2464
Sök

Merca 230e -87a går bara på 2 cylindrar

7 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#1
Hej.
Min Mercedes w124 230e -87a går bara på 2 cylindrar. Förut gick den på alla 4 när den var kall sen när den blivit varm gick den bara på 3. Nu vill den knappt starta och om den väl gör de står den och tuggar på 2 cylindrar.
Jag har bytt Tändkablar, tändstift, rotor, rotorlock och pumpen till spridarna (vet inte vad de heter).
Han får bensin till alla cylndrar och de är gnista på alla stift så jag förstår inte vad felet kan vara.
Är det någon som har haft samma problem eller vet vad de kan vara för fel?
Senast redigerat av RelatedPear (9 november 2012)

29 Inlägg
9 november 2012
#2
Testat gjort komp prov?

Forummoderator
18 011 Inlägg
9 november 2012
#3
EricNordin skrev:
Testat gjort komp prov?

W124 brukar det ju vara pansarmotorer i men just 230E har den lilla egenheten att den gillar att blåsa topplockspackningen. Så absolut ett kompprov! Extremt tryck i expansionskärlet? Gurglar det ibland från kylvätskan  "under panelen mot rutan i mitten"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#4
Nu har jag testat kompet och det var 10,5 bar på 2 stycken sen var det 7,5 och 6 bar på dom andra 2.
Är det de som är felet då?
En kompis till mig trodde att bilen iallafall skulle gå på alla 4 fast komptrycket hade dom där siffrorna?

Leg. Bilplågare.
218 Inlägg
12 november 2012
#5
Hmm. Var det 2 cyl brevid varandra som hade avvikande siffror?

7 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#6
lakhea skrev:
Hmm. Var det 2 cyl brevid varandra som hade avvikande siffror?

Nej, det var andra och sista om du står framför bilen

50 Inlägg
13 november 2012
#7
Kolla upp så det inte är någon ventil som har hängt sig i öppet läge!! lika bra att lyfta på toppen och byta packningen och då kollar du ventilerna s dom öppnar och stänger som dom ska.. hade det problemet på min merca för 2 år sedan som jag hade och det visade sig att när jag löft på toppen så hade 2 cylinderns avgasventil och samma på 4 cylindern hängt sig i öppet läge. det var inte mycket men det räckte för att jag skulle tappa komp. så det vara bara att köpa 2 nya avgasventiler och slipa in dom rätt och bytte topp packningen och alla andra som jag fick med i paketet. sen gick bilen som en klocka...

330 Inlägg
13 november 2012
#8
ev kan kolvringarna som har fastnat som ej tätar pga sot
gör så här:
tappa ur oljan
häll i diesel ( ja diesel)
starta bilen o låt gå 15- 20 sek så det löser upp allt skit
tappa ur häll in ny olja o filter o kolla på kompen igen
en bekant hade en kia tror det va som drog olja
vi kollade på kompen o 4an var 7 bar kommer ej ihåg
efter de behandligen så blev det 9-10 bar och bilen gick mycket bättre
Senast redigerat av Nitro (13 november 2012)



Sök