskilld med flera meter gräs och bra sikt!
http://i288.photobucket.com/albums/ll173/peter_v2/N.png

Mitt i centrum, där det fins faror överallt, cyklister, fotgängare, folk som öppnar dörren, övergångsställen mm, ja där får man köra i 50. Har ej hört något om att de vill sänka.
http://i288.photobucket.com/albums/ll173/peter_v2/C.png


Hade inte det mest normala varit att de höjer åter till 50, alt 60 på bild 1 och sänker till 30 på bild 2?
Senast redigerat av FordRSC (18 oktober 2012)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
16 oktober 2012
#2
i sverige är de flesta som lägger begränsningar psykotiska med hastighet o det finns INTE nån logik hur är det!
Senast redigerat av gps18 (16 oktober 2012)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

12 086 Inlägg
16 oktober 2012
#3
50 på sista bilden ser på tok för snabbt ut, ser ju nästan ut som en gågata tongue

Vi har en lång väg liknande den första, men bredare och än mer landsväg. Det är 50 vid den och jag antar att det är pga att det finns en cykelbana 5m bredvid vägen. Annars skulle man utan problem kunna maxa bilen på den sträckan tongue

Muttley
16 oktober 2012
#4
I ystad har de en kullerstensväg med 70 hur fan tänkte de där? svinhalt vid regn

JFfoto
16 oktober 2012
#5
Här på våran grusväg är det 70, går inte att hålla 70 ens.. många skymda kurvor och så :p

12 086 Inlägg
16 oktober 2012
#6
Ja, 70 vägar på landet kan ju se för roliga ut. Finns en "väg" en bit härifrån som är helt igenväxt smile man ser två sletna 70 skyltar sticka upp bland högt gräs big_smile

1 412 Inlägg
17 oktober 2012
#7
Dom har gjort en lika dum hastighetsändring där jag bor.

En landsväg som tidigare hade 90 som sedan blev 70 förbi en kyrka har ändrats till 80 hela vägen.
vilket då gör att där det är öppen och fin väg är det långsammare men förbi kyrkan där det ju är en del folk som rör sig så får man kör fortare nu.

Känns en smula konstigt.

1 948 Inlägg
18 oktober 2012
#8
Rv50 mellan Askersund och Ingelsby var i alla tider en 90 väg fram tills för typ 10 år sen, då det på sträckans egentligen enda raksträcka blev en avtagsväg.

Då ansåg vv (antar att det är dom som sätter hastighetsbegränsningar?) att eftersom det inte nu finns någon bra omkörnings möjlighet så ska hastigheten sänkas till 70.

Hur ser det nu ut på denna vägsträck? Jo hälften av bilarna kör 70, den andra hälften kör 90... en hel del av dom som kör 90 (och snabbare....) anser även att 70 e på tok för lågt... och gör därför farliga omkörningar.
E faktiskt ganska så övertygad om att just denna vägsträckningen blivit FARLIGARE pga sänkt hastighet.

Kan tyckas som en galen slutsats, men ser dagligen bilar som kör sakta som är bra mycket farligare i trafiken än dom som kör för fort, just därför att dessa bilister framkallar jävligt dumma omkörningar.
Sen kan det ju självklart argumenteras för att om alla kör lika sakta.... och att det är ju idioten som gör en dum omkörning som gör det farliga... men går man till roten med problemet så är det ju den som kör sakta som e grundorsaken.

Saabifierad
2 031 Inlägg
18 oktober 2012
#9
Jag håller med dig att det borde snarare vara 60 på bild 1, till och med kanske 70, däremot tycker jag man kunde lika bra ha 50 på bild 2 då det:

1. Kanske inte finns så värst mycket människor som går där under dagarna. Bara för att det är en gata i en stad betyder det inte automatiskt att det är många människor som går där, bara kolla på Stockholm, finns en hel del ödegator, även under rusningstrafiken.
2. Bara för att 50km/h kanske är knepig att hålla är man inte tvingad att hålla den
3. Man ska anpassa sin hastighet efter situationen, finner man 50 på tok för fort då saktar man ner.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#10
Slash skrev:
Jag håller med dig att det borde snarare vara 60 på bild 1, till och med kanske 70, däremot tycker jag man kunde lika bra ha 50 på bild 2 då det:

1. Kanske inte finns så värst mycket människor som går där under dagarna. Bara för att det är en gata i en stad betyder det inte automatiskt att det är många människor som går där, bara kolla på Stockholm, finns en hel del ödegator, även under rusningstrafiken.
2. Bara för att 50km/h kanske är knepig att hålla är man inte tvingad att hålla den
3. Man ska anpassa sin hastighet efter situationen, finner man 50 på tok för fort då saktar man ner.

Bild 2 är Lunds centrum förbi järnvägsstationen, just öde på bild, men annars så är det fullt med folk där!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

tratt
353 Inlägg
18 oktober 2012
#11
FordRSC skrev:
Slash skrev:
Jag håller med dig att det borde snarare vara 60 på bild 1, till och med kanske 70, däremot tycker jag man kunde lika bra ha 50 på bild 2 då det:

1. Kanske inte finns så värst mycket människor som går där under dagarna. Bara för att det är en gata i en stad betyder det inte automatiskt att det är många människor som går där, bara kolla på Stockholm, finns en hel del ödegator, även under rusningstrafiken.
2. Bara för att 50km/h kanske är knepig att hålla är man inte tvingad att hålla den
3. Man ska anpassa sin hastighet efter situationen, finner man 50 på tok för fort då saktar man ner.

Bild 2 är Lunds centrum förbi järnvägsstationen, just öde på bild, men annars så är det fullt med folk där!

Det övergångsstället är katastrof, där kan man stå och se dum ut när 10 tåg anländer och alla ska över den jävla gatan.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#12
Slaylix skrev:
FordRSC skrev:
Slash skrev:
Jag håller med dig att det borde snarare vara 60 på bild 1, till och med kanske 70, däremot tycker jag man kunde lika bra ha 50 på bild 2 då det:

1. Kanske inte finns så värst mycket människor som går där under dagarna. Bara för att det är en gata i en stad betyder det inte automatiskt att det är många människor som går där, bara kolla på Stockholm, finns en hel del ödegator, även under rusningstrafiken.
2. Bara för att 50km/h kanske är knepig att hålla är man inte tvingad att hålla den
3. Man ska anpassa sin hastighet efter situationen, finner man 50 på tok för fort då saktar man ner.

Bild 2 är Lunds centrum förbi järnvägsstationen, just öde på bild, men annars så är det fullt med folk där!

Det övergångsstället är katastrof, där kan man stå och se dum ut när 10 tåg anländer och alla ska över den jävla gatan.

Haha, ja exakt. Sedan skiter pendlare i morgonkoma att bilar står till Clemenstorget bara för att "jag har ju företräde"

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

420 Inlägg
19 oktober 2012
#13
50 på första, 40 på andra.

"sänka hastigheten-kåta", varför är du så hastighetskåt då? Om alla hade hållit hastigheten i detta land hade vi haft färre dödsolyckor.

Åk tidigare hemifrån om du nu är så stressad.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
19 oktober 2012
Trådstartare
#14
Jimmylainen skrev:
50 på första, 40 på andra.

"sänka hastigheten-kåta", varför är du så hastighetskåt då? Om alla hade hållit hastigheten i detta land hade vi haft färre dödsolyckor.

Åk tidigare hemifrån om du nu är så stressad.

Är aldrig stressad till jobb då man har flextid. Kör man snabbare än det skylten säger så är det bara för att det är kul tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

336 Inlägg
22 oktober 2012
#15
fattar inte hur de tänker ibland heller jag.. ang bilden på lunds centrum kan ja säga att ja har nog fan aldrig vågat hålla mer än 40 där just pga allt folk cyklister bussar/taxi som kör som idioter ibland... är de verkligen 50 där? xD


618 Inlägg
22 oktober 2012
#16
I Karlskoga har vi 60km/h och 5 korsningar med trafikljus på e18 genom staden.

Dom sa att de skulle ha hastigheten på prov, nu efter några år har olyckorna nästan dubblats men nyss bestämdes det att hastighetssänkningen blir permanent. Jävlar nötter.


Sök