2251
Sök

Tankade fel, bensin i diesel stannade efter 400 mil! Är det möjligt?

2 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Har en Chrysler Voyager ett år gammal där jag lyckades tanka fel med hela familjen på väg på sportlovssemester. Resan slutade efter 20 min ute på Öresundsbron sent en fredag kväll.
Vi hade tur och fick bilen servad och återställde fyra timmar senare, vid midnatt kunde vi fortsaätta vår resa. Fantastiskt!

Efter det att vi återkom till Sverige och kört över 400 mil stannade bilen plötsligt igen. Jag berättade för verkstaden att den var feltankad som bakrundsinfo, men att det var 400 mil sedan.  När jag hämtade ut bilen fick jag intrycket att de trott att den var feltankad igen , vilket definititivt inte var fallet. Det misstaget gör man bara en gång!!

När jag sedan fick fakturan, hävdar de att det fanns bensinrester kvar som gjort att den stannade, och att det var möjligt att det fanns kvar i slangarna etc, trots 400 mil.

Är det verkligen möjligt? Det är samma verkstad som servat bilen vid båda tillfällena och det har nu fakturerat 8 000 plus nu senast 7 000 kr för detta.

Är det rimligt att en feltankning, och servad bil ändå stannar efter 400 mil och med förklaringen att det finns rester kvar?  Jag får en stark känsla av det misuppfattat det hela och trott att den var feltankad.
Vad tror ni?

151 Inlägg
22 mars 2007
efter 400 mil ??? wtf... vilken logisk uträckning finns för att fel besin finns kvar efter 400 mill LO.. rent skitsnack....

Sätt dit dom jävlarna...

245 Inlägg
22 mars 2007
Du lär väl säkert tankat några gånger på dom 400 milen, kan ju inte finnas rester kvar då tongue

Kapten Långsam
185 Inlägg
22 mars 2007
Detta får du nog reda ut med verkstaden, om jag varit misstänksam skulle jag tänkt att verkstaden fattat fel när du förklarade, trott att du tankat fel alldeles nyss, och sen hittat på att de funnit rester och att det var därför bilen stannat.

Grand Voyager är f.ö magiskt sköna cruisarbilar 8)

638 Inlägg
23 mars 2007
Om dom rengjort systemet vilket dom borde gjort så kan det säkert finnas kvar någon liten del bensin! Men den lilla mängden det rör sig om kan knappast skada motorn. Eller få den att stanna då har dom gjort fel vid första repet?

Kommer väl nånting här snart!

110 Inlägg
23 mars 2007
är de en diesel  vilket skit prat volvo rek en i blandning av 20% bensin i sina  diesel  bilar
på vintern

12 086 Inlägg
23 mars 2007
hantverkare vettu.. hatar klåparna!

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 mars 2007
Tänker på gamla avsnitt av "Mythbusters" när de försöker döda en motor med socker och propplösare mm men motorn bara spinner vidare efter lite hackande.

Så ska du bli ståendes pga bensinrester i slangarna efter tankat och förbrukat diesel i 400mil efteråt?

Aldrig...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

50 Inlägg
23 mars 2007
Inte helt omöjligt då bensinrester gärna sätter sig som "belägningar" i soppa slangar, och diesel löser gärna upp sånt.

Sen får man även tänka på att bensnín är lättare än diesel, med andra ord kan bensinrester som funnits kvar i tanken flutit upp längst upp tills just efter dem där 400 milen då du kanske hade mindre än halv tank.

MVH Al_xxx

Saab rostar, BMW rasar, Volvo är det enda som håller när man gasar!

1 297 Inlägg
23 mars 2007
Tankade fel, bensin i diesel stannade efter 400 mil! Är det möjligt?
Är det möjligt att tanka fel? smile

193 Inlägg
23 mars 2007
Min förra chef tankade bensin i sin diesel (BMW 535d)
Det kalaset kostade 18 000:- hos BMW.
Bör nämnas att han inte fick ut något på försäkringen då det
är ren klantighet.
Känns ivilket fall som helst att du kom billigt undan jämfört med honom.
Men att det skulle finnas rester kvar verkar ju mindre troligt.
Ta kontakt med dem igen och förklara vad du menar och tycker!

Mvh Kimme

151 Inlägg
23 mars 2007
du har ju fått en hel del svar nu såo alla vi säger samma sak så det är bara glida ner o dumförklara dom o vägra betala... Jävla pucko verkstad..!

2 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Jag bugar och tackar för allt stöd och fina inlägg, nu känner jag mig rustad till tänderna för att ta en fight med dom!

TACK !

199 Inlägg
23 mars 2007
håll gärna tråden uppdaterad så man får se hur det går?:smile

Sök