4238
Sök

Byte av packning till ventilkåpan!?

7 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Tjena det är så att min bil läcker kylarvätska. (tidigare tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=37778)

Och jag va och provtröck hos Saab idag men den tryckte inte ut vatten ngnstans Sad Eek!

då trodde mekanikern att de kanske va toppen som var på väg, men de kan räcka med att efterdra. och kanske byta ventilkåpspackningen.

Som han sade så köpte jag ny packning och tänkte byta den själv. så mina frågor är

Hur många moment ska allt dras?
Vad är de för "muttrar" torx, insex, sexkant? som jag kommer att behöva dra åt? och vilken storlek? så man kan fixa de om de skulle va torx/insex (av större modell)

Skulle gärna behöva veta detta då jag inte vill betala runt tusenlappen för att saab kanske kan nästa vecka tongue. Så om någon snäll själ har information dela gärna med dig/er. Kanske det står i handboken. men har tyvärr ingen Sad

Handlar om en Saab 9-3 2.0T -1999

Kettunen
23 mars 2007
Topplocks packning hade jag ABSOLUT inte gett mig in på om man inte kan. Påstår inte att du inte kan men verkar lite så som jag förstått efter vad du skrivit

892 Inlägg
23 mars 2007
Kettunen skrev:
Topplocks packning hade jag ABSOLUT inte gett mig in på om man inte kan. Påstår inte att du inte kan men verkar lite så som jag förstått efter vad du skrivit

Hur ska man göra för att lära sig då? Visserligen, är det en dyr och fin bil man är rädd om är det väl kanske inte det smartaste att börja skruva sönder hela motorn på, men om man är lugnt med att det kan gå åt skogen, varför inte?

Nåja, nu var det inte topplockspackningen han frågade om, utan att efterdra bultar och byta ventilkåpspackning. tongue

Dulla: Jag har absolut ingen aning om hur du ska göra...på riktigt. Men få tag på en servicehandbok, typ Haynes, och ta reda på det. smile En hylsnyckelsats och en momentnyckel kan nog vara värt att ha, och om du inte är alltför oteknisk så kanske du lyckas utan att dra sönder hela motorn. tongue

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

7 Inlägg
23 mars 2007
Trådstartare
Kettunen, skulle inte gett mig in på topplockspackningen alls, men nu va de icke denna wink

Android, jorå jag vet hur jag ska göra och så. undrade ba om momenten och storlek och så, men tror jag fick rätt svar på ett annat saabforum som tur va big_smile, Sen så är Saab "bara" torx så hylsnyckelsats kommer du nog inte långt med wink..

Camaro67, nixx det är ingen korkpackning, vanlig gummi. big_smile

tackar

/Dulla

Sök