thelaughingmadman skrev:
Constantine skrev:
Nu är väl fallet snarare så att det är en affär mellan två privatpersoner, varför är den parallellen inte relevant? Om jag tappar ett mjölkpaket av ren klantighet efter att ha köpt det, så kan jag inte gå tillbaka där jag har köpt mjölkpaketet och häva köpet pga det, och sedan hävda att det är min fulla rätt enligt konsumentköplagen.
Men är det av egen klantighet som motorn rasade?
Nej, troligtvis inte. Varan kan vara defekt, vilket betyder att man kan häva köpet, såsom du fortsätter:
Constantine skrev:
Om varan som du skriver däremot är defekt, som att mjölkpaketet läcker eller är skadat och därmed orsakat att jag tappat det så är det en annan sak, men det var
inte så jag menade.
Nej, det var inte så du menade såklart. Men varför skulle köparen paja moppen med mening? Det är ju i sådana fall det du tror. För, inte fan kan man lämna tillbaka ett mjölkpaket som man själv slängt på marken, eller hur?
Constantine skrev:
Som sagt, det är ingenting att oroa sig över, jag personligen hade bara bett personen att fara åt ... Finns så mycket folk som lever på att lura ärliga människor och företag på pengar på detta sätt, stå på dig. Om motorn har rasat är det knappast ditt fel, eftersom han provkört moppen och ni båda har gått med på det och genomfört ett köp. Troligtvis handlar detta om att han som köpt moppen kört skiten ur den och sedan fått ta konsekvenserna. Du är en privatperson och därför kan man
inte lämna tillbaka någonting man köpt av dig, då konsumentköplagen inte gäller för dig.
Edit: Stavfel
Ett köp kan visst hävas via Köplagen (som gäller för köp mellan privatpersoner):
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
-
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htmMen, när det däremot kommer en diskussion att priset var långt under det normala så ändrar ju det på det mesta.
Köper du en vara enligt marknadsvärde och den pajar, så är det större chans att häva köpet/få kompensation, än om du köper den för ett lågt pris. Såhär står det i köplagen i alla fall:
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
-
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htmHär gäller kanske, med hänsyn till varans pris, att man kunde räkna med att den inte vore tillförlitlig.
Nu när ni andra ser att lagen själv säger att "befintligt skick" inte existerar (eftersom det finns undantag), kan ni sluta skriva en one-liner med "äsch du sålde den i befintligt skick, be honom dra åt helvete"?