Crunked skrev:
Emilius skrev:
Svaret är nej, ska du sladda så köper du inte nya däck.
Möjligtvis fram då, det kan vara värt, men två bakdäck går du genom på nån vecka om du sladdar konstant.
Nu pratar jag om att sladda i Kalmar där du förmodligen kommer komma i kontakt med asfalten samtidigt.
Men dubbdäck i alla lägen, ju mera grepp desto mer kontroll.
är med på att inte köpa sprillans vinterdäck om man ska sladda på asfalt, men jag tänkte mer när snön kommer och man ska ge sig ut på IKEA-parkeringen bland de likasinnade

förlåt om jag va lite otydlig, men bilen jag tänkte köpa har inga vinterdäck, där av köpet av vinterdäck som jag dessutom kommer köpa begade.
Ingen fara, jag läste lite fort jag med.
Jag förespråkar dubbdäck i alla lägen. Dubbfritt är för såna som bor i Sthlms innerstad och jobbar i Sthlms innerstad och aldrig planerat att lämna Sthlms innerstad på hela vintern.
Det är bara fråga bärgaren vad för däck dem som kör av på vintern har,
80% har dubbfritt typ. Sen kan ju alltid sånt kompenseras med körförmåga, men dubbfritt ger bättre kontroll på snö och is, så är det helt enkelt, och ska man sladda så är det det enda som gäller.
Zmirro skrev:
Har odubbade vinterdäck på min 745a för tillfället, är inget vidare fäste ifram när det är lite småisigt ute. Kanar mest om man ska försöka skicka ställ i rondeller

Jag ska nog ta och köpa mig ett par bra dubbdäck fram å sen ibak är det väl nästan skitsamma för dubben flyger ju åt fan i vilket fall

Nja, skitsamma och skitsamma är det ju inte,
samma däck på båda axlar är ju att föredra, det är inte bara snack från trafiksäkerhetsverket eller vad det nu heter.
Sen att det mot slutändan inte är något mönster kvar alls är ju en sak, då hade nog jag bytt mycket tidigare till ett nytt par fräschare bakdäck.
Klarade mig hela förra vintern på ett par bakdäck, jag körde lugnt innan snön kom för att dubben skulle sitta kvar, sen när våren kom var dubbarna dragna baklänges längs mönstret istället för lossade.
Vintern innan det orkade jag inte hålla på trots lite mer snö så det var fortfarande en uppsättning på hela vintern och det var slicks bak när våren kom. Inte att rekommendera, har aldrig varit så nära att krocka som jag var en dag då det var blankis på vägen vid en korsning då, i det läget hjälper inte heller att gasa sig ur situationen som det brukar gå med RWD och fräscha däck.