2828
Sök

Däck till vintern

104 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#1
Hej


Jag tänkte köpa mig en Volvo 745 -88 nu till vintern och till den finns det inga vinter däck.

vad är bäst / billigast att köpa om man ska sladda?

friktionsdäck med plåtisar? någon som har några tips?


5 131 Inlägg
12 november 2012
#2
Ett par bra dubbdäck är guld värt vid vinterlek. Utan riktiga däck blir man typ bambi på hal is och de är inge kul. Bättre och roligare med bra grepp vilket ger bättre kontroll å driv samt broms.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

104 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#3
mb_pucken skrev:
Ett par bra dubbdäck är guld värt vid vinterlek. Utan riktiga däck blir man typ bambi på hal is och de är inge kul. Bättre och roligare med bra grepp vilket ger bättre kontroll å driv samt broms.

Är det så? så det är dubb som gäller när man ska ha kul på vintern. Tack för det extremt snabba svaret smile


5 131 Inlägg
12 november 2012
#4
Beror ju på väglaget då (såg att du bodde neröver i landet) men vid lek på packad snö och is tycker jag dubb är å föredra. Men vid lek i nysnö osv gunkar dubbfritt.
Fälgar kör jag förövrigt med så glesa ssom möjligt så de är lätt å få lös snö osv:-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

104 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#5
mb_pucken skrev:
Beror ju på väglaget då (såg att du bodde neröver i landet) men vid lek på packad snö och is tycker jag dubb är å föredra. Men vid lek i nysnö osv gunkar dubbfritt.
Fälgar kör jag förövrigt med så glesa ssom möjligt så de är lätt å få lös snö osv:-)

brukar bli en del snö här ändå, men frågan är om det är värt att köra dubb eller friktion.


Avstängd
1 714 Inlägg
12 november 2012
#6
Svaret är nej, ska du sladda så köper du inte nya däck.

Möjligtvis fram då, det kan vara värt, men två bakdäck går du genom på nån vecka om du sladdar konstant.

Nu pratar jag om att sladda i Kalmar där du förmodligen kommer komma i kontakt med asfalten samtidigt.

Men dubbdäck i alla lägen, ju mera grepp desto mer kontroll.


104 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#7
Emilius skrev:
Svaret är nej, ska du sladda så köper du inte nya däck.

Möjligtvis fram då, det kan vara värt, men två bakdäck går du genom på nån vecka om du sladdar konstant.

Nu pratar jag om att sladda i Kalmar där du förmodligen kommer komma i kontakt med asfalten samtidigt.

Men dubbdäck i alla lägen, ju mera grepp desto mer kontroll.

är med på att inte köpa sprillans vinterdäck om man ska sladda på asfalt, men jag tänkte mer när snön kommer och man ska ge sig ut på IKEA-parkeringen bland de likasinnade smile

förlåt om jag va lite otydlig, men bilen jag tänkte köpa har inga vinterdäck, där av köpet av vinterdäck som jag dessutom kommer köpa begade.


183 Inlägg
12 november 2012
#8
Har odubbade vinterdäck på min 745a för tillfället, är inget vidare fäste ifram när det är lite småisigt ute. Kanar mest om man ska försöka skicka ställ i rondeller tongue Jag ska nog ta och köpa mig ett par bra dubbdäck fram å sen ibak är det väl nästan skitsamma för dubben flyger ju åt fan i vilket fall tongue


Avstängd
1 714 Inlägg
12 november 2012
#9
Crunked skrev:
Emilius skrev:
Svaret är nej, ska du sladda så köper du inte nya däck.

Möjligtvis fram då, det kan vara värt, men två bakdäck går du genom på nån vecka om du sladdar konstant.

Nu pratar jag om att sladda i Kalmar där du förmodligen kommer komma i kontakt med asfalten samtidigt.

Men dubbdäck i alla lägen, ju mera grepp desto mer kontroll.

är med på att inte köpa sprillans vinterdäck om man ska sladda på asfalt, men jag tänkte mer när snön kommer och man ska ge sig ut på IKEA-parkeringen bland de likasinnade smile

förlåt om jag va lite otydlig, men bilen jag tänkte köpa har inga vinterdäck, där av köpet av vinterdäck som jag dessutom kommer köpa begade.

Ingen fara, jag läste lite fort jag med.

Jag förespråkar dubbdäck i alla lägen. Dubbfritt är för såna som bor i Sthlms innerstad och jobbar i Sthlms innerstad och aldrig planerat att lämna Sthlms innerstad på hela vintern.

Det är bara fråga bärgaren vad för däck dem som kör av på vintern har,
80% har dubbfritt typ. Sen kan ju alltid sånt kompenseras med körförmåga, men dubbfritt ger bättre kontroll på snö och is, så är det helt enkelt, och ska man sladda så är det det enda som gäller.

Zmirro skrev:
Har odubbade vinterdäck på min 745a för tillfället, är inget vidare fäste ifram när det är lite småisigt ute. Kanar mest om man ska försöka skicka ställ i rondeller tongue Jag ska nog ta och köpa mig ett par bra dubbdäck fram å sen ibak är det väl nästan skitsamma för dubben flyger ju åt fan i vilket fall tongue

Nja, skitsamma och skitsamma är det ju inte,
samma däck på båda axlar är ju att föredra, det är inte bara snack från trafiksäkerhetsverket eller vad det nu heter.

Sen att det mot slutändan inte är något mönster kvar alls är ju en sak, då hade nog jag bytt mycket tidigare till ett nytt par fräschare bakdäck.

Klarade mig hela förra vintern på ett par bakdäck, jag körde lugnt innan snön kom för att dubben skulle sitta kvar, sen när våren kom var dubbarna dragna baklänges längs mönstret istället för lossade.

Vintern innan det orkade jag inte hålla på trots lite mer snö så det var fortfarande en uppsättning på hela vintern och det var slicks bak när våren kom. Inte att rekommendera, har aldrig varit så nära att krocka som jag var en dag då det var blankis på vägen vid en korsning då, i det läget hjälper inte heller att gasa sig ur situationen som det brukar gå med RWD och fräscha däck.


183 Inlägg
12 november 2012
#10
Emilius skrev:
Zmirro skrev:
Har odubbade vinterdäck på min 745a för tillfället, är inget vidare fäste ifram när det är lite småisigt ute. Kanar mest om man ska försöka skicka ställ i rondeller tongue Jag ska nog ta och köpa mig ett par bra dubbdäck fram å sen ibak är det väl nästan skitsamma för dubben flyger ju åt fan i vilket fall tongue

Nja, skitsamma och skitsamma är det ju inte,
samma däck på båda axlar är ju att föredra, det är inte bara snack från trafiksäkerhetsverket eller vad det nu heter.

Nej, klart man köper däck med dubb ibak också om man nu kör det ifram med. Men vad jag menar var att man kan försöka hitta lite bättre däck att ha ifram iomed att dom inte slits lika mycket. Ibak så kommer dubben förr eller senare försvinna så dom behöver ju inte va i topp skick smile Är ju härligt om de faktiskt styrar ifram!

Jag kommer nog få köpa dubbdäck när snön kommer för jag ligger och sladdar i rondeller nu när det är blött och mina däck börjar försvinna rätt snabbt smile Har väl lugnat ner mig lite då jag fick böter i helgen när jag sladda så nu tar man det fan i mig lugnt smile


1 298 Inlägg
12 november 2012
#11
Om du kommer vara i mycket kontakt med ren asfalt så ryker dubben snart. Då kan det vara att föredra en uppsättning friktionsdäck.

Har kört dubbat på vinterbilar tidigare och problemet är att man inte kan hålla sig från att sladda i början av vintern då det är dåligt med snö och sen när den riktiga snön kommer och även isen lägger sig så har man knappt dubb kvar ändå.

I år kommer jag köra dubbfritt på lekbilen för att slippa bli av med dubben, återstår att se hur snabbt de slits ner istället. Har även dubbfritt till S60n. Dels för att det känns som en uppfinning från stenåldern att åka dubbat och dels för att ett friktionsdäck som placerat sig bra i säsongens däckstest oftast inte kommer dubbdäcken långt efter i någon gren. Läs bara Teknikens Världs årliga däckstest där dem sedan ett par år tillbaka inte bara testar friktionsdäck och dubbdäck utan nu även jämför dem mot varandra och om jag inte minns fel så tog Continentals dubbfria hem segern bland alla typer av vinterdäck. Kan tillägga att jag inte bor i varken Sthlms innerstad eller Göteborgs dito utan däremot pendlar 8 mil enkel resa småväg till jobbet varje dag.


Notera att ett billigt friktionsdäck oftast är ren skit medan ett billigt dubbdäck kan vara helt okej. I det fallet är ju dubbdäcket det självklara valet.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.


Sök