3392
Sök

HJÄLP! vill jobba med bilar

2 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare tjenare!, är en kille på 19 år nu som har legat å "lurkat" på dom här forumen i många år och har nu nått fram till ett "problem" som ja behöver hjälp med.

Problemet är som rubriken antyder att jag kommit fram till att ja vill ägna mitt liv till att jobba med bilar på ett eller annat sätt. Grejen är bara den att ja förmodligen inte har rätt sårts utbildning för det i nuläget. På gymnasiet plugga ja natur och i nuläget håller ja på att utbilda mig till maskiningenjör (3 år) och e inne på första året. Har hört att man kan få jobb hos nån större biltillverkare genom den linjen, typ volvo men den chansen känns inte sådär jättestor och är heller inte säker på att det är det jag vill, känns som det e mycket roligare att jobba som mekaniker på nån verksta eller jobba på nån skrot för min del tongue

E uppvuxen på landet å har mekat lite med volvosar och slagit plåt på jänkare på min fritid och det e nånting jag verkligen tycker om att göra känner jag nu när jag sitter i en trång lägenhet och pluggar hela dagarna (håller seriöst på att krevera snart tongue).

Så nu till frågan; ska jag gå klart ingenjörs utblidingen å försöka få nått jobb med bilar genom den eller e det kanske bara bättre att släppa allt och söka sig in på fordonsgymnasiet? Har läst alla allmänna grundkurser å sånt redan så kanske går att få ner den utbildningen till 2 år.

Hur ska jag göra?! Tacksam för svar smile

Ovejävel!
261 Inlägg
15 oktober 2012
Kolla upp närliggande bilverkstäder, åk dit fråga om jobb, lämna CV. Prata med chefen ordentligt så han får en uppfattning av dig som person och vad du har gjort tidigare. Dina intressen med mera.

Sen kan jag nog lova dig han vet vem du är och framförallt så MINNS HAN VEM DU ÄR.
Något han inte lär göra med någon som bara ringt o mailat ett cv till han.

Så få röva från garaget en stund o ta en tur o skriv ett inlägg hur det gick smile

Kör du så dör du!

2 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Ok, dock så befinner ja mig nu i delad studentlägenhet nu ca 15 mil bort från där ja vanligtvis befinner mig, men ska hem senare i veckan. Har ganska goda kontakter me ett par verkstäder genom farsan sen men grejen var att ja kände att ja kanske skulle skaffa lite mera kött på bena innan ja börja jobba nånstans, men ja kan defenitivt ta å höra me dom vad man behöver kunna sen wink. Det mesta lär man sig ju ända på jobbet sen säger dom ju roll

557 Inlägg
23 oktober 2012
Känns ju dumt att hoppa av ingenjörsutbildningen iallafall.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 oktober 2012
Har du kommit in och klarar tentorna på maskiningenjör så tycker jag du ska gå klart! Sen kan du få jobb som konstruktör eller liknande på en mindre firma och ändå få möjlighet att "banka" i verkligheten lite grann. Räcker inte det för ditt behov så är det ju bara att banka fritt på fritiden!

/Mattias

Sök