4772
Sök

Volvo 945 ltt -97 årsmodell box byte?

315 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om någon vet om jag kan byta min tändbox i min 945 till en guldbox?? Vet att jag har startspärr på bilen och undrar om det går att byta från min svarta box till guldboxen??


1 915 Inlägg
28 oktober 2012
#2
Ja, det går att byta utan problem! Men funkar lika bra att köra med original tändbox, så länge du inte ska trimma massor.
Startspärren sitter i bränslechippet, byter du bränslechip så försvinner startspärren!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

315 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#3
Okey!! Tack för svaret!! Blir att inhandla chip snart då!! big_smile


1 915 Inlägg
28 oktober 2012
#4
Varsågod!
Bra bränslechip kan du köpa på tex vikingchip.com vet inte om han även har tändchip, har för mig han har sålt iaf.
1500kr för ecomax, om priserna fortfarande är samma som förr.
Finns även ecotrim för 1000kr, med det kan man ladda max 1bar och ska väl dra lite mindre bränsle vid lugn körning.
Original turbon blåser mest varmluft över 1bar, så har du inga planer på att ladda mer än så(runt 200hk), så duger ecotrim chip.
Men finns det risk att du vill ha mer effekt senare (större turbo, spridare & LMM)så köp ecomax.

Rekommenderar att byta kamaxel, om du inte redan gjort eller tänkt att göra det.
Original T-kam är ju rätt död över 3000rpm, men stark på lågvarv.
Sätter man dit tex en A-kam så är den fortfarande skapligt stark på lågvarv, men drar även bra på högvarv!
Blir en helt annan karaktär på motorn.
Finns många kamaxlar att välja mellan, både bra trim-kamaxlar och vanliga volvo original med olika karaktärer.
A-kam är lätt att hitta, sitter i alla förgasar motorer och brukar kosta ett par hundra.

Bennfors skrev:
Okey!! Tack för svaret!! Blir att inhandla chip snart då!! big_smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

315 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#5
Louksor skrev:
Varsågod!
Bra bränslechip kan du köpa på tex vikingchip.com vet inte om han även har tändchip, har för mig han har sålt iaf.
1500kr för ecomax, om priserna fortfarande är samma som förr.
Finns även ecotrim för 1000kr, med det kan man ladda max 1bar och ska väl dra lite mindre bränsle vid lugn körning.
Original turbon blåser mest varmluft över 1bar, så har du inga planer på att ladda mer än så(runt 200hk), så duger ecotrim chip.
Men finns det risk att du vill ha mer effekt senare (större turbo, spridare & LMM)så köp ecomax.

Rekommenderar att byta kamaxel, om du inte redan gjort eller tänkt att göra det.
Original T-kam är ju rätt död över 3000rpm, men stark på lågvarv.
Sätter man dit tex en A-kam så är den fortfarande skapligt stark på lågvarv, men drar även bra på högvarv!
Blir en helt annan karaktär på motorn.
Finns många kamaxlar att välja mellan, både bra trim-kamaxlar och vanliga volvo original med olika karaktärer.
A-kam är lätt att hitta, sitter i alla förgasar motorer och brukar kosta ett par hundra.

Bennfors skrev:
Okey!! Tack för svaret!! Blir att inhandla chip snart då!! big_smile


Tack för tipset!!! Tänkte jag skulle ev köpa chipena från kl racing då dom tar 1500kr för båda, fast då behöver man guldboxen...


169 Inlägg
11 november 2012
#6
jag kan rekommendera Lundahl's Chip, jag kör med både hans bränsle och tänd och är helnöjd! smile

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 november 2012
#7
tändchip å guldbox är bortkastade pengar om du inte ska förbi typ 300-350 hästar...


18 Inlägg
11 november 2012
#8
Tjena :-) Jag har en Volvo 740i 87a med förgasare. DEt finns ingen gnista och då vill inte starta. HAr byt rotor, fördelarlock, tändspole,tändmodul. Hallgivare. Tändstift och kablar är rätt nya men Jag får ändå ingen gnista . Vad kan vara fel????kan kamaxeln ha något med DEt att göra eller styrboxen????? Öppen för alla förslag :-) Behöver hjälp tack på förhand:-)

169 Inlägg
11 november 2012
#9
Xuri skrev:
tändchip å guldbox är bortkastade pengar om du inte ska förbi typ 300-350 hästar...

Tändkurvan original är inte den bästa.

[<->] Dedron [<->] Volvo Marknaden Västra Götaland [<->]

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 november 2012
#10
Dedron skrev:
Xuri skrev:
tändchip å guldbox är bortkastade pengar om du inte ska förbi typ 300-350 hästar...

Tändkurvan original är inte den bästa.

nej men den räcker gott å väl till å plocka 300hk på 1-1.2 bars ladd med rätt setup.

samt att man vet att knacksensorerna å  tändretardering funkar med orginal grejer.



Sök