1960
Sök

Val av spridare

29 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Tjena!

Jag har en Audi urquattro -83 som har en femcylindrig 2.1 liters motor på 200hk orginal. Nu är det så att jag monterat på en ny större turbo som ska kunna leverera 400hk, men ska försöka att få det att landa på 350hk.
Nu är frågan vad jag ska ha för spridare till den så att den går bra och kan leverera de 350hk jag är ute efter?

Jag har redan kontaktat två olika försäljare av dessa varav en av dem även utför mappning och fått två helt olika svar på vad för spridare jag ska ha. Den första sa ca 550cc spridare och den andra ca 800cc.

Är det inte så super noga när det kommer till hur stora spridare man har på eller? Man börjar ju undra när man får två olika svar och de är 250cc skillnad på dem. Samt vad är det för skillnader på hög och låg ohm?

Tacksam för svar!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 september 2012
VIGGET skrev:
Tjena!

Jag har en Audi urquattro -83 som har en femcylindrig 2.1 liters motor på 200hk orginal. Nu är det så att jag monterat på en ny större turbo som ska kunna leverera 400hk, men ska försöka att få det att landa på 350hk.
Nu är frågan vad jag ska ha för spridare till den så att den går bra och kan leverera de 350hk jag är ute efter?

Jag har redan kontaktat två olika försäljare av dessa varav en av dem även utför mappning och fått två helt olika svar på vad för spridare jag ska ha. Den första sa ca 550cc spridare och den andra ca 800cc.

Är det inte så super noga när det kommer till hur stora spridare man har på eller? Man börjar ju undra när man får två olika svar och de är 250cc skillnad på dem. Samt vad är det för skillnader på hög och låg ohm?

Tacksam för svar!

räcker med 550cc skulle jag gissa på men du kan köra på 800cc också om det är rätt mappat

29 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Okej, tack. Så det spelar alltså inte så stor roll vad jag väljer bara jag mappar den rätt och det ligger mellan 550-800cc. Men ska det vara hög eller låg ohm?

29 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
Ingen mer som kan svara på vad för spridare som skulle passa min bil bäst?

Har varit inne på ett x antal olika sidor som kalkylerar ut vad för spridare jag ska ha, och de alla hamnar på olika svar där med. Är spridarstorleken inte så superviktig, är det så att man lätt ställer in om de är för stora eller för små när man mappar?

Är som sagt en Audi urquattro de ska sitta på så behöver ha lite speciella spridare som har en lång "nos" då det satt k-jetronic spridare på innan. Dessa finns inte i stora variationer, den ända jag fått fram ska passa på bra är denna på 820cc vid 3/bar som jag tagit reda på:

http://www.micksgarage.com/proddetails. … p;pk=3A9C1

Vad tror ni, går det bra med dem?

Väldigt tacksam för svar!

29 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
Ingen....?

Sök