2602
Sök

Köpråd bil sökes! max 25-30.000 kr kombi

61 Inlägg
3 november 2012
#21
Rquired skrev:
norges02 skrev:
ett tips ifrån en som snart testet de fleste eldre bmw, kjøp inte 2l.  2,5  eller mer. kan starkt rekomendera 325 tds, 90 tals bmw diesel ær riktigt pålitlig, går långt och tåler att gasa me. ett express, hade en 525tds 50tusen mil, org motor, aldrig gjort annat en service, startade i ur og skur o gikk som om den var ny.

kjøp ikke 80tals me de små bensin sexorna før de drar ca 1l milen hela tiden.

Gamla BMW-diesel är egentligen inget skottsäkert köp, det finns mycket problem och svaga punkter på M51D25 som kostar höga belopp att åtgärda. Dieselpump med ställverk är en vanlig felkälla som gör att motorerna inte går ordentligt och har dålig eller obefintlig tomgång, kan även vara riktigt svåra att starta. Topplocket är också riktigt känsligt, även jämfört med bensin-sexorna, och enligt BMW´s egna verkstadsmanualer får man inte bearbeta detta på något vis. Händer något, är det bara att kasta toppen. Sedan innebär en turbomotor alltid fler potentiella felkällor i sig, som inte alltid är enkla att fixa eller billiga att laga.

Kör man försiktigt håller det, men många äldre 24TD och 25TDS har blivit hårt körda och ofta trimmade. Lägg till att modellerna inte var särskilt vanliga ens som nya så det är inte enkelt att hitta ett friskt exemplar.

Inget illa menat men jag ser faktiskt inte fördelen med dem, här i Sverige blir skatten för en 325TDS drygt tre gånger så hög som motsvarande 328i, dieselbränslet är dyrare per liter än bensin och skillnaden i förbrukning mellan modellerna är väldigt liten förutsatt att TDS är helt frisk. Även ett litet fel eller slitage drar upp förbrukningen på dem.

I och med att 25TDS har markant sämre prestanda och inte ens på låga varv ger nämnvärt mer effekt än 328i, (Båda ger 280Nm som mest, där 25TDS är som starkast på låga varv ger 28i bara 3hk mindre) trots att det brukar vara fördelen med turbodiesel, ser jag faktiskt inte varför man skall köpa just en sådan?

vet inte vad du har för erfarenheter med tds men om ens lite så tror jag du varit på måndagsexemplar, nu bör ju jag i Norge o dieselskatt finns inte här o diesel kostar bara 12kr o minst 1kr billigare än bensin, ofta nära 2kr. men känner många som haft flertalet tds både 3-5 serie och är väldigt sällan fel på bilarna motormessigt.

på min gamla tds hade jag 3" avgassystem, max uppställd pump, 1,5bar laddtryck, öppet filter och körde så en halv vinter o en hel sommar, den var så stark att jag knäckte 2st motorkuddar på höger sida men var ALDRIG att den gick illa på tomgång, startade alltid oavsett temp. och topparna är inte alls känsliga. på den motor som heter m20b25 är toppen väldigt känslig, på övriga motorer inte alls loka illa. så svartmåla bmw för att toppar spricker är bullshit, alla aluminium toppar oavsett märke kan gå sönder..


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 november 2012
#22
norges02 skrev:
Rquired skrev:
norges02 skrev:
ett tips ifrån en som snart testet de fleste eldre bmw, kjøp inte 2l.  2,5  eller mer. kan starkt rekomendera 325 tds, 90 tals bmw diesel ær riktigt pålitlig, går långt och tåler att gasa me. ett express, hade en 525tds 50tusen mil, org motor, aldrig gjort annat en service, startade i ur og skur o gikk som om den var ny.

kjøp ikke 80tals me de små bensin sexorna før de drar ca 1l milen hela tiden.

Gamla BMW-diesel är egentligen inget skottsäkert köp, det finns mycket problem och svaga punkter på M51D25 som kostar höga belopp att åtgärda. Dieselpump med ställverk är en vanlig felkälla som gör att motorerna inte går ordentligt och har dålig eller obefintlig tomgång, kan även vara riktigt svåra att starta. Topplocket är också riktigt känsligt, även jämfört med bensin-sexorna, och enligt BMW´s egna verkstadsmanualer får man inte bearbeta detta på något vis. Händer något, är det bara att kasta toppen. Sedan innebär en turbomotor alltid fler potentiella felkällor i sig, som inte alltid är enkla att fixa eller billiga att laga.

Kör man försiktigt håller det, men många äldre 24TD och 25TDS har blivit hårt körda och ofta trimmade. Lägg till att modellerna inte var särskilt vanliga ens som nya så det är inte enkelt att hitta ett friskt exemplar.

Inget illa menat men jag ser faktiskt inte fördelen med dem, här i Sverige blir skatten för en 325TDS drygt tre gånger så hög som motsvarande 328i, dieselbränslet är dyrare per liter än bensin och skillnaden i förbrukning mellan modellerna är väldigt liten förutsatt att TDS är helt frisk. Även ett litet fel eller slitage drar upp förbrukningen på dem.

I och med att 25TDS har markant sämre prestanda och inte ens på låga varv ger nämnvärt mer effekt än 328i, (Båda ger 280Nm som mest, där 25TDS är som starkast på låga varv ger 28i bara 3hk mindre) trots att det brukar vara fördelen med turbodiesel, ser jag faktiskt inte varför man skall köpa just en sådan?

vet inte vad du har för erfarenheter med tds men om ens lite så tror jag du varit på måndagsexemplar, nu bör ju jag i Norge o dieselskatt finns inte här o diesel kostar bara 12kr o minst 1kr billigare än bensin, ofta nära 2kr. men känner många som haft flertalet tds både 3-5 serie och är väldigt sällan fel på bilarna motormessigt.

på min gamla tds hade jag 3" avgassystem, max uppställd pump, 1,5bar laddtryck, öppet filter och körde så en halv vinter o en hel sommar, den var så stark att jag knäckte 2st motorkuddar på höger sida men var ALDRIG att den gick illa på tomgång, startade alltid oavsett temp. och topparna är inte alls känsliga. på den motor som heter m20b25 är toppen väldigt känslig, på övriga motorer inte alls loka illa. så svartmåla bmw för att toppar spricker är bullshit, alla aluminium toppar oavsett märke kan gå sönder..

Jag har aldrig påstått att deras "toppar spricker" det är som du säger skitsnack och gamla fördomar när det kommer till BMW-sexor generellt. Men M51D25, och till viss del även M20B25 varför den nu blev aktuell, stämmer detta hyfsat på. Främst på grund av klena delar. Att dieselpump, ställverk och topplock är känsliga komponenter samt vanliga felkällor på den här motorn är ganska vedertaget inom BMW-kretsar.

Och oavsett om motorn är skottsäker eller inte, så kvarstår faktum att här i Sverige där trådskaparen bor förekommer både skyhög dieselskatt och ett högre literpris på bränslet. Kvarstår gör också det faktum att skillnaden i förbrukning är marginell, bensinmotorerna har mer effekt, bättre register och klart bättre prestanda. Dessutom finns det rätt gott om bensindrivna BMW till salu, men mycket få diesel.

Plus det naturliga i att en turbodiesel har betydligt fler komponenter än vad en bensindriven sugmotor har, och går detta sönder kostar det höga belopp att åtgärda. Och om jag har rätt i att 25TDS är känslig, det är fritt fram att läsa på om modellen för den som vill, är risken för dyra reparationer mycket större på en sådan.

I Sverige får du ingen ekonomi i att köpa en sådan BMW diesel helt enkelt, oavsett hur pålitlig den än är för som både du och jag nyss konstaterat är BMW´s bensinmotorer inte opålitliga.
Senast redigerat av Rquired (3 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

13 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#23
Är inne på samma spår som dig där Rquired, diesel i Sverige är knappast värt det om man inte kör bil konstant med tanke på skatten, Skulle gärna köpa en BMW bensinare de verkar driftsäkra och relativt billiga att serva, Någon som har koll på Opel Astra 99-01 ? Verkar vara en enkel bil lagomt stor, kanske billig eller lätt att serva då det inte är så extremt mycket finesser?

13 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#24
Passat 1,8t 1998 är det något att kika på eller big no-no på grund av klena framvagnen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 november 2012
#25
charlesp skrev:
Passat 1,8t 1998 är det något att kika på eller big no-no på grund av klena framvagnen?

Det är en bra bil så värd att fundera på är modellen absolut, men skall du köpa ett exemplar så tänk på att kontrollera skicket både på framvagnen och även motorn i sig som har haft sina problem med smörjning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2012
#26
charlesp skrev:
Passat 1,8t 1998 är det något att kika på eller big no-no på grund av klena framvagnen?

Har sagt det förr o jag säger det igen; tycker personligen att framvagnsproblemet är en smula överdrivet (säger dock inte att det inte finns, men samtidigt så finns det folk som menar att det är så på alla bilar, alltid, hela tiden osv osv...)

En ny framvagn kostar runt 2000:- om du kan skruva själv. Så jag personligen skulle inte säga nej till en bil, även om framvagnen är kass helt o hållet, om priset är det rätta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#27
Jo precis och andra sidan så kanske framvagnsproblem på en Passat som gått 25.000 + mil blivit åtgärdat

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2012
#28
charlesp skrev:
Jo precis och andra sidan så kanske framvagnsproblem på en Passat som gått 25.000 + mil blivit åtgärdat

Ja, absolut, inte det minsta omöjligt.

Om inte och man nu vill/kan byta hela framvagnen, så kostar en förstärkt inte många kronor extra.

Min åsikt om Passat är iaf; mycket bil för pengarna

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
#29
Precis, ska alternativt kolla på en Passat på torsdag, kamrem bytt för 4000 mil sen, nybesiktad utan anmärkning enligt gubben som ägde bra servat inge rost, så får se om man håller med och det blir ett köp.

13 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
charlesp skrev:
Passat 1,8t 1998 är det något att kika på eller big no-no på grund av klena framvagnen?

Det är en bra bil så värd att fundera på är modellen absolut, men skall du köpa ett exemplar så tänk på att kontrollera skicket både på framvagnen och även motorn i sig som har haft sina problem med smörjning.

Rquired några tips att kolla det på bästa sätt? Någon som besitter lite kolla i övrigt på service och repkostnader på en Passat?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2012
#31
charlesp skrev:
Rquired skrev:
charlesp skrev:
Passat 1,8t 1998 är det något att kika på eller big no-no på grund av klena framvagnen?

Det är en bra bil så värd att fundera på är modellen absolut, men skall du köpa ett exemplar så tänk på att kontrollera skicket både på framvagnen och även motorn i sig som har haft sina problem med smörjning.

Rquired några tips att kolla det på bästa sätt? Någon som besitter lite kolla i övrigt på service och repkostnader på en Passat?

Framvagnen: Lyssna efter missljud, försök framkalla eventuella glapp och vibrationer genom hårda inbromsningar från högre fart eller (lagom räcker) hårda accelerationer. Finns det kvitton på tidigare renovering eller byten är det förstås ett plus.

Motorn: Om lampan för lågt oljetryck blinkar ibland eller lyser konstant, kika på en annan bil!

Skämt å sidan det här är lite knepigare, försök få dig en bild av motorns skick och lyssna efter eventuella missljud som rasslande och knackande. Finns det någon servicehistorik, är den komplett och i så fall hur ofta har bilen fått service? Är aggregatet ok eller går bilen illa och/eller ryker blått?

Du kan även leta efter oljeläckage, vilket i sig inte är något konstigt i måttlig mängd på en äldre bil. Men har motorn inte skötts ordentligt och t.ex vevhusventilationen är igensatt kan det bli övertryck vilket får oljan att hitta andra vägar. Är den kladdig här och där kan man fundera över hur den skötts?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

41 Inlägg
10 november 2012
#32
Lånar tråden lite! Hade tänkt åka och kika på en bil/ev. köpa då.
Är det värt att köpa en 325i coupe från 92 som är importerad till sverige -93.? gått 23k mil, vad ska man ge isåfall? Vad sk aman kika på som kan vara slitet?


Sök