hej her ett litet problem med 850in och har lite knåpert med pengar för att byta alla givare och eventuellt kransarna. Fick nämligen en ide att "tjuvkoppla" abs lampan till en annan lampa som slocknar när motorn är igång, men fick höra av far min idag att lampan ska lysa i 3-4 sekunder efter att motorn har startat och sedan släcks den.. är det sant?
säkert standard felet på 850/X70 nämligen att en eller flera lödningar i boxen släppt.
det visade sig att jag hade kollat på fel felkod det är inte någon box som är knas utan de e höger bak givaren
ja och i 99,9% av fallen när man får felkod på det så är det lödning i boxen som släppt och då är det bara att öppna den och löda om
väldigt sällan fel på styrboxarna på dom äldre det är dom nyare 96- då dom blev integrerade i pumpen och det gäller samtliga bilar med bosch system som är integrerat i pumpen som går sönder
idetta fall tror jag inte det är styrboxen dom gångerna det varit fel på styrboxen har det berott på spräckta abs ringar så abs jobbat tills boxen dött
fördelen att till dom äldre kostar en box 500kr ungefär mot dom nya som är betydligt dyrare och sällan fungerar
skit i boschnummret om du ska ha tag i en box kör istället på att det är till en 850 92-95 så brukar dom fungera fin fint
det visade sig att jag hade kollat på fel felkod det är inte någon box som är knas utan de e höger bak givaren
ja och i 99,9% av fallen när man får felkod på det så är det lödning i boxen som släppt och då är det bara att öppna den och löda om
väldigt sällan fel på styrboxarna på dom äldre det är dom nyare 96- då dom blev integrerade i pumpen och det gäller samtliga bilar med bosch system som är integrerat i pumpen som går sönder
idetta fall tror jag inte det är styrboxen dom gångerna det varit fel på styrboxen har det berott på spräckta abs ringar så abs jobbat tills boxen dött
fördelen att till dom äldre kostar en box 500kr ungefär mot dom nya som är betydligt dyrare och sällan fungerar
skit i boschnummret om du ska ha tag i en box kör istället på att det är till en 850 92-95 så brukar dom fungera fin fint
jag får hoppas att de inte är någon box som är pajj jag läste ju av felkoden fel så det är inte någon box som strular. Min snälla granne kirrade ett par abs-givare åt mig (utan att jag visste om något) så blir till att byta dessa imorrn och hoppas på det bästa
Nu har jag sprillans nya givare kopplade in dom i kontaktstycket och startade bilen, nu lyser inte lampan längre ska koppla in givarna imorrn och dra sladdarna efter bästa förmåga blev lite försent att dra dom idag så håll tummarna för mig imorrna att allt går felfritt tack för all hjälp jag har fått!
Nu är abs givarna bytta och allt är ok! Förutom en sak. när man tvärnitar så slår inte abs¨n i "/ lampan slocknar men abs´n gör inte sitt jobb så att säga.. vad kan detta bero på?
vart har du bromsat? testa på en grusväg och sen hoppar du på pellen.. 850 har rätt dåliga bromsar orginal så inte säkert att du klarar av att låsa upp dom om du åker för sakta när du testar...
50 km/h på isbelagd assfalt. jag har tvärnitat många gånger men ingenting händer :S ibland hör man någonting i motorutrymmet som jobbar.. kan det vara abs'n?
50 km/h på isbelagd assfalt. jag har tvärnitat många gånger men ingenting händer :S ibland hör man någonting i motorutrymmet som jobbar.. kan det vara abs'n?
det ska pulsera rätt ordenkligt i pedalen och det durrar på rätt bra från abs:en om den fungerar
50 km/h på isbelagd assfalt. jag har tvärnitat många gånger men ingenting händer :S ibland hör man någonting i motorutrymmet som jobbar.. kan det vara abs'n?
det ska pulsera rätt ordenkligt i pedalen och det durrar på rätt bra från abs:en om den fungerar
Precis! pulseringen kommer inte, men abs'en durrade på lite som han sj ville ;S