3013
Sök

Problem efter kopplingsbyte

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#1
Hej jag böt koppling på min volvo 745 89a och sen dess har 1 o 2an varit välldigt svåra att få i, samt att det är ett skrapande ljud därifrån.

Kan tilläga att det går lättare att växla ju längre man åker och när man står helt still, jag hade i 80/90 olja om det är de som är felet?

tacksam för svar!

Mvh Jimmy

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
13 november 2012
#2
Bytte/kollade du stödlagret i svänghjulet?
Om det kärvar bromsas ingående axeln i lådan.


Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#3
Testat att flytta plåt/metall/whateveritis-biten som fungerar som backspärren mer till vänster?
http://www.abc.se/~eny/jagrullar/vaxelspak.jpg

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#4
Tack för snabba svar!, stödlagret kollade jag och det glappande inget och gick lätt, men jag undrar om jag har lyckats skutit det innot mer i motorn när jag försökte trycka dit lådan men det kanske inte är möjligt?.

Jo jag ska precis ut o flytta den där lite mer åt vänster.

va säger ni om oljan då? det är inte den som är för tjock?

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#5
skbgkillen skrev:
Tack för snabba svar!, stödlagret kollade jag och det glappande inget och gick lätt, men jag undrar om jag har lyckats skutit det innot mer i motorn när jag försökte trycka dit lådan men det kanske inte är möjligt?.

Jo jag ska precis ut o flytta den där lite mer åt vänster.

va säger ni om oljan då? det är inte den som är för tjock?

Ut och flytta den (rätt mycket) till vänster och återkom med svar sen! Brukar oftast lösa detta problem smile

Arg Snickare
875 Inlägg
13 november 2012
#6
säger som Westergren, det är nog det som är felet.

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#7
Har nu flyttat på den men blev inte mycket bättre, Imorse kunde jag inte änns lägga i 2an från 1an när den stått hela natten så fick använda 3an istället, nu när jag kört flera gånger går det iaf att växla mellan dom men de går tungt och typ hugger

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#8
skbgkillen skrev:
Har nu flyttat på den men blev inte mycket bättre, Imorse kunde jag inte änns lägga i 2an från 1an när den stått hela natten så fick använda 3an istället, nu när jag kört flera gånger går det iaf att växla mellan dom men de går tungt och typ hugger

Vet nån va det ska vara för olja i sån växellåda?, endel säger automat växellådsolja och endel annat,
Jag har haft i mineral 80/90 olja.

Eftersom den blir "lite" mer lättväxlad när man kört ett tag

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#9
skbgkillen skrev:
skbgkillen skrev:
Har nu flyttat på den men blev inte mycket bättre, Imorse kunde jag inte änns lägga i 2an från 1an när den stått hela natten så fick använda 3an istället, nu när jag kört flera gånger går det iaf att växla mellan dom men de går tungt och typ hugger

Vet nån va det ska vara för olja i sån växellåda?, endel säger automat växellådsolja och endel annat,
Jag har haft i mineral 80/90 olja.

Eftersom den blir "lite" mer lättväxlad när man kört ett tag

ATF-olja till m46 (alltså od-lådan) och till m47 (som jag antar att du har) kan du ha vanlig motorolja helsyntet.

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#10
Okej hmm undrar vad som är fel igentligen börjar tröttna rejält på bieln hmm

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#11
skbgkillen skrev:
Okej hmm undrar vad som är fel igentligen börjar tröttna rejält på bieln hmm

Och att den blev de efter kopplings och växellåds olja byten :o? vad kan ha hänt

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#12
skbgkillen skrev:
skbgkillen skrev:
Okej hmm undrar vad som är fel igentligen börjar tröttna rejält på bieln hmm

Och att den blev de efter kopplings och växellåds olja byten :o? vad kan ha hänt

Fel olja? smile

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#13
Westergren skrev:
skbgkillen skrev:
skbgkillen skrev:
Okej hmm undrar vad som är fel igentligen börjar tröttna rejält på bieln hmm

Och att den blev de efter kopplings och växellåds olja byten :o? vad kan ha hänt

Fel olja? smile

får prova byta den, och det där lagret som en prata om, vad ger den för symptom om den är trasig? ska de inte bli svårt att växla oavsett om bilen står still eller inte?

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#14
skbgkillen skrev:
Westergren skrev:
skbgkillen skrev:

Och att den blev de efter kopplings och växellåds olja byten :o? vad kan ha hänt

Fel olja? smile

får prova byta den, och det där lagret som en prata om, vad ger den för symptom om den är trasig? ska de inte bli svårt att växla oavsett om bilen står still eller inte?

Man ska i regel byta det lagret när man byter koppling. Man kan få svårt att få i växlar (speciellt back, 1an och 2an) om man inte byter lagret eller om det är dåligt.

166 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
#15
Jo precis smile men ska det inte vara samma när man står still att ha svårt att få i dom växlarna eller har jag förstått fel ?

Large Cap
1 816 Inlägg
13 november 2012
#16
skbgkillen skrev:
Jo precis smile men ska det inte vara samma när man står still att ha svårt att få i dom växlarna eller har jag förstått fel ?

Kan säga så här, bytte koppling på min 945a för nån vecka sedan (lamell, tryckplatta, utrampslager och centrumlager) och innan bytet så var det i stort sätt omöjligt att få i 1an och 2an (kall som varm motor/växellåda). Efter bytet så var det som dag och natt, gick att få i växlarna oavsätt vad. Visst, upplever att växlarna går i liite segare/trögare när växellådan är kall men det ska inte vara så att man ska behöva "sparka" i växlarna ungefär tongue Då är de nå knas!


Sök